• MissMf

Högt sf mått som inte följer kurvan v.30

Mätte magen med sf mått 25cm i V.24+2. Var hos bm idag igen v.28+6 och sf måttet var 31cm förra gången var det över normalkurvan och nu hade det gått över den övre kurvan oxå. Fick ett nytt besök inbokat om 2 veckor för o se hur det utvecklar sig o ta ställning till ett tul. Någon annan som varit med om samma? Rätade kurvan ut sig så det såg bra ut? Fick du en jättebebis? Kom barnet innan bf? På rul så var bebis mellan 9-11% större än vad han skulle va i den veckan.. Men svår de här. Hoppas nästan på ett tul för o se om de e en stor bebis eller bara konstig form på magen eller mycket fostervatten.

• Svar på tråden Högt sf mått som inte följer kurvan v.30
  • SAW01

Hej!

Jag har legat på övre kurvan hela tiden, är i v38 nu
     På TUL i v 31 som jag betalade för själv, så låg bebisen 30 % över kurvan. Men det spelar egentligen ingen roll, det viktiga är att den inte ligger under kurvan   eller att du inte har graviditet diabetes. Sist som kom min lilla tjej ut på beräknad dag och vägde 4,4 kg. Så ut kommer dom ändå :)
    Ett barn räknas inte som ovanligt stor längre om det inte är över 4,5 kg..

• Gudinnan

Hejsan !
    Har själv legat över översta kurvan som kallas för (tvillingkurvan) men där var jag redan på starten av min andra graviditet.
    Så jag trodde detta var normalt men det var inte så normalt iaf men pojken i magen hade otroligt bra
    2008 den tiden var barnmorsan inte orolig för 5 öre bara jag som väntade då jag började misstänka en otroligt stor bebis pojke.
    Jag låg 5 cm ovanpå tvillingkurvan nämligen.
    Jag bad många ggr om tul men fick ej.Tillslut fick jag tul vecka 41 och då var det redan för sent !!!
    Han vägde 4885g enligt scanningen men sanningen kom fram 2 dagar efter 41+2 med planeradsnitt
    Han vägde 5810g och var 62cm huvud 40cm
    Ingen diabetes.

När jag blev gravid tredje gången hände samma sak men DÅ beslöt man att ge mig tul vecka 35+5 och då vägde pojken 3890g
    Så man tog ut honom med planeradsnitt 8 dagar efter ALLTSÅ 2 veckor innan BF datum BF-15
    Jag var beräknad 22 dec men han kom ut 8 dec och vägde vecka 37+5 4150g och 51cm huvud 35 cm
    Man hade sagt och räknat typ att han skulle väga ca sådär 5600g på BF dagen.

Min första flicka föddes vecka 41+1 och vägde normala 4140g och 52cm huvud 35cm (en annan pappa)
    Och SF måttet normal.
    Vaginal födsel

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • MissMf

Var hos bm idag igen o mätte o sf måttet va 34 nästan 35 cm o jag e i vecka 30+6 idag. Bm ville att jag skulle på tul, hellst denna vecka. Men fick tid den 23 så över en vecka.. :(

• Frida Andersson

Var på tul i v31 någon dag innan v 32 bara då visade sig den lilla ligga på +7% jag har legat på översta kurvan hela tiden. Om han där inne inte får för sig att fara iväg som ett skott så en klimp runt 4 kg. Fick ingen exakt vikt utan var vad bm trodde ungefär. Fått två stora flickor innan. Nr ett 4625 och nr två 4155 (nr ett akut snitt nr två planerat snitt och trean blir även snitt)

• MissMf
    Frida Andersson skrev 2014-05-28 16:41:40 följande:

Var på tul i v31 någon dag innan v 32 bara då visade sig den lilla ligga på +7% jag har legat på översta kurvan hela tiden. Om han där inne inte får för sig att fara iväg som ett skott så en klimp runt 4 kg. Fick ingen exakt vikt utan var vad bm trodde ungefär. Fått två stora flickor innan. Nr ett 4625 och nr två 4155 (nr ett akut snitt nr två planerat snitt och trean blir även snitt)

Bebis kom idag v.37+1. 3580g o 50cm! Perfekt tycker mamman! 6 timmar från vattenavgång o va fullt öppen vid 12 när vi kom in :p
  • Frida Andersson
    MissMf skrev 2014-05-28 19:03:26 följande:
    Bebis kom idag v.37+1. 3580g o 50cm! Perfekt tycker mamman! 6 timmar från vattenavgång o va fullt öppen vid 12 när vi kom in :p

ååååå grattis!!! Vad blev det??? nu blev jag avis!
  • MissMf
    Frida Andersson skrev 2014-05-28 19:07:26 följande:

ååååå grattis!!! Vad blev det??? nu blev jag avis!
    En kille! :) men vi hade tjuvkollat :p ligger o tittar på när han sover på mej :) <3
  • Frida Andersson
    MissMf skrev 2014-05-28 20:33:17 följande:
    En kille! :) men vi hade tjuvkollat :p ligger o tittar på när han sover på mej :)

Gud så härligt! Njut nu riktigt ordentligt och stort grattis
  • Lullan1
    SAW01 skrev 2014-04-01 01:01:29 följande:

Hej!

Jag har legat på övre kurvan hela tiden, är i v38 nu
     På TUL i v 31 som jag betalade för själv, så låg bebisen 30 % över kurvan. Men det spelar egentligen ingen roll, det viktiga är att den inte ligger under kurvan   eller att du inte har graviditet diabetes. Sist som kom min lilla tjej ut på beräknad dag och vägde 4,4 kg. Så ut kommer dom ändå :)
    Ett barn räknas inte som ovanligt stor längre om det inte är över 4,5 kg..

hejsan... va skönt o se att fler lega så "pass över"
    jag va på tul i torsdags va då i v 32+1 och bebis va då +30% (nånting) stor och jag blev ju direkt orolig att något är fel.. men jag börjar förstå att det kanske är rätt vanligt med stora barn!!!
    hoppas allt gått bra för dig!?
Svar på tråden Högt sf mått som inte följer kurvan v.30