ametisten skrev 2014-03-31 23:28:15 följande:
Hej, Jag är singel och 40+. Jag fick nyligen världens mest underbara barn, men tyvärr höll inte förhållandet så det blir inga mer barn där. Jag är nu i valet och kvalet då jag så gärna vill ge mitt barn ett syskon, men samtidigt förstår jag att resan dit kan bli både svår och jobbig. Tanken om min ålder finns ju också där, men som tur är vet jag ju att jag kan bli gravid iom min relativt nyliga födsel av ett fullt friskt barn :) Så om jag nu bestämmer mig för att skaffa ett syskon till mitt barn, hur går jag tillväga? Vilken land och klinik är bäst resultatmässigt (finns det statistik)? Vilket land och klinik är mest prisvärd? Etc, etc... Berätta gärna om er egen väg till barn via insemination - för- och nackdelar! Ge gärna tips till mig som är i startgropen! Tack!
Misströsta inte. Jag är i samma sits. Precis fyllda 40. Blev gravid med min 2åring på första försöket med min fd. Nu vill jag ha ett syskon. Har gjort 3 insemination utan att det tog sig, fick Pergotime(främjar kvalitén på ägg) och otrivelle(ägglossar inom 36tim) och blev gravid på fjärde försöket. Tyvärr slutade det i utomkvedshavandeskap. Precis gjort min femte insemination.
Mina tips:
Skaffa en privat gyn som har högkostnadskort.
Ring kliniken(jag går på vitanova sedan förra inseminationen), supernöjd. Fråga vilka tester du behöver utföra.
Boka journalsamtal med kliniken.
Köp äl stickor för att ta reda på när du har äl. Ex. testlagrets. Testa någon månad innan så att du vet hur din kropp fungerar.
Be din gynekolog att mäta dina ägg så att du får bättre chans att pricka äl.
Hur gammalt är ditt barn?
Fråga gärna om du undrar över något! Det är inte kört och du fungerade ganska nyligen. :)kram & lycka till