• Flisan13

Skrik vid sömn

Behöver lite tips gällande min dotter som är snart 7 månader och hennes sömn. I 1,5 månad har det varit lite tufft. Hon skriver varje gång hon ska sova, men inte för natten...då går det jättebra! Förutom de tre senaste nätterna dock, så jag hoppas innerligt att det är tillfälligt... När det är dags för natten har vi tvättat, läst saga, spelat speldosa och sagt gonatt...sen lämnar vi rummet och går dit med väldigt jämna mellanrum tills hon somnar vilket har tagit allt från 5 till 30 minuter, så alldeles fantastiskt! Men dagarna är hopplösa...hon fullkomligt gallskriker!! Det går OK i vagnen, men är alltid gnäll och så stretar hon som en "ostbåge"...tills hon av utmattning somnar. Har testat lägga henne så fort jag märker att tendensen till trötthet, ifall hon är känslig för sin sömncykel, men det kvittar. 

Tar upp henne i famnen, då lugnar hon sig men när jag lägger ner henne så skriker hon igen. Det kan ta allt från 10 min till 1 timme... Förstår inte vad det är och vad vi kan göra!?! 

De första månaderna gick vi med bärselen på dagarna, men sen slutade vi med det och i början gick det över förväntan, men sen efter nån vecka så började skriket. Hon är för övrigt en otroligt glad liten tös, nyfiken & go! 

Har testat att gå därifrån, dock aldrig längre än typ en minut...sjunger för henne, spelar speldosan osv...försöker med allt. Blir ju lite orolig att det vänt även när det gäller natten, men jag tänker positivt att det är tillfälligt...kanske sen det blev ljusare när vi ska lägga henne. 

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Skrik vid sömn
  • La Lola

Men låt henne somna med er närvarande!
    Vad fanken ska ni gå därifrån för där barnet gråter????

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LinneaJosie

Hon vill säkert vara nära när hon ska sova . Bär igen eller låt henne sova i famnen?

• Flisan13

men snälla nån...jag är ju bredvid henne 99% av tiden...håller hennes hand, stryker henne på kinden mm!!! men det hjälper inte!! det är skrik när hon är i famnen också...

• La Lola
    Flisan13 skrev 2014-04-01 21:00:43 följande:
    men snälla nån...jag är ju bredvid henne 99% av tiden...håller hennes hand, stryker henne på kinden mm!!! men det hjälper inte!! det är skrik när hon är i famnen också...
    Stå där 100 % av tiden då.
    Låt henne somna i er säng när ni ligger intill. Sitt med henne i famnen tills hon somnar men lämna henne inte ensam när hon gråter.
  • LinneaJosie

Det är ju en separationsfas däromkring, därför gissar jag att hon vill ha extra mycket närhet. Min knodd är snart nio månader och sover aldrig ensam, varken på dagtid eller nattetid.

• Flisan13

Ok, närhet är det hon får till 100% från oss...måste visst förtydliga väldigt mycket, jag lämnar henne om hon tystnat men sen börjar hon skrika igen. Det hjälper ju inte även om vi är nära henne eller att hon ligger i vår säng och inte heller alltid när vi går med vagnen. 
    Jag önskade hjälp om någon som kanske hade erfarenhet av samma, vad som hade hjälpt dem vid denna situation...om någon visste vad det kan vara, och kanske inte tykna svar som ovan
    Jag vill ju förstå varför hon skriker... Det gör så ont i hjärtat och är så jobbigt när jag inte vet orsaken. Närhet och kärlek är allt hon får av oss, till 100%. 

Inga svar behövs, tack. 

• Flisan13

...missade där, om jag eventuellt lämnar henne för en stund så skriker hon inte, ifall hon somnar då vilket hänt nån gång. 

• La Lola
    Flisan13 skrev 2014-04-01 21:14:47 följande:
    Ok, närhet är det hon får till 100% från oss...måste visst förtydliga väldigt mycket, jag lämnar henne om hon tystnat men sen börjar hon skrika igen. Det hjälper ju inte även om vi är nära henne eller att hon ligger i vår säng och inte heller alltid när vi går med vagnen. 
    Jag önskade hjälp om någon som kanske hade erfarenhet av samma, vad som hade hjälpt dem vid denna situation...om någon visste vad det kan vara, och kanske inte tykna svar som ovan
    Jag vill ju förstå varför hon skriker... Det gör så ont i hjärtat och är så jobbigt när jag inte vet orsaken. Närhet och kärlek är allt hon får av oss, till 100%. 

