• Anonym (ger snart upp)

Känslomässig berg och dalbana

Jag vill i min tråd vända mig till er som kämpar för att få uppleva en graviditet och bilda familj. 

Jag och min sambo skulle göra vårt sista IVF-försök i augusti 2013 men har sen dess skjutit upp det. Vi är i obalans i vår relation med en hel del tjafs om småsaker. Om ca en månad ska jag börja nedregleringen med Suprecur och vi har i vanlig ordning hamnat i en känslomässig berg och dalbana. Satt i telefonkö o tänkte avboka försöket, men la till slut på. Jag vet varken ut eller in..

Vi har avbokat två försök sen i augusti förra året och det känns som om vi aldrig är i balans för att ta tag i det. Periodvis fungerar allt bra, för att sen rasa. Jag och sambon vill inte försöka så länge vi har det som det är här hemma. Irritation över skitsaker osv. Tar det aldrig slut? Jag vill ha tillbaks den där förväntansfulla känslan som vi hade innan första försöket, men för varje gång vi misslyckats så blir jag mer och mer likgiltig och negativt inställd. Tankar som: Varför skulle det lyckas på tredje o sista försöket när vi inte lyckats hittills dyker upp i mitt huvud. :/ Jag vågar inte längre hoppas. 

Hur tar ni er genom motgångarna? Fungerar relationen mellan dig och din partner eller har ni svackor precis som vi?

• Svar på tråden Känslomässig berg och dalbana
  • Anonym (Liknande)

Jag förstår dig/er absolut!  Ofrivillig barnlöshet sliter nåt enormt på relationen! Man ska ha kommandosex-skitkul ju!-,slitas mellan hopp och förtvivlan varje menscykel,träffa läkare,petas på och i,ta hormoner,genomgå allt möjligt jäkelskap. Och sen får man inget ut av det,man står där likafullt utan barn... Nånstans ska ilskan ta vägen och det blir den som står en närmast-ens partner. Men det får man stå ut med om man ska lyckas. Allt kan inte vara idel solsken och vissa har mer kamp än andra. Det viktiga är att inte ge upp. Mod är inte frånvaro av rädsla utan att agera trots rädslan. Ni är fortfarande inne på gratisförsöken 3 är ju mer än många får- så ni ska absolut inte ge upp än! Sen finnsprivat och efter det finns ÄD och ED och adoption så barn går få på nåt sätt. Och allt är värt det när man sitter där med sitt extremt efterlängtade barn! Glad

• Anonym (en annan)
    Anonym (Liknande) skrev 2014-04-01 14:12:23 följande:
    Jag förstår dig/er absolut!  Ofrivillig barnlöshet sliter nåt enormt på relationen! Man ska ha kommandosex-skitkul ju!-,slitas mellan hopp och förtvivlan varje menscykel,träffa läkare,petas på och i,ta hormoner,genomgå allt möjligt jäkelskap. Och sen får man inget ut av det,man står där likafullt utan barn... Nånstans ska ilskan ta vägen och det blir den som står en närmast-ens partner. Men det får man stå ut med om man ska lyckas. Allt kan inte vara idel solsken och vissa har mer kamp än andra. Det viktiga är att inte ge upp. Mod är inte frånvaro av rädsla utan att agera trots rädslan. Ni är fortfarande inne på gratisförsöken 3 är ju mer än många får- så ni ska absolut inte ge upp än! Sen finnsprivat och efter det finns ÄD och ED och adoption så barn går få på nåt sätt. Och allt är värt det när man sitter där med sitt extremt efterlängtade barn! Glad
    Men om man inte vill göra ED/ÄD? Vill man inte ha barn tillräckligt mycket då? För oss är det nämligen inget alternativ, eftersom det inte skulle kännas som mitt barn. 
  • Anonym (ger snart upp)
    Anonym (en annan) skrev 2014-04-07 06:09:36 följande:
    Men om man inte vill göra ED/ÄD? Vill man inte ha barn tillräckligt mycket då? För oss är det nämligen inget alternativ, eftersom det inte skulle kännas som mitt barn. 
    Jag tänker som du/ni gör. Vår högsta önskan är ett biologiskt barn, en kombination av mina och min sambos gener. Vill inte ge upp tanken på det. Jag har hittills inte kunnat förlika mig till adoption och ägg/spermiedonation. Vi har enligt läkaren inget fel på kvalitén, dock är mannens spermieantal något lägre än normalt. Vi har fått fram fina, befruktade ägg men av någon anledning stannar de inte kvar i mig. Läkaren kan inte svara på varför det blir så, vilket är otroligt frustrerande i sig. Forskningen har enligt henne inte kommit så långt än. 
  • Anonym (Liknande)
    Anonym (en annan) skrev 2014-04-07 06:09:36 följande:

Nej,man vill inte ha barn tillräckligt starkt i vart fall utan det genetiska är det viktigaste. Men det kan ju bero på att ni fortfarande är inne i IVF:andet och att ni tror det kommer gå på egen hand. Och det kanske det gör också! Vi vet ju att det inte går-då återstår andras ägg eller vara utan barn,så enkelt är det och det är inget val. Man gör det man måste om man verkligen vil ha barn.
  • Anonym (en annan)
    Anonym (Liknande) skrev 2014-04-14 13:22:43 följande:

Nej,man vill inte ha barn tillräckligt starkt i vart fall utan det genetiska är det viktigaste. Men det kan ju bero på att ni fortfarande är inne i IVF:andet och att ni tror det kommer gå på egen hand. Och det kanske det gör också! Vi vet ju att det inte går-då återstår andras ägg eller vara utan barn,så enkelt är det och det är inget val. Man gör det man måste om man verkligen vil ha barn.
    Men jag ser det inte som "mitt" barn om det är adopterat eller har nån annan kvinnas gener, 
  • Anonym (ger snart upp)

Nu är vi igång med Suprecuren och jag är på dag 3. Känslomässigt  har det lugnat ner sig och jag ser med förväntansfull längtan fram emot att det kanske lyckas denna gången. Glad Sitter här med sjukt ömma bröst. Vet någon av er om det är ett vanligt symptom under nedregleringen? Minns inte att det var så här under våra två första medicineringar.

Svar på tråden Känslomässig berg och dalbana