• Fjärilslarv

Bjuda på hemgjord godis till eventuella påskkärringar?

Hejsan!
    Visste inte vart jag skulle lägga tråden, så jag ber om ursäkt i förväg om den ligger fel.
    Snart kommer påsken och jag har ett par frågor som jag gärna vill bolla med er där ute.

1) Här omkring så går man påskkärring på skärtorsdagen, vad ska man säga/göra om någon kommer innan/efter? Jag är uppvuxen med skärtorsdagen själv.

2) Kan man ge hemgjort godis till barnen som kommer? Jag gillar inte köpegodis med alla tillsatser och så.

3) Ska man ge godis även till dem som kanske inte är utklädda eller lämnar något påsskort?

åh känner mig så kluven.

• Svar på tråden Bjuda på hemgjord godis till eventuella påskkärringar?
  • oberg
    Fjärilslarv skrev 2014-04-03 10:43:23 följande:
    Hejsan!
    Visste inte vart jag skulle lägga tråden, så jag ber om ursäkt i förväg om den ligger fel.
    Snart kommer påsken och jag har ett par frågor som jag gärna vill bolla med er där ute.

1) Här omkring så går man påskkärring på skärtorsdagen, vad ska man säga/göra om någon kommer innan/efter? Jag är uppvuxen med skärtorsdagen själv.

2) Kan man ge hemgjort godis till barnen som kommer? Jag gillar inte köpegodis med alla tillsatser och så.

3) Ska man ge godis även till dem som kanske inte är utklädda eller lämnar något påsskort?

åh känner mig så kluven.
    Jag tycker detta plingande på dörrarna är mkt irriterande !
    Mitt eget barn har aldrig fått gjort detta, med ovan orsak.

Klart det är bättre med eget godis än köpegodis.
    Själv hade jag gjort ngt äckligt så slipper man ungarna nästa år. 
  • Fjärilslarv
    oberg skrev 2014-04-03 10:45:40 följande:

haha okej jag har inte riktigt hjärta att göra något äckligt till dem, men jag tycker också att man enbart ska gå till de man känner men men.
  • Ingrid Marie

Följer tråden och ser vart diskussionen bär hän.
    Har lite liknande funderingar i år.

Första våren i hus, så nu lär man ju få påhälsning.. När vi bodde i bostadsrätt på 8:e våningen och med dubbla kodlås i entren var man ju rätt fredad mot sådant här {#emotions_dlg.djavulsk}

(Nu lät jag som en elak kärring. Det är jag inte.)

Flicka 2009, Flicka 2013, Bebis i magen BF sep 2014 ♡
  • gotaland

Huvudet på spiken. Jag brukar inte öppna.
  • blomman07

Jag skulle aldrig äta någon annans hemgjorda godis.. Själv bjuder jag bara sånt med papper på.

• Fjärilslarv
    blomman07 skrev 2014-04-03 11:17:26 följande:
    Jag skulle aldrig äta någon annans hemgjorda godis.. Själv bjuder jag bara sånt med papper på.
    nähä slipp då, mer till mig!
  • Emmis

Här kommer det som väl är inga barn eftersom vi bor på landet med långt till grannar med barn. På den tiden jag bodde i stan vägrade jag helt enkelt öppna.
    Fick aldrig gå påskkärring som barn, min mamma ansåg att det var tiggeri även om hon något motvilligt gav barn som kom till oss något litet. Själv delar jag hennes åsikt och skulle aldrig tillåta mina barn att delta i något sånt här, varken vid påsk eller halloween.
    Men för att svara på frågorna då.
    1. Jag skulle absolut inte ge någonting till barn som kom fel dag. Ska det nu alls göras så ska det åtminstone vara bara en dag om året.
    2. Eget godis låter både mycket roligare och godare.
    3. Barn som inte är utklädda eller lämnar någon påskhälsning ska givetvis ingenting ha.

• Fjärilslarv
    blomman07 skrev 2014-04-03 11:17:26 följande:
    jag bjuder enbart på rawfood godis vill de inte ha så slipper de. 
    hemmagjorrt godis är så mkt bättre än industrilagat. blä!
  • Foxtrott

Ge dem hemmagjort godis om du känner för det. Eller ett äpple. Eller vad du nu känner för.

Förra halloween fick jag faktiskt en del hemmagjort godis av ett litet spöke som ringde på dörren. Jag hade inget godis hemma, pinsamt nog, och gav spöket ingenting. Strax därpå ringde spöket på igen och gav mig alltså en liten påse med hemmagjorda kolor som det fått vid en annan dörr. Mycket trevligt .

• Monchichier

• Monchichier
    Foxtrott skrev 2014-04-03 11:28:14 följande:
    Ge dem hemmagjort godis om du känner för det. Eller ett äpple. Eller vad du nu känner för.

Förra halloween fick jag faktiskt en del hemmagjort godis av ett litet spöke som ringde på dörren. Jag hade inget godis hemma, pinsamt nog, och gav spöket ingenting. Strax därpå ringde spöket på igen och gav mig alltså en liten påse med hemmagjorda kolor som det fått vid en annan dörr. Mycket trevligt .
    Naaawwww, så sött!
  • Monchichier

1. Så länge jag är hemma skulle jag hålla god min och ge godis, om jag hade.

2. Om det är papper på, ok. Typ käck eller så. Chokladbollar och annat som lagas kallt - NEJ
    3. Se svar nr 1.
  • emmisss

Jag skulle inte heller vilja att mina barn åt hemmagjort godis från någon man inte kände!

Bara köpt godis med papper på...

• Blomstret

1. Jag skulle upplysa barnen om att det var skärtorsdagen som var rätt dag att gå påskkärring på orten men också fråga vilka traditioner de hade själva, eftersom de kanske kommer från en annan landsända. Fanns godis hemma kunde de få. 2. Hemgjort godis vore gott. När jag gick påskkärring som liten fick vi godis, mynt, men också hembakt kaka en gång. Man måste väl lita på folk i första hand och inte utgå från att grannarna bjuder på arsenik och haschkakor... 3. Om de var i sällskap med utklädda barn skulle de få. Annars skulle jag fråga om de kände till traditionen. Kanske be dem sjunga en sång eller något i utbyte mot godis...

Svar på tråden Bjuda på hemgjord godis till eventuella påskkärringar?