• ametisten

Inseminering - tips och info

Hej, Jag är singel och 40+. Jag fick nyligen världens mest underbara barn, men tyvärr höll inte förhållandet så det blir inga mer barn där. Jag är nu i valet och kvalet då jag så gärna vill ge mitt barn ett syskon, men samtidigt förstår jag att resan dit kan bli både svår och jobbig. Tanken om min ålder finns ju också där, men som tur är vet jag ju att jag kan bli gravid iom min relativt nyliga födsel av ett fullt friskt barn :) Så om jag nu bestämmer mig för att skaffa ett syskon till mitt barn, hur går jag tillväga? Vilken land och klinik är bäst resultatmässigt (finns det statistik)? Vilket land och klinik är mest prisvärd? Etc, etc... Berätta gärna om er egen väg till barn via insemination - för- och nackdelar! Ge gärna tips till mig som är i startgropen! Tack!

• Svar på tråden Inseminering - tips och info
  • Jag är bara jag

Danmark har ju insemination för ensamstående,men chansen är ju inte speciellt hög att lyckas,särskild i din ålder. Skulle rekommendera embryodonation istället.finns i några länder för ensamstående och är mycket högre chans att lyckas. Vi gör ED som par,kostar 18000: - för 2 blastisar.

• ametisten

Hej, Jag tror att jag är rätt fertil iom att jag precis fått ett barn, men självfallet finns ju tankarna på min ålder. Skulle oavsett gärna få tips om insemination. Hur går jag tillväga om jag bestämmer mig för att göra det? Vilka kliniker rekommenderas etc? Vad innebär en embryodonation?

• Inseminera2014

Ska snart insemineras en första gång och fyllde nyss 40 (troligtvis köra t Danmark i morgon). Har 2 barn och är nu singel. Har pcos så många ägg ligger kvar i hönan Agda. Fick höra av kliniken att jag är gammal o de provar 3-4 insemineringar o sen IVF. Blev medlem här på FL idag. :) Skaffa en privat gyn som är kopplad till sjukvårdsprogrammet med högkostnadskort.

Hade en 16 mm stor äggblåsa i torsdags efter Pergotimekur. Har dock en 5 cm stor cysta i samma äggstock som kan störa. Vanligt med uteblivna ägglossningar med pcos och äggblåsorna som inte spricker kan fortsätta att växa och blir ofarliga cystor.

• Inseminera2014

Ametisten> Mitt argument att jag fött barn för 3 år sedan och jag blev gravid på första Pergotimekuren var inte till mycket hjälp. "Jordemoren" sa vänligt men bestämt att jag är faktiskt GAMMAL och det sjunker drastiskt vid denna ålder. Hon intalade redan att vi får nog köra IVF, men vi försöker först 3-4 ggr...

• Inseminera2014

Börja med att läsa på materialet på klinikernas hemsidor, bestäm öppen eller inte öppen donation (jag valde öppen för det är det som kommer att gälla i Sverige framöver). Kolla runt olika kliniker. Ta könstesterna direkt så är det gjort. Du har fött barn så papper på rubella/röda hund har du redan, plocka fram dom papperna. När du fått svar på könstesterna (jag gjorde det på hudkliniken på löpande-band-mottagning på sjukhuset) så boka in journalsamtalet. Men var riktigt påläst så slipper du älta länge. Jag fick avsatt tid 1-1,5 h men vi var klara på 15 minuter för jag var väl insatt och hade klart för mej med allt.

• Inseminera2014

Ha ha...inte könstesterna...könssjukdomstesterna. Jag tror bestämt att du vet om att du är qvinna redan.

• Jag är bara jag

Emnbryodonation innebär att man får 1-2 eller t.o.m 3 embryon från unga,friska donatorer insatt. Anntingen via ET eller FET-vi gör FET. Chansen att lyckas är ca 50% mot max några % med insemination.

• Pumpkingirl

Hej! Ursäkta att jag smiter in här men jag har några frågor till Inseminera2014 - vilka är de olika könssjukdomstesterna man ska ta och var det bara att beställa tid på hudkliniken för de olika testerna? Hudkliniken på landstinget? Ställde d ngra frågor?

Tacksam för svar!!

• Inseminera2014

Det var drop in på hudkliniken på landstinget ja. Ta en nummerlapp och sen blir man inkallad. Sen berättar du vad du vill testa.
    Du får kolla på den kliniken du ska till vad de kräver (kan skilja sig lite). Men hiv, klamydia och hepatit (2 sorter).
    Sen immun mot röda hund hade jag på papper från tidigare graviditet så det vet jag inte hur du kollar upp.

• Pumpkingirl

Tack! :)

Ska testerna vara helt nytagna? Finns det ngt bäst före datum tex 3 månader?

