Inlägg från: Som snö |Visa alla inlägg
  • Som snö

Blockmongo

Är det ok att använda mongo som skällsord? Om man sätter ihop det med ett annat ord, blir det mer ok då? Som "...alla j-a blockmongon på det här forumet.", blir det ett ok skällsord då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Blockmongo
  • Som snö
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-07 23:23:18 följande:

Vad betyder det? Måste vara helt tappad som inte vet!

Jag fick lov att googla. Tydligen var det nåt med folk som var i vägen. Tog upp plats, utan att fatta att det var det dom gjorde.
  • Som snö
    Cluttentutt skrev 2014-04-08 00:24:22 följande:

I vilka andra sammanhang använder man ordet mongo menar du?

När jag var liten, på sjuttiotalet, kunde man höra det användas ungefär som "jävla idiot". Trodde det användandet dött ut.
  • Som snö
    mr me skrev 2014-04-08 08:27:44 följande:
    "Jävla mongo från Kongo"

Jodå, det har man allt hört...
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-04-08 08:17:04 följande:Om du menar att det är motiverat att i detta sammanhang raljera över vänsteranhängare (som du gör) är det väl lika motiverat att kommentera detta? 

Om du tycker att det jag skrev understryker DIN poäng så säger det mer om din läsförståelse än om något annat. 
    Ja, det du skriver understryker min poäng. Inte sakinnehållet i texten, naturligtvis, utan bara det faktum att du skriver inlägget utan att riktigt förstå sammanhanget.

Och givetvis får du kommentera och anmärka på vad du vill, men det är önskvärt med något uns av saklighet i ett inlägg. "Mongo" är ett skällsord som används relativt obehindrat även i den politiskt korrekta sfären av människor som aldrig skulle drömma om att säga neger. Det var med det som bakgrund jag tog mitt avstamp och försökte förklara varför det kan tänkas vara så.
    Men att det rimmar...

Eller menar du att Nisse verkligen kissar på sig oftare än andra barn? Pisse Nisse alltså.
  • Som snö
    mr me skrev 2014-04-08 09:08:40 följande:
    Ingen aning, det kanske han gör.

Det centrala här är väl att det finns ett folk i Kongo som heter just mongo och att det är därför det blir extra festligt att säga "mongo från Kongo". Sedan är det förmodligen så att mongo har dubbelt etymologiskt ursprung och även kommer från att man förr kallade personer med Downs syndrom för mongolider, som i sin tur kommer sig av att människor med Downs syndrom har anletsdrag som påminner om mongoler eller den mongoliska rasen.

Ordets ursprung är hursomhelst rasistiskt, om man nu vill lägga någon större vikt vid det.
    Mongo. Rasistiskt? Nej. Kränkande mot dom med Downs? Ja. Det verkar så.

Mongoloid rasistiskt? Tja, visst. Möjligt. Men så ändrades det till Downs när vu blev mer upplysta.

Så jag förstår inte vad du hänger upp dig på?
Svar på tråden Blockmongo