Inlägg från: Anonym (mormor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mormor)

Hur mycket kostade era barns student?

Anonym (Hmmm) skrev 2014-03-30 14:33:52 följande:
    Vi planerar bröllop. Det kommer gå på 100 000kr. Sparade pengar som vill inte kommer sakna. Men ändå ska alla påpeka att vi kan komma billigare undan med billigare viner, sämre stolar, begagnad klänning osv. Vi får ofta höra " Ja vi la minsann bara 20 000kr på vårt bröllop! Vi skulle aldrig lägga mer pengar!" Osv. Trots att 20 000kr tog lika lång tid för dom att spara ihop som 100000kr tog oss att spara! Ekonomin är alltid relativ till ens inkomster. Slöseri för en person är spara för en annan. Om man har råd och vill köpa segelbåt, lägga 30 000kr på en student OCH vara föräldraledig i 5 år så ska man väl få vara det?! Lika väl som att man ska få gå barfota utan mössa på sin student om man vill det.
    På Fl läser man ofta om de som "måste"   lämna sina barn på förskola när de är ett år.   Ofta undrar jag varför.   Pappan kan heller inte vara föräldraledig för att familjen har "inte råd"  med det...
  • Anonym (mormor)
    ElleT skrev 2014-04-13 02:27:03 följande:
    Men herregud vad vissa ska gnälla och bete sig som småungar. Om någon vill lägga pengar på sin dotters student, så varför inte? Ni lägger säkert era pengar på annat håll som TS inte skulle göra.

Jag tar studenten nästa år och jag vet att mina föräldrar vill betala det, jag går också natur så jag vet allt om att skaffa jobb samtidigt inte är optimalt så själv har man inge pengar så, jag vet även att mina föräldrar ändå hade insisterat med att betala. Haha såg någon som skrev, hört talas om spara, till någon som sagt att hen inte kunde jobba samtidigt som sina studier, spara? Spara vadå? Pengar man får sina föräldrar? Blir ju samma sak i slutändan... vet inte hur du tänkte där. 

Min student kommer att kosta ungefär som din dotters, jag är intresserad av mode och förstår klänningen på 6000 kr, det är ungefär vad jag är beredd på att min kommer kosta. Ni som sa att era barn/ni själva betalade ungefär 1000 kr på klänning, asså visst finns fina klänningar för det priset, om man nu inte är modeintresserad. Det är skillnad på kläder och kläder, och vissa tycker att märken är viktiga, jag själv skulle aldrig kunna lägga så lite på en balklänning, för att just kläder är något väldigt viktigt för mig. Såg några som pratade om vero moda klänningar och sådant, det är varken bra kvalité eller något speciellt, men man väljer själv. 

Jag ska inte ha något studentfest då min bror tar studenten iår, så jag tycker det blir överdrivet, dock ska jag istället åka till Italien med min klass, en resa jag väntar mig går på minst 8000 kr. 

Jag förväntar mig ingen stor present eller så, då allt som allt tillsammans med resan är mer än vad jag önskar mig. Min bror däremot som tar studenten iår får en London resa i present. Så om du nu ska ha en fest för din dotter så tycker jag att det är rimligt att lägga ungefär 4000 kr och sedan ge henne någon större present för något tusen, vilket ABSOLUT inte är ett måste. Skulle nästa vara roligare med något kanske billigt, men personligt. 

Ni som gnäller lever väl inte riktigt i TS  värld, jag vet att alla mina vänner kommer lägga ungefär lika mycket pengar på sin student, dock ska de betala en del själva, vilket mina föräldrar inte låter mig göra. 

Värt att nämna är att vi är en utländsk familj, mina föräldrar har båda jobb men inte med topplön, och vi har ändå råd med detta. Sen har spara och planera aldrig riktigt varit något svenskar är bra på ;) Skämt åsido så krävs detta bara planering om man nu är beredd att betala så mycket. 

Vet inte hur mycket till hjälp jag var men försökte iaf, och kände att jag behövde skriva av mig efter att ha läst allt detta gnäll.. Speciellt det om klänningen, vissa föredrar en klänning av Ida Sjöstedt framför HM ;)

Skulle inte de som går naturvetenskapliga linjen  kunna spara av studiebidrag,  pengar från sommarjobb etc?  Bor ni i ett land där studiebidrag inte finns?

