• Gweny

Ni med PCO/S som blivit gravida

Jag har precis fått reda på att jag har det, efter 1års kämpande att bli gravida.

Med er andra som har det, hur lyckades ni bli gravida? spontant, medicin/hormoner, eller blev det IVF till slut? Hur lång tid tog det och vad gjorde ni för att förbättra chanserna? Tänker på kost, vitaminer osv. Läkaren har sagt till mig att gå ner lite i vikt och sen har jag läst om att låta bli socker och äta lågkolhydratkost.

• Svar på tråden Ni med PCO/S som blivit gravida
  • Gweny

Tack för ni delar med er, och vad härligt för er, där det gått bra med eller utan hjälp.
    ska själv börja med pergotime nu i Maj.

• Gweny
    MiaIa90 skrev 2014-05-07 16:51:02 följande:
    vill få tabletter utskrivet men får inte för min pco är så pass bra så läkaren tror att vi kan bli gravida av oss själva.
    Hur bedömer dem sånt? Min sa inget om hur bra/dålig min är. Var så självklart att jag skulle få prova detta. Du kan inte gå till en annan läkare och kolla? En privat kanske?
  • Gweny
    MiaIa90 skrev 2014-05-07 18:41:30 följande:
    Han gjorde ul och kolla och har inte pärlband längre utan bara några enstaka ägg på varje äggstock sen att jag har regelbunden mens och äl med nu fått utslag dom 3senaste månaderna. 
    Så om de inte tar sig innan hösten så skulle vi få söka igen till vintern.
    ah ok, tack för du förklarade mer.
    på mitt ul såg man verkligen pärlraden, och inte känt av äl på länge och bara fått längre och längre cykler, suck.
  • Gweny
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-05-07 21:31:04 följande:
    Jag har äntligen plussat - är i v 6 nu! Det tog 19 månader varav 16 månader med medicin. Det som hjälpte mig var Puregonsprutor. Nu på femte försöket gick jag upp på 92ie och fick två mogna äggblåsor á 15 & 17 mm. Längtar nu till vul om 2 v för att se om den lille lever eller ej.
    vad härligt, Grattis! Hoppas allt går väl och ni få se den lille på vul frampå.
  • Gweny

Fru Sen>> tack för din berättelse, så härligt att det gick bra och vilken dubbel överraskning med tvillingar!
    Har läst att chansen ökar rejält för det när man äter dem, så vi får väl se vart det slutar.

• Gweny
    FruSen skrev 2014-05-08 22:31:54 följande:

Jo, tvåäggstjejer. Dom har olika blodgrupp. Och hade dom haft samma hade man nog inte misstagit dom för enäggs ändå då dom är väldigt olika utseendemässigt (och till sättet) smile1.gif

min närmsta vän har tvåäggstvillingar, mer olika på sätt och utseende, går inte att hitta. så känner igen det som du skriver. Måste jag dock fråga om dem har samma eller olika blodgrupp.
  • Gweny

Jag hann inte börja med pergotime, vi blev oväntat gravida precis innan. När vi hade gett upp hoppet. Känns helt fantastiskt. Plötsligt händer det.  Gått in i v.8 nu, bara hoppas det går bra.

• Gweny

Tyvärr var det som jag misstänkte. Blev ma, var på gyn igår.

• Gweny

Tack för er omtanke. Misstänker själv att det nog är hormonproblem som orsakade det. Har även problem med sköldkörteln, det ökar ju risken för ma. Får se vad läkarna säger sen.... men deppigt är det.

• Gweny
    Sara H skrev 2014-06-19 19:47:52 följande:

Trist att höra om ditt MA, Gweny!

Jag har också PCOS samt hypothyreos och hypotyreoidit.

Vi fick vårt första barn i september 2013. Jag slutade med p-piller (ovetandes om min PCOS då) i januari 2012, fick min diagnos i juni då jag sökt vård på KK pga utebliven ÄL. I oktober fick jag börja med Pergotime, efter två enkelkurer fick jag en spontan ÄL och blev därigenom gravid nästan exakt ett år efter att vi började försöka.

Innan vi påbörjade försöken hade jag stora problem med min sköldkörtel. Det tog tid innan jag började må bra av behandlingen (Levaxin). När jag väl blivit gravid sa min läkare på Medicinmottagningen att Levaxin förmodligen hjälpt mig att bli gravid.

Så mitt råd till dig är att se till att du får rätt behandling för dina sköldkörtelproblem, och att din läkare ska anpassa den främst efter ditt mående och inte dina värden - de är bara siffror på papper. Äggstockarna och sköldkörteln (samt binjurarna) sitter på samma s.k hormonaxel i kroppen och är i hög grad beroende av varandra för att fungera optimalt. Så det är egentligen svårt att säga vad som är det primära problemet; äggstockarna eller sköldkörteln, eftersom de inverkar på varandra.

Insulinnivån i kroppen inverkar också vid PCOS. Det kan ha positiv effekt att äta LCHF-kost för att hålla blodsockret och insulinet stabilt. Så det kan vara värt att prova.

Det finns även en kräm som heter ProgesterAll som innehåller bioidentiskt progesteron, vilket kan hjälpa både vid PCO/PCOS och missfall. Läs om det på hormoni.se om du vill veta mer. Jag testar själv den här krämen nu i hopp om att själv få igång min menscykel inför att vi påbörjar syskonförsök så småningom. Ska bli spännande att se om det funkar.

Stort lycka till, det finns ljus i tunneln! <3

Tack för dina tips! Ja hoppas det kommer bli stabilt med sköldkörteln snart. Också läst om att lchf-kost ska påverka positivt, behöver även gå ner i vikt så. hoppas din cykel kommer igång snart då.
Svar på tråden Ni med PCO/S som blivit gravida