• sesssis

Hjälp mig snälla!

Hej.
    Nu är det så att jag och mitt ex har börjat bråka rejält angående när han ska ha våran son osv..de har fungerat bra nu med att han kommer hit varannan dag och att sonen sover hos honom varannan helg (lördag till söndag) sonen är bara 16 månader så då han ännu är liten tycker jag som mamma att det är bra att ta det sakta i början osv. Och sonen har bara haft mig till den största delen sen han föddes..visst jag och pappa har försökt två gånger sen han föddes men det slutar alltid men att vi gör slut då det verkligen inte fungerar..och sista gången vi försökte så var det från min sida bara pga våran son..att han skulle få växa upp med båda sina föräldrar men det insåg jag snabbt att det inte gick.
    Jag och pappan bor ca 5 mil ifrån varandra och har som sagt försökt att han kommer hit varannan dag osv men han börjar nu att han vill ha sonen längre som tex åka iväg till sthlm (han kommer därifrån,släkt där) i sex,sju dagar och jag tycker att det är för tidigt..är jag dum som tycker det? Någon måste ju tala för sonens vägran..och jag känner att pappan känner inte inte sin son klokt som jag gör..och han är väldigt mammig. Och som i sommar vill han ta med honom till Värmland, sommarstugan i två veckor och de sa jag nej till direkt..att nästa sommar då han är äldre osv..jag vet hur det är i den där sommarstugan nämligen..mycket folk, alkohol, stim och inte tryggt då hans pappa gärna lämnar över sin son för att göra vad han vill och känner för.. vilket han gör med mig..han ska få göra saker som han vill osv..så var det när vi var tillsammans också¨nämligen..han har inte förstått att när man har barn så kan man inte göra allt det där man gjorde innan man fick barn..
    Nu hotar han med familjerätten osv..senast igår. Det värsta är att han vill inte diskutera om allt detta när sonen sover för natten utan i matbordet när han är med..och det hatar jag för sonen ska inte få höra oss höja röster osv..matro ska han få men nej..och igår började han hota och vara kaxig mot mig..tycker att jag har varit snäll som har gått med på att han ska få träffa sin son så mycket som möjligt men nu börjar det gå åt skogen...vill ju att sonen ska ha en bra kontakt med sin pappa men hur ska de gå när han är dum mot mig i mitt hem?
    Oj detta blev långt..sorry..
    men jag behöver verkligen få kontakt med någon som har det som jag.

• Svar på tråden Hjälp mig snälla!
  • Anonym (lösning)

Vad bra att pappa vänder sig till familjerätten för att ni ska kunna få hjälp. Det är orimligt att han ska behöva fortsätta ha umgänge hemma hos dig. Om ni inte kan komma överens i familjerätten så kan pappan alltid lämna in en stämning till tingsrätten som då leder till en dom på umgänge (ev. vårdnad och boende med) och som ni båda sen måste följa. Det minskar konflikterna.

• Anonym (Z)

Helt oacceptabelt att de har ug med dig närvarande och självklart kan han åka till stockholm en helg eller 4-5 dagar varför inte? Värmland börja med en vecka, du vet ju trots allt inte hur det blir nu när barnet är med kanske han verkligen är ensam med barnet den tiden, du vet bara hur det varit innan!

• BioBonus

Låter som en jättebra lösning att ni går till Familjerätten tillsammans och försöker hitta en lösning som fungerar för alla inblandade.

• sesssis
    Anonym (lösning) skrev 2014-04-02 10:58:03 följande:
    Vad bra att pappa vänder sig till familjerätten för att ni ska kunna få hjälp. Det är orimligt att han ska behöva fortsätta ha umgänge hemma hos dig. Om ni inte kan komma överens i familjerätten så kan pappan alltid lämna in en stämning till tingsrätten som då leder till en dom på umgänge (ev. vårdnad och boende med) och som ni båda sen måste följa. Det minskar konflikterna.
    Ja familjerätten blir bäst nu när det är bråk för att få det så bra som möjligt för alla, mest för min sons skull. Att ha umgänge hos mig känns konstigt och ansträngt..jag försöker gå iväg ofta så dom får vara själva osv men det känns fel på något sätt att jag ska behöva lämna mitt hem för hans skull..
    Anonym (Z) skrev 2014-04-02 11:10:45 följande:
    Helt oacceptabelt att de har ug med dig närvarande och självklart kan han åka till stockholm en helg eller 4-5 dagar varför inte? Värmland börja med en vecka, du vet ju trots allt inte hur det blir nu när barnet är med kanske han verkligen är ensam med barnet den tiden, du vet bara hur det varit innan!
    Men tycker inte du att hans ålder spelar in? O då vi precis börjat att han är sj med sin pappa att det blir för mycket att åka iväg så långt + länge från mig..(mig som han har haft 24 timmar dygnet sen han föddes) o nej jag vet ju inte till 100 % hur han är när han är sj med honom men sist han hade honom lördag till söndag så var han hos vänner för att göra de enkelt för sej sj som han sj sa..så man är ju orolig som mamma..

