Inlägg från: Anonym (Hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm)

Hur mycket kostade era barns student?

I såna här trådar så blir det alltid en massa gnäll ex: "jag skulle minsann aldrig lägga så mycket pengar..." " jag tycker minsann att det är ett slöseri..." Osv. Sällan ser man någon som skriver " jag tycker det är sååå snålt att inte lägga tiotusentals kronor...." Det är alltid dom med mindre pengar som ska gnälla på dom som har mer. Dom med mycket pengar skriver oftast " ja det behöver ju inte kosta så mycket... Va duktiga ni är på att spara in.. " Är fattigare människor avundsjuka? Gnälliga? Eller vill dom bara rättfärdiga att dom inte kan skämma bort sina barn på samma sätt?

• Anonym (Hmmm)

Vi planerar bröllop. Det kommer gå på 100 000kr. Sparade pengar som vill inte kommer sakna. Men ändå ska alla påpeka att vi kan komma billigare undan med billigare viner, sämre stolar, begagnad klänning osv. Vi får ofta höra " Ja vi la minsann bara 20 000kr på vårt bröllop! Vi skulle aldrig lägga mer pengar!" Osv. Trots att 20 000kr tog lika lång tid för dom att spara ihop som 100000kr tog oss att spara! Ekonomin är alltid relativ till ens inkomster. Slöseri för en person är spara för en annan. Om man har råd och vill köpa segelbåt, lägga 30 000kr på en student OCH vara föräldraledig i 5 år så ska man väl få vara det?! Lika väl som att man ska få gå barfota utan mössa på sin student om man vill det.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-30 17:15:49 följande:
    På Fl läser man ofta om de som "måste"   lämna sina barn på förskola när de är ett år.   Ofta undrar jag varför.   Pappan kan heller inte vara föräldraledig för att familjen har "inte råd"  med det...

Så om man har pengar att lägga på lyx så är man automatiskt föräldraledig kort tid? De flesta höginkomsttagare som vi umgås med har dyra hus osv men är även föräldralediga länge.. Statistiken säger samma sak, att höginkomsttagare oftare har en längre sammanhängande föräldraledighet och fler pappor som är hemma. Låginkomsttagarmän är mycket sällan hemma med barnen. Men på familjeliv så försöker man sprida myten att höginkomsttagare är dåliga föräldrar.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (fattig) skrev 2014-03-30 17:51:57 följande:
    Jag är riktigt avundsjuk! Jag skulle gladeligen lägga 50 000 på mitt barn om pengarna fanns och det är hen värd, men finns inte pengarna så får man fira därefter :( Sen tror jag verkligen inte "rika" föräldrar är sämre, absolut inte, vi fick olika förutsättningar bara!

Precis min poäng! Alla gör sitt absolut bästa efter sina förutsättningar! Man slutar inte älska sina barn om man får en löneförhöjning och man slutar inte heller älska sina barn om man blir arbetslös! Sen är begreppen " mycket pengar" olika för alla.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (AA) skrev 2014-03-31 17:24:58 följande:
    100 000 kr är inte särskilt mycket för ett bröllop. Det märks definitivt när man gifter sig vilken kaliber det är på tillställningen.

Precis! Vi hade lätt kunnat blåsa iväg det dubbla utan att ta några extravaganta svängar! Lyckligtvis så bor vi inte i Stockholm eller annan storstad så priserna är rätt låga här omkring. Men självklart kan en trädgårdsvigsel och picknick vara precis lika vackert. Allt handlar om vad man vill/kan lägga, antal gäster och hur man vill ha det.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-03-31 17:14:23 följande:
    Frågan är om det märks att bröllopet kostar så mkt pengar? Sedan måste jag fråga vad det är som kostar så mkt pengar? och vad är det som gör att ni vill lägga så mkt pengar på bröllopet?

Det kostar en del om man vill ha rättvisemärkt/närodlat/kravmärkt och bara naturliga råvaror. Dessutom vill vi stötta svenska hantverkare genom att köpa av dom istället rör att köpa kinasaker. Har man råd att välja att stödja svensktillverkat så tycker jag att man ska göra det:) Det vinner alla svenskar på :)
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-13 09:35:04 följande:
    Skulle inte de som går naturvetenskapliga linjen  kunna spara av studiebidrag,  pengar från sommarjobb etc?  Bor ni i ett land där studiebidrag inte finns? Eller sy sina studentkläder så att de blir exakt som de vill ha dem?  (min dotter ombads av flera andra studentskor att hjälpa dem att sy sina klänningar också).  Vissa fixar ändå MVG  (vet att det är andra beteckningar på betygen idag) i alla ämnen ...

Jag hade MVG i nästan alla ämnen (alla utom ett) Trots att jag fick en dyrare student och bal betald.;) Du verkar inte förstå att många kan göra som din dotter men väljer att inte göra så. Många har förmågan att sy, jobba extra, spara och få bra betyg. Men dom kanske ändå har föräldrar som väljer att ge dom en dyr student (och kanske låter sina barn behålla sina sparpengar till annat) Bara för att man har mer pengar så saknar man inte förmåga! Du verkar tro att din dotter är unik och att ingen kan uppnå samma saker samtidigt som dom har mer pengar.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-13 09:56:33 följande:
    Fascinerande att du hackar på så många av mina inlägg som är kommentarer till helt andra debattörer.   Har du en svår relation till din egen mormor eller?

Det kanske beror på att dina inlägg är de mest inskränkta och dömande? Du kan inte för hela världen förstå att det finns människor med en annan ekonomi och andra prioriteringar än dina egna. Många människor KAN vara svinrika, leva lyxliv, skämma bort sina barn OCH samtidigt vara smartare, mer empatiska och mer kreativa än din och din familj. Förstår du det?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-13 11:16:23 följande:
    Jag är väl medveten om att man kan vara förmögen och smart -  och hålla sig utanför konsumtionssamhället!  Det är både en fråga om uppfostran och politiskt ställningstagande. Det finns de som är totalt ointresserade av att skryta  med sina tillgångar.

