Inlägg från: mr me |Visa alla inlägg
  • mr me

Blockmongo

Voluptuous Shalimar skrev 2014-04-08 07:42:56 följande:
    Uppenbarligen är många högeranhängare inkapabla att tala om politiska motståndare utan att hela tiden använda nedsättande termer samt diverse invektiv. Jag vet inte om jag ska låta mig dras ner till samma nivå och ifrågasätta hur begåvat detta verkar, eller om jag bara ska luta mig tillbaka och låta dem skälla sig trötta. 

//blatte som aldrig utsatts för rasism, vänstersympatisör samt ickerasist. 
    Jag försökte endast hitta en förklaring till varför relativt få reagerar negativt på användandet av ordet mongo. Det är betydligt fler som blir uppretade om man säger (eller skriver) neger än om man säger mongo, trots att man egentligen borde tycka att det skulle vara tvärtom.

Om du har något att anmärka i sak på något av det  jag skriver så är du välkommen att göra det. Att komma med raljanta utläggningar som faktiskt inte lyckas med så mycket annat än att stryka under min poäng är föga konstruktivt för din sak så att säga.
    puss skrev 2014-04-08 07:11:39 följande:
    Folkgruppen heter mongol, inte mongo.

Omg.
    puss skrev 2014-04-08 07:14:45 följande:
    Orkar inte läsa skiten, orkar inte rätta mitt eget inlägg heller.
    Skitrasist.
    Du kanske borde prova att läsa ett inlägg innan du skriver replik. Dessutom kan det vara en fördel om man är insatt i frågan innan man skriver "omg".

Mongofolket är en etnisk folkgrupp i Kongo.

en.wikipedia.org/wiki/Mongo_people

Nu lyckades även du stryka under min förklaring till varför mongo uppfattas som ett relativt okej skällsord, så jag tar den en gång till:

"Förmodligen beror det på ordets något invecklade etymologiska bakgrund och det faktum att människor som hyser vänstersympatier, vilka oftast är de som sparkar bakut över upplevd rasism, sällan är tillräckligt skärpta för att förstå innebörden av det de säger."
  • mr me
    Sissel skrev 2014-04-08 08:12:01 följande:
    Jag visste inte att det var kopplat till någon folkgrupp i Kongo, har alltid trott att det kom från "mongolid".
    "Jävla mongo från Kongo"

Jodå, det har man allt hört...
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-04-08 08:17:04 följande:
    Om du menar att det är motiverat att i detta sammanhang raljera över vänsteranhängare (som du gör) är det väl lika motiverat att kommentera detta? 

Om du tycker att det jag skrev understryker DIN poäng så säger det mer om din läsförståelse än om något annat. 
    Ja, det du skriver understryker min poäng. Inte sakinnehållet i texten, naturligtvis, utan bara det faktum att du skriver inlägget utan att riktigt förstå sammanhanget.

Och givetvis får du kommentera och anmärka på vad du vill, men det är önskvärt med något uns av saklighet i ett inlägg. "Mongo" är ett skällsord som används relativt obehindrat även i den politiskt korrekta sfären av människor som aldrig skulle drömma om att säga neger. Det var med det som bakgrund jag tog mitt avstamp och försökte förklara varför det kan tänkas vara så.
  • mr me
    Som snö skrev 2014-04-08 08:39:03 följande:
    Men att det rimmar...
    Eller menar du att Nisse verkligen kissar på sig oftare än andra barn? Pisse Nisse alltså.
    Ingen aning, det kanske han gör.

Det centrala här är väl att det finns ett folk i Kongo som heter just mongo och att det är därför det blir extra festligt att säga "mongo från Kongo". Sedan är det förmodligen så att mongo har dubbelt etymologiskt ursprung och även kommer från att man förr kallade personer med Downs syndrom för mongolider, som i sin tur kommer sig av att människor med Downs syndrom har anletsdrag som påminner om mongoler eller den mongoliska rasen.

Ordets ursprung är hursomhelst rasistiskt, om man nu vill lägga någon större vikt vid det.
Svar på tråden Blockmongo