• Anonym (När?)

När är det OK att ringa störningsjour ang festande granne?

Ja när kan man ringa? Måste man vänta till efter kl 22? De spelar musik, härjar och har sig... Vi har små barn som försöker sova Visst den här tiden kan jag stå ut med LITE poppande, men ha så här senare står jag inte ut med! Det låter precis som om de sitter i VÅRT vardagsrum och festar... Börjar bli lite påfrestande när detta pågår i stort sett varje helg och minsta vaknar i bästa fall 05.30 på morgonen....

• Svar på tråden När är det OK att ringa störningsjour ang festande granne?
  • Anonym (När?)
    Anonym (suck.) skrev 2014-03-30 18:14:14 följande:
    Bor man i ett flerfamiljshus med ungar får man räkna med att grannar festar till längre än 22 på helger..... de lär ju lyssna på TS ungar hela dagarna utan att gnälla eller?

Jag försöker lära mina barn att ta hänsyn till grannarna och inte väsnas på olämpliga tider. Dessutom så sover de oftast till 9 på helger (de stora barnen) Tycker inte man kan jämföra barn med festande vuxna. Vardagarna är barnen inte hemma dagtid så de behöver inte lyssna på dem HELA dagarna.
  • Anonym (När?)
    Anonym (Så e de!) skrev 2014-03-30 19:50:14 följande:
    Kl 22 ska man ta hänsyn till andra, knacka på och be dem sänka volymen och/eller ring störningsjouren. Att dina ungar vaknar tidigt är inte din grannes problem.

Ja man kan ju liksom inte välja själv när barnen vaknar...
  • Anonym (Så e de!)
    Anonym (När?) skrev 2014-03-30 19:59:49 följande:

Ja man kan ju liksom inte välja själv när barnen vaknar...
    Nä, men det är inte dina grannars problem att dem vaknar tidigt. Efter kl 22 ska dem ta hänsyn till andra, innan kan du inte begära något.
  • Anonym (...)
    Rainbow gg skrev 2014-03-30 19:45:30 följande:
    Själv lyssnar jag hellre på en granne som spelar musik halva natten på helgen än en unge som studsar studsboll mellan 06-08 varje morgon och sedan skriker öronen av sig när de ska till skolan. Jag försöker ju sova!
    Men jag klagar inte så länge de inte klagar på att vi spelar dator hela nätterna.
    Vi får inte sova på vardagarna och de får inte sova på helgen, det är väl fair?
    om du går och lägger dig i tid på kvällarna istället för att spela datorspel, så är du ju utvilad och pigg på morgnarna och störs nog inte riktigt lika mycket av studsbollar ;)
  • Anonym (När?)

Som sagt så behövde vi inte ringa någon jour då de höll sig skapligt lugna denna kväll. Eftersom man själv skriver på ett kontrakt där det tydligt står svart på vitt att man inte får störa sina grannar efter visst klockslag så förstår jag inte hur vissa kan tycka att det är okej med hög ljudvolym? Barn som leker skriker gråter mm hör liksom till vardagsljuden där man inte kan göra så mycket åt. Kanske skulle man inte bo i ett flerFAMILJshus där det bor barnfamiljer när man själv är festande ungdom? Inget fel i att ha fester så länge man visar hänsyn och håller sig städad. Inte sjutton låter jag mina barn härja vilt om de vaknar halv 6 en lördagsmorgon?

• Anonym (När?)
    Anonym (Så e de!) skrev 2014-03-30 20:03:51 följande:
    Nä, men det är inte dina grannars problem att dem vaknar tidigt. Efter kl 22 ska dem ta hänsyn till andra, innan kan du inte begära något.

Har jag gjort det då?
  • Anonym (ö)
    Anonym (suck.) skrev 2014-03-30 18:14:14 följande:
    Bor man i ett flerfamiljshus med ungar får man räkna med att grannar festar till längre än 22 på helger..... de lär ju lyssna på TS ungar hela dagarna utan att gnälla eller?

Tror att du har missuppfattat något. Bor man i flerfamiljshus måste man visa hänsyn till sina grannar. Det finns tider som man ser till att man inte väsnas på. Respekterar man inte det, får det konsevenser för många andra än en själv. Klarar man inte av att efterfölja dessa regler får man skaffa ett boende där ingen annan än en själv drabbas av oväsendet.
  • Anonym (tja)

Jag tycker det är skillnad på om grannen lever om ofta, har ofta fester o dyl eller om det är kanske en gång i kvartalet. Är det sällan så skulle jag nog inte klaga ens om de levde om efter 12.

Bor man sen så att det är lyhört (man kan vid vissa fall få bovärden att tilläggsisolera om det går över en viss gräns) så är det ju åt båda håll.

Jag lyssnar hellre på festljud än kolikbaby mitt i natten. Visst kan ljud öht irritera, men just babygråt skär ju i kroppen på ett annat sätt.

Jag har bott i lgh i vissa perioder i mitt liv. Men just detta med att både ta och ge hänsyn till grannar är något som gör att jag köper hus för att slippa just grannar.