Men du köpte ju en båt? Hur går det ihop? Är det ok att köpa en båt men inte en klänning? Är det mer ok att köpa tyg och sy en egen klänning än att be en duktig designer sy en klänning och betala 6000kr? Vad är det som gör din konsumtion ok men inte andras?
  • Anonym (Hmmm)

Själv odlar vi alla mat och föder upp allt kött själv. (Det är en frågan om samvete och medvetenhet) men jag lägger gärna tusenlappar på engångshändelser, minnen, konst, hantverk och upplevelser. Skillnaden är att jag inte gnäller på andra som äter köpemat varje dag, för jag förstår att alla prioriterar olika. För mig är en båt en miljöbov, och valet av billiga saker ofta ett val som stödjer barnarbete och gifter. Jag förstår att den fattiga ensamstående mamman inte kan odla sin egna mat och välja svenskt hantverk. Jag förstår att alla inte har tid och ork och jag förstår att alla bryr sig om olika saker. Du måste förstå att ditt sätt inte är det enda och ditt liv inte är det bästa.( varken ur ett politiskt perspektiv eller ett konsumtionsperspektiv)

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-13 12:43:50 följande:
    Vad får dig att tro att ensamma föräldrar inte odlar ekologiska  grönsaker?  Vad får dig att tro att de  köper billiga saker producerade av barn och fulla av  kemikalier? På vilket sätt är båtar miljöbovar?

Även en segelbåt har motor och använder bensin. Att använda bensin i onödan för att roa sig är ett slöseri, enligt mig (för att inte tala om hur all trafik på haven påverkar djurlivet). Men samtidigt så gör alla olika val. Jag vill bara visa på min poäng att alla gör olika val och att inte alla tycker att din familjs val är speciellt bra. Jag skrev inte att ensamstående föräldrar köper billiga saker med gifter i, jag skrev att " valet av billiga saker ofta är ett val som stödjer barnarbete och gifter". Sedan skrev jag att jag har förståelse om den fattiga ensamstående mamman inte kan odla sin egna mat och köpa svenskt hantverk. Det är en skillnad där, jag skrev OM och FÖRSTÅELSE för. Det antagandet gör jag utifrån mina egna erfarenheter. Vår odling som ger oss grönsaker och potatis under ett år tar upp samma yta som en större villaträdgård, den ytan som krävs för att odla frukt och bär (till saft, sylt m.m.) tar upp en area som en mindre villa trädgård. Sedan kräver ju djuren enorma arealer, hö, bete m.m. Skogen som vi brukar för eget behov är också stor och allt kräver stora, dyra maskiner. Så ja, jag kräver inte att alla ska kunna odla och föda upp sin egna mat. Vi har själv gjort det valet då det är viktigt för OSS? Men visst kan alla odla en tomat eller två på balkongen :)
  • Anonym (Hmmm)

Det jag vill säga att att alla gör olika val och ingen har rätt att kritisera andras val. Om man vill ha en dyr student så kan det också bero på en medvetenhet om kvalitet, inte på att man är en korkad konsument ;) Alla har olika förutsättningar, somliga sparar till en segelbåt andra till en klänning, några kan köpa både och utan att spara och andra väljer att helt hoppa över studenten.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-13 14:10:43 följande:
    OK,  det verkar som om de  "seglare"  du känner kör båt med motor...   En riktig seglare seglar.  Visa mig lagen som tvingar segelbåtar att ha motor!  Vi har seglat  mycket utan motor  under många år ...   aldrig blivit polisanmälda för det!  Vi cyklar till båtklubben -  ingen bensin där heller! Djuren?  Använder du djur i dina odlingar?  Daggmaskarna  trivs i välskött jord.  Andra djur har jag aldrig använt i mina koloniträdgårdar.  Bin hade varit kul -  grannars ovilja har fått mig att avstå. Du kanske utgår från att vi är köttätare? Ingen bensin på koloniträdgårdstomten heller  (det finns handgräsklippare). En tomat eller två  -  du verkar inte särskilt välinformerad  om fritidsodling eller stadsodling! Inte har jag upplevt så stor behov av skog heller   (även om det är kul att få ta julgran på kompisens marker.  Tja,  då har vi ibland åkt bil som troligen var bensindriven.  Numera har de av mina kompisar som använder bil gasbilar).  Äter ni skogen? Nu spårar studenttråden ur igen,  som tidigare med 100 000 -kr-  bröllopen!

* suck*
  • Anonym (Hmmm)

Är "mormor" möjligtvis "kvinna 34"?

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (KHL) skrev 2014-04-16 21:08:18 följande:
    Man firar väl inte studenten bara för att man eventuellt fått jobb efter det? man firar väl för att det är alltid kul att ha något att fira samt att det är en milstolpe.

Jo men somliga föräldrar ser det som en onödig utgift att fira sina barn.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-17 07:24:29 följande:
    OK.  de har fått  SOMMARjobb -  visst det är såklart en garanti för att de har jobb fram till pensionen...

Fick du ett garanterat jobb till pensionen ? Fick din dotter ett garanterat jobb till pensionen? Ingen får ett garanterat jobb resten av livet. Men om man sommarjobbar och sedan börjar på universitetet så är man INTE arbetslös på något vis. Och även OM ens barn inte skulle få sommarjobb utan ha en ledig sommar innan universitetet så är det väl okey iallafall? Eller ska man fira sina barn mindre då?
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?