Eller sy sina studentkläder så att de blir exakt som de vill ha dem?  (min dotter ombads av flera andra studentskor att hjälpa dem att sy sina klänningar också).  Vissa fixar ändå MVG  (vet att det är andra beteckningar på betygen idag) i alla ämnen ...
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-13 09:42:29 följande:

Jag hade MVG i nästan alla ämnen (alla utom ett) Trots att jag fick en dyrare student och bal betald.;) Du verkar inte förstå att många kan göra som din dotter men väljer att inte göra så. Många har förmågan att sy, jobba extra, spara och få bra betyg. Men dom kanske ändå har föräldrar som väljer att ge dom en dyr student (och kanske låter sina barn behålla sina sparpengar till annat) Bara för att man har mer pengar så saknar man inte förmåga! Du verkar tro att din dotter är unik och att ingen kan uppnå samma saker samtidigt som dom har mer pengar.
    Fascinerande att du hackar på så många av mina inlägg som är kommentarer till helt andra debattörer.   Har du en svår relation till din egen mormor eller?
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-13 11:02:41 följande:

Det kanske beror på att dina inlägg är de mest inskränkta och dömande? Du kan inte för hela världen förstå att det finns människor med en annan ekonomi och andra prioriteringar än dina egna. Många människor KAN vara svinrika, leva lyxliv, skämma bort sina barn OCH samtidigt vara smartare, mer empatiska och mer kreativa än din och din familj. Förstår du det?
    Jag är väl medveten om att man kan vara förmögen och smart -  och hålla sig utanför konsumtionssamhället!  Det är både en fråga om uppfostran och politiskt ställningstagande.

Det finns de som är totalt ointresserade av att skryta  med sina tillgångar.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-13 11:43:19 följande:

Men du köpte ju en båt? Hur går det ihop? Är det ok att köpa en båt men inte en klänning? Är det mer ok att köpa tyg och sy en egen klänning än att be en duktig designer sy en klänning och betala 6000kr? Vad är det som gör din konsumtion ok men inte andras?
    Jag har aldrig köpt någon båt -  och kommer aldrig att göra det heller!

Det vuxna barnet valde att köpa en segelbåt  för pengarna hon fick när hon blev myndig.  Att segla är ett miljövänligt sätt att ha familjesemestrar år efter år.  Definitivt inte slit och släng!   (Vissa andra tar flyget på semestern vad jag förstår,  och/eller bil -  absolut inte miljövänligt).

Visst kan det finnas balklänningar som används år efter år också....   (jag gifte mig i en balklänning min mamma använt -  så många fler gånger har den inte använts).
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-13 11:54:31 följande:
    Själv odlar vi alla mat och föder upp allt kött själv. (Det är en frågan om samvete och medvetenhet) men jag lägger gärna tusenlappar på engångshändelser, minnen, konst, hantverk och upplevelser. Skillnaden är att jag inte gnäller på andra som äter köpemat varje dag, för jag förstår att alla prioriterar olika. För mig är en båt en miljöbov, och valet av billiga saker ofta ett val som stödjer barnarbete och gifter. Jag förstår att den fattiga ensamstående mamman inte kan odla sin egna mat och välja svenskt hantverk. Jag förstår att alla inte har tid och ork och jag förstår att alla bryr sig om olika saker. Du måste förstå att ditt sätt inte är det enda och ditt liv inte är det bästa.( varken ur ett politiskt perspektiv eller ett konsumtionsperspektiv)

Vad får dig att tro att ensamma föräldrar inte odlar ekologiska  grönsaker?  Vad får dig att tro att de  köper billiga saker producerade av barn och fulla av  kemikalier?

