Inlägg från: Anonym (mormor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mormor)

Hur mycket kostade era barns student?

Jaha,  dags för sådana här trådar igen,  kommer nya varje år.   Varje gång påminns jag om hur ovanligt min dotter och hennes bästis verkar vara;  de sydde sina studentkläder själva,  fixade varandras frisyrer,  bestämde menyn på mottagningen och fixade det allra mesta själva.

• Anonym (mormor)
    Anonym (pia) skrev 2014-03-28 18:56:16 följande:
    Men då kostade klänningen mer än 900 fastän det var någon annan som betalade tyget
    Menar du att dotterns studentkläder också kostade mer än tygerna -  hon sydde allt själv?
  • Anonym (mormor)
    Mamma till 5 underbara barn skrev 2014-03-29 10:27:44 följande:
    Oj va billiga studentmössor vissa har haft . Min son tar studenten hans mössa gick loss på 854kr och då hade han inte speciellt många tillval på den beställt från ABC gruppen
    Dottern valde bort studentmössa  (och skor,  hon hade för vana att gå barfota).   Inspirerad av veckotidning ordnade jag en blomsterkrans -  hon var i efterhand glad att ha något att ta på vid "mösspåtagningen".
  • Anonym (mormor)
    Anonym (pia) skrev 2014-03-29 21:06:55 följande:
    25000 är inte en gigantisk summa för alla, för en del är det en skitsumma
    Räcker nästan till en segelbåt,  fullt utrustad,  i slutet av säsongen -  vissa har mer glädje av att segla sommar efter sommar...
  • Anonym (mormor)
    Anonym (pia) skrev 2014-03-29 21:43:47 följande:
    Finns många som kan lägga 25000 på studenten och en miljon på segelbåt

Och andra som väljer att ta  studenten barfota,  utan studentmössa,  i kläder man sytt själv,  med mottagning där man lagat maten själv för att så småningom köpa segelbåten för härliga familjeseglingar.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (pia) skrev 2014-03-29 22:20:44 följande:
    TS flicka siktar på läkarlinjen , då har hon gått natur och har nog MVG i samtliga ämnen.Om nu familjen har bra ställt och vill fira henne med fina kläder och en lite högtidligare fest för nära och kära kan jag inte se nå got fel i det.

MVG i alla ämnen på natur är bra -  har studenten en ensam förälder firas det  inte så lyxigt ändå.  Som väl är fanns flera stipendier genom skolan.   Den nybakade var helnöjd -  tro det eller ej.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (pia) skrev 2014-03-29 22:48:02 följande:
    Man får rätta mun efter massäcken, men finns det en stor massäck kan man använda den .Vad är det för mening att ha ett stort bankkonto om man inte får använda det till att glädja omgivningen

massäck?
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-30 00:00:17 följande:
    Två barn och när den yngre tar studenten kommer det röra sig om samma pengar. Givet att den yngre har gjort sig förtjänt av ett stort firande. Vi tror på att belöna hårt jobb.  

Bra för er och kul för hen som tog studenten men olika personer har olika förutsättningar. Ska vi göra avkall på allt som inte ensamstående har råd med eller vad var din poäng?

Gymnasisten  fick ganska mycket pengar när hen blev myndig.  Studentfirande prioriterade hen bort -  jag ordnade ändå en del,  vilket hen i efterhand var väldigt nöjd med.   Nog hade sparslanten räckt till ett hejdundrande studentfirande om det känt viktigt  för tonåringen.

Olika orter kan ha olika student-firar-"krav",  antar jag.

Hen valde båten,  extra lång föräldraledighet etc.
  • Anonym (mormor)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-30 13:25:24 följande:
    matsäck brukar kalls för massäck i folkmun.

Stavar man precis som man talar numera!?   Inte vad jag sett,  och jag läser mycket,  både böcker och tidskrifter och dagstidningar.
  • Anonym (mormor)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-30 14:08:43 följande:
    en del gör det på ett diskussionsforum ja, vill du veta varför så fråga dem som gör det.
    Visst,  men hon har inte svarat på min fråga!
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?