• Anonym (Z)
    sesssis skrev 2014-04-02 11:55:28 följande:
    Ja familjerätten blir bäst nu när det är bråk för att få det så bra som möjligt för alla, mest för min sons skull. Att ha umgänge hos mig känns konstigt och ansträngt..jag försöker gå iväg ofta så dom får vara själva osv men det känns fel på något sätt att jag ska behöva lämna mitt hem för hans skull..
    Anonym (Z) skrev 2014-04-02 11:10:45 följande:
    Men tycker inte du att hans ålder spelar in? O då vi precis börjat att han är sj med sin pappa att det blir för mycket att åka iväg så långt + länge från mig..(mig som han har haft 24 timmar dygnet sen han föddes) o nej jag vet ju inte till 100 % hur han är när han är sj med honom men sist han hade honom lördag till söndag så var han hos vänner för att göra de enkelt för sej sj som han sj sa..så man är ju orolig som mamma..

Nej det är väl ingen bebis vi snackar om eller hur? Börja låt ungen sova fre-sö och sen öka på så kan de åka iväg, du måste släppa taget
  • Anonym (insatt)

En vecka är för långt för en knappt 1,5-åring. Då är de inne i en riktigt mammig fas - det vet många som försökt skola in på dagis vid den tiden! Pappa får börja med en natt i taget o sedan får ni utvärdera hur det går och utöka därefter. Gå till familjerätten o be om samarbetssamtal!

• sesssis
    Anonym (insatt) skrev 2014-04-02 23:33:03 följande:
    En vecka är för långt för en knappt 1,5-åring. Då är de inne i en riktigt mammig fas - det vet många som försökt skola in på dagis vid den tiden! Pappa får börja med en natt i taget o sedan får ni utvärdera hur det går och utöka därefter. till familjerätten o be om samarbetssamtal!
    Tack..de är så jag säger till pappan men han tycker jag är löjlig.. kan tycka att han borde märka att våran son är mammig (det har han alltid varit) då han knappt vill vara med sin pappa när han är här och hälsar på.. o när jag går iväg någon timme för att låta dem vara ensamma så skriker han länge och vill inget när jag är borta..och tanken på att han ska vara iväg en vecka när det är så gör ont i hela mig.. inte för att prata "skit" om pappan osv men han ville inte ha oss när jag var gravid..han gjorde slut och var typ närvarande under graviditeten men missade förlossningen..(ringde 15 gånger) och under sonens uppväxt har jag varit den som har tagit störst ansvar osv..han har bara varit där ibland så de känns så konstigt att nu ska han minsann ha sonen hur mycket som helst..
    Vi har börjat med varannan helg o en natt men han har så bråttom..jag vill låta våran son vänja sig med detta och ta det sakta..våran son har lite svårt att känna sej trygg..inskolningen på dagis var ett stort steg för sonen och han har gått där snart i 3 månader och har än idag svårt att släppa mig när jag lämnar..
    Ibland känns det som att jag måste släppa taget om min son och lita på pappan men det är så svårt när han ens inte ville ha hos/honom från början.. visst han kan förändras men jag vill se det för att bli lugn men det går ju inte..eller?
    Nu ska han komma ikväll..vi har haft varannan dag/kväll och efter sist när vi bråka så vill jag inte ha honom här i mitt hem då jag är rädd att han ska börja bråka inför våran son osv men vill samtidigt inte neka våran sån att träffa sin pappa..att jag får bita i de sura äpplet.. men skulle han börja bråka osv får jag "kasta" ut honom då?
  • Långbenopluto
    sesssis skrev 2014-04-03 14:12:32 följande:
    Tack..de är så jag säger till pappan men han tycker jag är löjlig.. kan tycka att han borde märka att våran son är mammig (det har han alltid varit) då han knappt vill vara med sin pappa när han är här och hälsar på.. o när jag går iväg någon timme för att låta dem vara ensamma så skriker han länge och vill inget när jag är borta..och tanken på att han ska vara iväg en vecka när det är så gör ont i hela mig.. inte för att prata "skit" om pappan osv men han ville inte ha oss när jag var gravid..han gjorde slut och var typ närvarande under graviditeten men missade förlossningen..(ringde 15 gånger) och under sonens uppväxt har jag varit den som har tagit störst ansvar osv..han har bara varit där ibland så de känns så konstigt att nu ska han minsann ha sonen hur mycket som helst..
    Vi har börjat med varannan helg o en natt men han har så bråttom..jag vill låta våran son vänja sig med detta och ta det sakta..våran son har lite svårt att känna sej trygg..inskolningen på dagis var ett stort steg för sonen och han har gått där snart i 3 månader och har än idag svårt att släppa mig när jag lämnar..
    Ibland känns det som att jag måste släppa taget om min son och lita på pappan men det är så svårt när han ens inte ville ha hos/honom från början.. visst han kan förändras men jag vill se det för att bli lugn men det går ju inte..eller?
    Nu ska han komma ikväll..vi har haft varannan dag/kväll och efter sist när vi bråka så vill jag inte ha honom här i mitt hem då jag är rädd att han ska börja bråka inför våran son osv men vill samtidigt inte neka våran sån att träffa sin pappa..att jag får bita i de sura äpplet.. men skulle han börja bråka osv får jag "kasta" ut honom då?

Klart han är mammig när det är med dig han spenderar största tiden med! Herregud, det förstår du väl?
Svar på tråden Hjälp mig snälla!