På vilket sätt är båtar miljöbovar?
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-13 13:20:57 följande:

Även en segelbåt har motor och använder bensin. Att använda bensin i onödan för att roa sig är ett slöseri, enligt mig (för att inte tala om hur all trafik på haven påverkar djurlivet). Men samtidigt så gör alla olika val. Jag vill bara visa på min poäng att alla gör olika val och att inte alla tycker att din familjs val är speciellt bra. Jag skrev inte att ensamstående föräldrar köper billiga saker med gifter i, jag skrev att " valet av billiga saker ofta är ett val som stödjer barnarbete och gifter". Sedan skrev jag att jag har förståelse om den fattiga ensamstående mamman inte kan odla sin egna mat och köpa svenskt hantverk. Det är en skillnad där, jag skrev OM och FÖRSTÅELSE för. Det antagandet gör jag utifrån mina egna erfarenheter. Vår odling som ger oss grönsaker och potatis under ett år tar upp samma yta som en större villaträdgård, den ytan som krävs för att odla frukt och bär (till saft, sylt m.m.) tar upp en area som en mindre villa trädgård. Sedan kräver ju djuren enorma arealer, hö, bete m.m. Skogen som vi brukar för eget behov är också stor och allt kräver stora, dyra maskiner. Så ja, jag kräver inte att alla ska kunna odla och föda upp sin egna mat. Vi har själv gjort det valet då det är viktigt för OSS? Men visst kan alla odla en tomat eller två på balkongen :)
    OK,  det verkar som om de  "seglare"  du känner kör båt med motor...   En riktig seglare seglar.  Visa mig lagen som tvingar segelbåtar att ha motor!  Vi har seglat  mycket utan motor  under många år ...   aldrig blivit polisanmälda för det!  Vi cyklar till båtklubben -  ingen bensin där heller!

Djuren?  Använder du djur i dina odlingar?  Daggmaskarna  trivs i välskött jord.  Andra djur har jag aldrig använt i mina koloniträdgårdar.  Bin hade varit kul -  grannars ovilja har fått mig att avstå.

Du kanske utgår från att vi är köttätare?

Ingen bensin på koloniträdgårdstomten heller  (det finns handgräsklippare).
    En tomat eller två  -  du verkar inte särskilt välinformerad  om fritidsodling eller stadsodling!

Inte har jag upplevt så stor behov av skog heller   (även om det är kul att få ta julgran på kompisens marker.  Tja,  då har vi ibland åkt bil som troligen var bensindriven.  Numera har de av mina kompisar som använder bil gasbilar).  Äter ni skogen?

Nu spårar studenttråden ur igen,  som tidigare med 100 000 -kr-  bröllopen!
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-13 14:18:50 följande:
    Är "mormor" möjligtvis "kvinna 34"?
    Har knappast sett  "kvinna 34"   skriva en enda korrekt mening..  Hon skriver mycket om sina problem med myndigheter -  sådana har jag aldrig haft.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (BB) skrev 2014-04-13 23:23:03 följande:

Folk får lägga hur mycket eller lite de vill på sina barns student, mig berör det inte. Men att få det att låta som att 25 000 kr är en svindlande summa är bara löjligt. Tro det eller ej, alla går inte på bidrag eller har ett underbetalt vårdyrke.
    Och du tror att alla akademiker är högavlönade?  Och inga blivit änkor(änklingar eller tvingats skilja sig??
  • Anonym (mormor)
    jannej skrev 2014-04-14 08:33:15 följande:
    Var skriver BB att hon tror att alla akademiker är högavlönade ? Man kan vara högavlönad utan att vara akademiker. Själv har jag gått 9 årig grundskola och ligger på nästan en miljon.
    Och man kan ha kämpat enormt för att skaffa sig en utbildning  och jobb i paritet med utbildningen,  gift sig och skaffat  barn med en jämnbördig partner med välavlönat arbete  -  verkligen inte  ha intentioner att "leva på bidrag  eller ha underbetalt vårdyrke"   -  och drabbas av sjukdom och olyckor.