Ställde de ngra frågor när du tog testerna? Jag har tidigare tänkt testa mig och när jag ringde och ville boka tid sa de att jag var tvungen att träffa läkare och diskutera innan jag tog tester för könssjukdomar. Kan jag få testa utan frågor tänkte jag..

Tacksam för svar!

• Saturnus
    ametisten skrev 2014-03-31 23:28:15 följande:

Hej, Jag är singel och 40+. Jag fick nyligen världens mest underbara barn, men tyvärr höll inte förhållandet så det blir inga mer barn där. Jag är nu i valet och kvalet då jag så gärna vill ge mitt barn ett syskon, men samtidigt förstår jag att resan dit kan bli både svår och jobbig. Tanken om min ålder finns ju också där, men som tur är vet jag ju att jag kan bli gravid iom min relativt nyliga födsel av ett fullt friskt barn :) Så om jag nu bestämmer mig för att skaffa ett syskon till mitt barn, hur går jag tillväga? Vilken land och klinik är bäst resultatmässigt (finns det statistik)? Vilket land och klinik är mest prisvärd? Etc, etc... Berätta gärna om er egen väg till barn via insemination - för- och nackdelar! Ge gärna tips till mig som är i startgropen! Tack!

Misströsta inte. Jag är i samma sits. Precis fyllda 40. Blev gravid med min 2åring på första försöket med min fd. Nu vill jag ha ett syskon. Har gjort 3 insemination utan att det tog sig, fick Pergotime(främjar kvalitén på ägg) och otrivelle(ägglossar inom 36tim) och blev gravid på fjärde försöket. Tyvärr slutade det i utomkvedshavandeskap. Precis gjort min femte insemination.

Mina tips:

Skaffa en privat gyn som har högkostnadskort.

Ring kliniken(jag går på vitanova sedan förra inseminationen), supernöjd. Fråga vilka tester du behöver utföra.

Boka journalsamtal med kliniken.

Köp äl stickor för att ta reda på när du har äl. Ex. testlagrets. Testa någon månad innan så att du vet hur din kropp fungerar.

Be din gynekolog att mäta dina ägg så att du får bättre chans att pricka äl.

Hur gammalt är ditt barn?

Fråga gärna om du undrar över något! Det är inte kört och du fungerade ganska nyligen. :)kram & lycka till
  • ametisten

Hej Saturnus, Mitt barn är snart 10 månader, så jag födde tätt nyligen och vad jag förstått är det enklare att bli gravid igen strax efter en graviditet!? Hur länge håller fertiliteten efter en förlossning i dig? Vilken klinik använder du?

• ametisten

Hej Saturnus och Inseminera 2014! Hur går det för er? Har ni fått ngt plus på stickan? Jag håller alla tummar för er! Vilka kliniker i Danmark har ni anlitat? Och bor någon av er i Stockholmstrakten och kan tipsa om bra ställe för provtagninarna och bra Gyn för undersökningarna?

• Inseminera2014

Fick plus idag på andra försöket. :)
    Tror Otrivellen gjorde underverk som garanterade ägglossning (har pcos).
    Går på Vitanova.

• Inseminera2014

Kan inte hjälpa med gyn då jag bor 4 h bilresa ifrån. Men har inte Uppsala en fertilitetsklinik, har för mej det. :)

• Saturnus
    Inseminera2014 skrev 2014-06-16 08:38:44 följande:

Fick plus idag på andra försöket. :)
    Tror Otrivellen gjorde underverk som garanterade ägglossning (har pcos).
    Går på Vitanova.

Wow stort grattis!!!!
  • LLL84
    ametisten skrev 2014-06-15 21:28:54 följande:
    Hej Saturnus och Inseminera 2014! Hur går det för er? Har ni fått ngt plus på stickan? Jag håller alla tummar för er! Vilka kliniker i Danmark har ni anlitat? Och bor någon av er i Stockholmstrakten och kan tipsa om bra ställe för provtagninarna och bra Gyn för undersökningarna?
    Hej jag går också i inseminationstankar och bor i Sthlm. Jag har inte gjort några tester än, men jag vet att Mamma Mia på söder i stan är öppna för olika familjekonstellationer kanske att du kan göra testerna där? Funderar själv på att kontakta dem för att höra om jag kan göra testerna hos dem.
    Hör gärna av dig och du kontaktar dem och berätta hur det gick  =). Du kanske hinner höra av dig före mig ;).
  • Anthonia1

Hej
    Jag är 41år o skulle vilja testa insemination i Danmark. Läser att några av er går på Vitanova. Jag är från Göteborg. Är det någon som skulle vilja förklara hur detta går till. o vad det kostar Tack snälla på förhandGlad

Svar på tråden Inseminering - tips och info