Inlägg från: Anonym (Michelle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Michelle)

Hur mycket kostade era barns student?

Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 16:52:32 följande:
    Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

Mina barn är inte så gamla än så det är ett tag kvar, men jag har planerat ungefär hur mycket vi kommer lägga per barn. Jag har tre barn, två tjejer och en kille.

Klänning: Högst 2000 kr.Hår (Frisör är onödigt då jag är stylist): Ca 300 kr.
    Skor: Högst 500-600 kr.
    Väska: ca 300 kr.
    Smycken: 200 kr.
    Balbiljett: Tar ditt exempel då jag inte vet. 600 kr.
    Limo: Tar ditt där med, för jag har ingen aning. 1000 kr.
    Studentklänning: Högst 1000 kr.
    Skor: ca 300 kr.
    Hår: Ingenting.
    Smycken: 200 kr.

Dock så kommer mina döttrar att betala det mesta själva, som biljett, limo och mat. All transport under studenten och all alkohol själva. Självklart. Resten ger jag dom som en avslutningspresent.

Totalt kommer allt bli ca 6500 kr. Jag kommer betala högst 4800 av det dom kommer ha på studenten/balen. Samma för min pojke, dock så kommer han ju inte riktigt välja samma saker som mina flickor med resten kommer han spara. Totalt kommer allt bli ca 15 tusen för alla mina barn, med fika och sånt inräknat. Tycker det är helt okej för 3 barn, med tanke på att andra tex du verkar lägga lika mycket på ett barn som jag gör på tre? Men alla prioriterar ju olika. :)

• Anonym (Michelle)
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-27 23:45:52 följande:
    Jaha,  dags för sådana här trådar igen,  kommer nya varje år.   Varje gång påminns jag om hur ovanligt min dotter och hennes bästis verkar vara;  de sydde sina studentkläder själva,  fixade varandras frisyrer,  bestämde menyn på mottagningen och fixade det allra mesta själva.

Unika*

Varför vara som alla andra? Är man duktig på att sy och fixa hår osv, go for it! Du borde vara stolt istället för att sucka (verkar det som), din dotter är ovanlig ja, men hellre det än att följa strömmen tycker jag i alla fall. Jag och mina vänner fixade nästan allt själva till studenten också, det var iofs ett bra tag sen men ändå. Det var jätteroligt att fixa iordning varandra och känna oss fina när vi gick till studenten. :)

Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?