• Themzan87

son är fortfarande sängvätare

Min son ska snart fylla sju år och det händer att han fortfarande kissar i sängen. Hos mig händer det ytterst sällan men hos sin pappa händer det tydligen oftare. Har gått till vårdcentralen för att få råd, men dem sa att det var psykologiskt samtidigt som man läst på internet att det inte är det. Jag blir lite förvirrad av allt och undrar om det är någon som har samma "problem" och om det finns små knep eller trix man kan ha eller göra.

• Svar på tråden son är fortfarande sängvätare
  • Whitetrash86

Eftersom det händer mer hos ena föräldern än andra så skulle jag också gissa på att det är psykologiskt.

• IsDimma

Whitetrash: fast det kan ha att göra med små rutiner också. Drickande på kvällen, soppa till middag. Välling (ja, stora barn kan också dricka det). Någon tar upp och kissar av barnet hos den ena föräldern men inte den andra. Lägger sig tidigare/senare.

• Whitetrash86
    IsDimma skrev 2014-04-03 16:09:14 följande:
    Whitetrash: fast det kan ha att göra med små rutiner också. Drickande på kvällen, soppa till middag. Välling (ja, stora barn kan också dricka det). Någon tar upp och kissar av barnet hos den ena föräldern men inte den andra. Lägger sig tidigare/senare.
    Ja, absolut kan det vara det!
    mena bara att jag först och främst skulle tro psykologiskt eftersom jag tar lite för givet att man har så gott som samma rutiner, speciellt eftersom barnet ändå är så pass stor.
  • Peaceförfan

Prata ihop dig med Pappan om att hålla samma kvällsrutiner.

Inget att dricka efter 18, ta upp och kissa vid 23. ( bara exempel)

• asuldavbg

Min sjuåring kissar allt som oftast i sängen och gör det olika mycket både hos mig och hos pappan. Vi har alltid tagit upp honom på förnatten, både jag och pappan, men nu vill vi komma vidare och bli av med det här att vi måste ta upp honom för att han ska klara natten. 

Vi gjorde så här: frågade sonen om han tyckte att vi kunde "öva" ett tag på att låta honom kissa innan han lägger sig och sedan klara natten själv. Han ville det så nu kör vi på detta och av sju nätter kanske han klarade två i början och nu efter ngra veckor klarar han fyra. Ibland funkar det inte men då är det inte så farligt eftersom han "övar" och då kan man inte klara allt på en gång. För oss alla känns det som att det går framåt och jag tror att sonen undermedvetet lär sig hitta ett sätt att klara natten torr. Självklart tänker både jag och pappan på mindre vätska närmare kvällen men detta hänger inte alls alltid ihop. Ibland med fredagsmys och saft i kroppen klarar han hela natten, medan andra nätter med lite vätska kissar kring midnatt i sängen. 

Svar på tråden son är fortfarande sängvätare