• modsey

Hur mycket kostade era barns student?

Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 16:52:32 följande:
    Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?
    Nä och även om jag skulle ha råd så skulle jag inte lägga så mycket på en student. Vi hade stor fest, ca 40 personer åt fantastiskt god mat som jag lagade själv ( är duktig på matlagning och organisation) drack bubbel och goda viner och fest in till mitt i natten.
    Kläder kanske 2000kr med allt, även skor plus studentmössa ( kommer inte ihåg hur mycket)
    Kan ha slutat på runt 8-10 000kr
  • modsey

Eftersom du skriver detta : Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?"
    så får du såklart svar på din fråga och ja spontant känns det som väl tilltagna utgifter och många har oss har hamnat på mycket mindre. Och då var min dotters student en hyfsat dyr historia då vi valde en stor släktträff samtidigt . Men ingen- inte jag i alla fall- säger att ni gör fel, utan där gör man ju som man själv vill och har råd.Men du frågade just efter om det var en dyr historia för er.

Hoppas ni får en fin dag!

• modsey
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-03-30 14:29:03 följande:
    I såna här trådar så blir det alltid en massa gnäll ex: "jag skulle minsann aldrig lägga så mycket pengar..." " jag tycker minsann att det är ett slöseri..." Osv. Sällan ser man någon som skriver " jag tycker det är sååå snålt att inte lägga tiotusentals kronor...." Det är alltid dom med mindre pengar som ska gnälla på dom som har mer. Dom med mycket pengar skriver oftast " ja det behöver ju inte kosta så mycket... Va duktiga ni är på att spara in.. " Är fattigare människor avundsjuka? Gnälliga? Eller vill dom bara rättfärdiga att dom inte kan skämma bort sina barn på samma sätt?
    iofs så skrev jag att jag aldrig skulle lägga så mycket pengar på det, TROTS att jag har råd.
    Hur andra gör är deras sak, men ts trollande verkar mest vara ute efter att skapa debatt tycker jag då hon föst frågar hur mycket andra lägger ner, för att sen snipet fråga om det sticker i ögonen på folk i tråden när de svarar.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?