Anonym (mormor) skrev 2014-04-13 12:43:50 följande:
Vad får dig att tro att ensamma föräldrar inte odlar ekologiska grönsaker? Vad får dig att tro att de köper billiga saker producerade av barn och fulla av kemikalier? På vilket sätt är båtar miljöbovar?
Även en segelbåt har motor och använder bensin. Att använda bensin i onödan för att roa sig är ett slöseri, enligt mig (för att inte tala om hur all trafik på haven påverkar djurlivet). Men samtidigt så gör alla olika val. Jag vill bara visa på min poäng att alla gör olika val och att inte alla tycker att din familjs val är speciellt bra. Jag skrev inte att ensamstående föräldrar köper billiga saker med gifter i, jag skrev att " valet av billiga saker ofta är ett val som stödjer barnarbete och gifter". Sedan skrev jag att jag har förståelse om den fattiga ensamstående mamman inte kan odla sin egna mat och köpa svenskt hantverk. Det är en skillnad där, jag skrev OM och FÖRSTÅELSE för. Det antagandet gör jag utifrån mina egna erfarenheter. Vår odling som ger oss grönsaker och potatis under ett år tar upp samma yta som en större villaträdgård, den ytan som krävs för att odla frukt och bär (till saft, sylt m.m.) tar upp en area som en mindre villa trädgård. Sedan kräver ju djuren enorma arealer, hö, bete m.m. Skogen som vi brukar för eget behov är också stor och allt kräver stora, dyra maskiner. Så ja, jag kräver inte att alla ska kunna odla och föda upp sin egna mat. Vi har själv gjort det valet då det är viktigt för OSS? Men visst kan alla odla en tomat eller två på balkongen :)