Då är det inte alltid självklart att lägga 40-45 000 på något som inte ens är en bedrift längre utan är självklart idag;  att gå ut gymnasiet!
  • Anonym (mormor)
    jannej skrev 2014-04-14 10:27:25 följande:
    Om någon vill lägga de summorna , av vilken anledning har du att klaga på det De pengarna vi lade på barnens student är inga pengar vi saknar. Största utgiften var middagen med släkt och vänner
    Anonym(BB)  har en väldigt föraktfull syn på sina medmänniskor;  typ de som inte spenderar en massa tusenlappar när deras ungar går ur gymnasiet är bidragstagare och/eller har valt att jobba i lågavlönade vårdyrken!   Vem är det som klagar på vem!?
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Oj!!) skrev 2014-04-15 21:47:59 följande:
    Jag betalade:

Balklänning: 300:- (Hon hade fått välja en dyrare om hon velat men hon fastnade för en enkel långklänning från HM, hade dock inte sponstrat en klänning för 6000!!!)
    Studentklänning betalade hon själv, också runt 300:-
    Studentskor: 200:-
    Balskor: 300:- 
    Mössa: 800:-
    Flak betalade hon också själv, ca 500:- tror jag. 
    Champagne: 150:- 
    Middag på restaurang för ca 20 gäster: ca 10 000:-
    Presenter: 10 000 i kontanter och några fina smycken för lite över tusenlappen från ena föräldern

Bal, fester och all alkohol förutom champangefrukosten betalade hon själv.

Både jag och dottern är nöjda, det enda hon frågade om jag kunde betala åt henne var mössan och champagnen. 
    Nu tror jag i.o.f. att min dotter är ett extremfall, hon är inte intresserad av skor och smink så det kanske är orättvist att jämföra... Hon säger i alla fall att hon är jättenöjd med sin student:)

Sedan fick hon körkortet betalt senare samma sommar, det var väl ingen officiell studentpresent egentligen men typ:)
    Extremfall?  Hon köpte 2 par skor?   Min dotter tog studenten och gick på balen barfota...   (hon var också väldigt nöjd med dagen då hon tog studenten och med balen)
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Oj!!) skrev 2014-04-15 23:04:40 följande:
    Nejmen jag menade inte så! Förlåt om du tog illa upp, extremfall var nog fel ordval:)

Jag menade att om man jämför med TS är min dotter i andra ändan av skalan:) 
    Tog absolut inte illa upp,  försökte skoja till det lite....     På  lunchrestaurang med dottern mötte jag nyligen en bekant,  Presenterade min dotter för honom.  

- Är det din dotter,  henne minns jag från  Norra Real,  hon gick alltid barfota!

Tio år efter studenten är dottern känd för sin lilla specialitet!
  • Anonym (mormor)
    Amnia skrev 2014-04-17 00:19:04 följande:

Alla har iallafall anställning över sommaren säger min dotter, sedan ska de flesta studera till hösten. Naturvetenskap som jag skrev i inlägget ovanför.
    OK.  de har fått  SOMMARjobb -  visst det är såklart en garanti för att de har jobb fram till pensionen...
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-04-17 07:36:56 följande:

Fick du ett garanterat jobb till pensionen ? Fick din dotter ett garanterat jobb till pensionen? Ingen får ett garanterat jobb resten av livet. Men om man sommarjobbar och sedan börjar på universitetet så är man INTE arbetslös på något vis. Och även OM ens barn inte skulle få sommarjobb utan ha en ledig sommar innan universitetet så är det väl okey iallafall? Eller ska man fira sina barn mindre då?
    Nej,  och det skulle inte falla mig in att skryta över att ALLA FÅTT JOBB NÄR DE GÅTT UT GYMNASIET bara för att de fått jobb sommaren efter studenten!   Sommarjobb är lätt att få,  att börja läsa läsa på universitetet också.   Allvaret,  verkligheten börjar ibland därefter.  Finns trådar här om jurister,  civilingejörer som gått arbetslösa länge...
  • Anonym (mormor)
    Tom Araya skrev 2014-04-17 22:07:33 följande:
    Ja, vad är det med dem?

Råkade stava fel i inlägget strax ovanför.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (KHL) skrev 2014-04-19 10:39:35 följande:
    Ja absolut det gör det, sånt ser olika ut beroende på vem man är och vart man kommer ifrån...
    Och fortfarande förekommer det väl att ungdomar väljer att göra sin klassresa "neråt"   som protest mot föräldrarnas materialistiska syn på tillvaron och protest mot att de jobbade för mycket.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?