Inga svar behövs, tack. 
    Men gå inte förrän hon somnat ordentligt.

Mest troligt handlar det om separationsfasen som nämns här ovan.

• Flisan13

Jag går ju inte förrän hon somnat...men hon skriker ju hela tiden ändå, fastän jag står & håller henne i handen eller ligger bredvid henne. 

Att jag lämnar henne blev tydligen problemet, fastän det är det jag inte gör...

Som sagt, vi struntar i min fråga. 

• La Lola
    Flisan13 skrev 2014-04-01 21:22:27 följande:

Jag går ju inte förrän hon somnat...men hon skriker ju hela tiden ändå, fastän jag står & håller henne i handen eller ligger bredvid henne. 

Ville du inte ha hjälp? Nähäpp.
  • MalinEddie

Kan ni inte låta henne somna i selen igen eller låta henne vara kvar i närheten när hon somnat? Det är vanligt att barn är extra närhetstörstande i den åldern. Läs om separationsfasen.

Avskyr CIO-metoder.
  • Lemonad02

Håll ut, det är tufft men det kommer att bli bättre. Mitt tips: ammar du så amma henne till sömns, dvs ligg i er säng, amma henne liggandes. Det var räddningen för oss. Funkar kanske även m flaska. Men se till att ni gjort er redo för natten, ha henne nära dig. Bvc säger ofta lär barnet somna utan att äta sig till sömns, men jag vill inte ha skrik utan ville bara att mitt barn skulle få somna mätt o nöjd. Hon slutade amma av egen vilja för ca 1 mån sen o somnar bredvid mig på kvällen utan gråt skrik el protest. Ditt barn är fortf så litet, det kommer ordna sig m det är skitjobbigt ett tag, men min lösning var mata tills hon somnar..

• MalinEddie
    Flisan13 skrev 2014-04-01 21:22:27 följande:

Kanske är problemet att du lämnar henne? Om hon får fortsätta sova nära kanske hon sover vidare? Det är som sagt en känslig ålder men övergående.
    Avskyr CIO-metoder.
  • LinneaJosie
    Flisan13 skrev 2014-04-01 21:14:47 följande:
    Ok, närhet är det hon får till 100% från oss...måste visst förtydliga väldigt mycket, jag lämnar henne om hon tystnat men sen börjar hon skrika igen. Det hjälper ju inte även om vi är nära henne eller att hon ligger i vår säng och inte heller alltid när vi går med vagnen.  Jag önskade hjälp om någon som kanske hade erfarenhet av samma, vad som hade hjälpt dem vid denna situation...om någon visste vad det kan vara, och kanske inte tykna svar som ovan Jag vill ju förstå varför hon skriker... Det gör så ont i hjärtat och är så jobbigt när jag inte vet orsaken. Närhet och kärlek är allt hon får av oss, till 100%.  Inga svar behövs, tack. 

Ja, du fick ett svar som kanske var lite halvtyket men nu har två personer till svarat om samma sak, helt otyket. Om det inte går att lösa, dvs hon är ledsen oavsett, är det bättre att hon får vara ledsen i din famn iaf. Jag har en unge som inte någonsin sover utan kroppskontakt så jag tycker ju att jag vet vad jag pratar om och var dessutom inte ett dugg otrevlig.
  • La Lola
    LinneaJosie skrev 2014-04-01 21:33:55 följande:

Ja, du fick ett svar som kanske var lite halvtyket men nu har två personer till svarat om samma sak, helt otyket. Om det inte går att lösa, dvs hon är ledsen oavsett, är det bättre att hon får vara ledsen i din famn iaf. Jag har en unge som inte någonsin sover utan kroppskontakt så jag tycker ju att jag vet vad jag pratar om och var dessutom inte ett dugg otrevlig.
    Och här samsover vi i flera år.
    Hedda är 5 nu o ja, hon slaggar i min säng.

Jag lät möjligen otrevlig men att lämna gråtande bebisar, det gör man bara inte.
Svar på tråden Skrik vid sömn