• Anonym (När?)
    Anonym (ö) skrev 2014-03-30 20:16:58 följande:
    Tror att du har missuppfattat något. Bor man i flerfamiljshus måste man visa hänsyn till sina grannar. Det finns tider som man ser till att man inte väsnas på. Respekterar man inte det, får det konsevenser för många andra än en själv. Klarar man inte av att efterfölja dessa regler får man skaffa ett boende där ingen annan än en själv drabbas av oväsendet.

• Anonym (När?)

Hade kunnat leva med detta om det som sagt INTE var VARJE helg som det nu oftast är och har varit i ett års tid, så nog tycker jag att vi har haft ett GANSKA bra tålamod ändå!

• Anonym (suck.)
    Anonym (ö) skrev 2014-03-30 20:16:58 följande:

fast ts skriver och undrar redan innan 19:30 om man måste vänta till 22 för att ringa störningsjouren, innan klockan 22 får man väl respektera att andra spelar musik eller? Det är väl en rimlig tid att kunna väsnas på iaf i sitt eget hem. 
  • Anonym (När?)
    Anonym (suck.) skrev 2014-03-30 20:27:08 följande:
    fast ts skriver och undrar redan innan 19:30 om man måste vänta till 22 för att ringa störningsjouren, innan klockan 22 får man väl respektera att andra spelar musik eller? Det är väl en rimlig tid att kunna väsnas på iaf i sitt eget hem. 

Ja det var bara en undran eftersom de hittills har spårat ut efter midnatt på festerna, men som sagt så höll de sig lugna igår.
  • Anonym (Så e de!)
    Anonym (När?) skrev 2014-03-30 20:12:07 följande:

Har jag gjort det då?
    Nä, men du antydde att det var jobbigt att ungen vaknar tidigt och dem inte kan sova förrän sent pga musiken. 
  • Anonym (När?)
    Anonym (Så e de!) skrev 2014-03-30 20:44:45 följande:
    Nä, men du antydde att det var jobbigt att ungen vaknar tidigt och dem inte kan sova förrän sent pga musiken. 

Du skrev att INNAN 22 kunde jag inte begära något.. Det har jag heller inte gjort. Det var en fråga eftersom de BRUKAR spåra ur vilket det nu inte gjorde. Ingen skada skedd...
  • Rainbow gg
    Anonym (...) skrev 2014-03-30 20:04:50 följande:
    om du går och lägger dig i tid på kvällarna istället för att spela datorspel, så är du ju utvilad och pigg på morgnarna och störs nog inte riktigt lika mycket av studsbollar ;)
    Eller så kan ju föräldrarna säga till ungarna att studsboll kanske inte lämpar sig vid 6 på morgonen. 
    Vi vill spela dator hela nätterna på helgerna (istället för att tex festa), det betyder ju inte att vi sitter uppe på vardagarna??
  • molly50
    Anonym (suck.) skrev 2014-03-30 20:27:08 följande:
    Visst kan man respektera att grannarna spelar musik innan kl 22 på kvällen. Men man kanske kan tänka lite på grannarna också och inte spela hur högt som helst.
    Vill man ha lika hög volym som på krogen så kan man väl gå dit direkt.

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym (Så e de!)
    Anonym (När?) skrev 2014-03-30 21:04:19 följande:

Du skrev att INNAN 22 kunde jag inte begära något.. Det har jag heller inte gjort. Det var en fråga eftersom de BRUKAR spåra ur vilket det nu inte gjorde. Ingen skada skedd...
    Din startfråga var om man kunde ringa störningsjouren innan. Mitt svar grundade på det.
  • Anonym (När?)
    Anonym (Så e de!) skrev 2014-03-30 21:38:53 följande:
    Din startfråga var om man kunde ringa störningsjouren innan. Mitt svar grundade på det.

Okej, då fattade jag ditt svar fel.
  • molly50
    Anonym (Så e de!) skrev 2014-03-30 21:38:53 följande:
    Klart man kan ringa till störningsjouren innan kl 22 också om grannarna är väldigt störande.
    Annars kan man ringa till hyresvärden/vicevärden också om det är på kontorstid och en vanlig vardag.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Lavish

På en lördag? Aldrig, så länge de håller sig i lägenheten och ni inte har intryck av att ett brott är på väg att begås där. Enda motiveringen är om de är ute och bråkar i trapphuset eller om de ringer på er dörr. Ni kan plinga på och försynt be dem dämpa sig.

På en vardag kan man ringa efter 22, efter att du redan bett dem personligen att dämpa sig. (Eller om samma person stör ofta och ni redan vid flera tidigare tillfällen påpekat att de stör på den ljudvolymen) 

Finns få saker jag avskyr så mycket som missunnsamma gnälliga grannar som inte tål att andra vill ha ett liv och ha kul. Och ja, jag har ett litet barn och ja, han har vaknat av festande grannar. Skulle inte drömma om att förstöra en fest över det. 

Svar på tråden När är det OK att ringa störningsjour ang festande granne?