• Nyfiken gul

Hur mycket kostade era barns student?

Bara en nyfiken undran , vad kommer dotterns framtida bröllop kosta en dag och vem betalar det kalaset?

Att ha en dyrare student än ett bröllop känns ju sådär för min del.... 

visst kan man ha pengar osv men fortfarande behöver man väl fundera på vart man lägger pengarna på. 

Ett bröllop är för livet men en student är en student... hon tar ju inte magisterexamen direkt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    900503 skrev 2014-03-27 17:14:36 följande:
    Varför frisör till studenten? Man har ju mössa på sig? Helt onödigt och fixa håret då!
    exakt - enda dagen jag INTE stylade håret var på studenten eftersom jag ville ha min mössa på mig givetvis. 

Kommer ihåg dom tjejer som kom med svinryggar och bättre håruppsättningar , dom fick gå med mössan i handen och det var många som frågade om dom inte hade rätt att ta studenten eftersom dom inte hade mössan på sig.  

köper man en dyr mössa ska den också användas på just studentdagen. 

Att man kanske vill färga håret eller klippa sig är väl en sak, men uppsättning på studentdagen känns inte genomtänkt alls. 

Inte ens snobbarna i skolan hade uppsättningar, dom var lika okammade som vi andra...  
  • Nyfiken gul
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 17:17:39 följande:
    Hon börjar jobba två dagar efter studenten och jobbar hela sommaren. Så någon resa hinns inte med. Champagne till studentfrukosten kostar inte några tusenlappar, Pol Roger känns lite onödigt att dricka klockan 07-08 på morgonen. Mentorspresenten kostar bara 100 kr.

Måste och måste, inte egentligen, men skorna och väskorna är inte dyrare än andra plagg som vanligtvis köps. Väskorna är rätt neutrala så dem går att återvända, likaså skor, medan klänningarna förmodligen inte kommer återanvändas.

Nej. Jag undrar av ren nyfikenhet, men om du vill tro annat får du göra det. Jag har såklart väntat mig kommentarer likt din med tanke på vilken kultur som frodas.
    varför så dyra klänningar om dom inte återanvänds? 

det känns ju helt galet , ni vet att ni inte får tillbaka pengarna för dom om dom säljs vidare sen .   Varför inte lägga pengar på vettiga kläder som kan användas igen senare istället. 

min studentklänning har jag fortfarande kvar efter 18 år och den använder jag faktiskt fortfarande vid bättre tillställningar.  (en vit spetsklänning) 
  • Nyfiken gul
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 17:44:13 följande:

Det är en klippning, inte styling.

Balklänningen har vi sagt åt henne att den får hon sälja sen. Den kommer inbringa en helt OK slant, den är köpt utomlands och kostar mer i Sverige. Vi lät dottern bestämma kläder helt och hållet själv, vi vill ge henne en student som hon vill ha den. Det finns flera skäl men det viktigaste är att hon sannolikt tar studenten med betyg som är tipptopp. Om inget stort händer. Det tycker vi är värt att fira och belöna.
    klart en student och höga betyg ska firas och belönas, och ja alla gör som dom vill förstås men jag kan inte förstå varför ett hjärtligt firande måste kosta så man tar i från tårna.  Det finns väl andra sätt att uppmuntra och belöna på utan att det blir fråga om pengar?  och man kan åka limo, gå på bal , ha exklusive klänning osv utan att allt måste vara dyrt.   (jag fick mitt drömbröllop för  9000 kr bara som en jämförelse) 

Men det är ju min privata åsikt förstås....     men ja du frågade vad andra lägger för sumor och du ser att ni inte är så många ändå som lägger ner så mycket pengar. 
  • Nyfiken gul
    Logica skrev 2014-03-28 04:11:16 följande:
    Studenten idag är inte vad det har varit, man får inga jobb bara för man tagit studenten utan studenten idag kräver att man läser vidare för att få chans till jobb, så varför ens lägga mer pengar och energi på nåt som inte betyder nåt? Gör ni lika när de slutar låg/mellan och högstadiet med?
    du har faktiskt en bra poäng här , firandet kryper ner i åldrarna och varje avslutad del i grundskolan firas allt hårdare så det är inte så konstigt att dagens studenter förväntar sig en student motsvarande ett bröllop. 

när jag slutade 9:an för snart 25 år sedan hade vi en middag tillsammans alla nior med våra lärare och det var DÅ väldigt ovanligt. Oerhört få skolor hade den traditionen. 

Idag har åk 6 högtidlig middagsavslutning med finkläder och 9:orna har egen avslutningsbal , såklart att studenten då firas därefter ... 
  • Nyfiken gul

Ni som har många barn, kostar studenten lika mycket för alla barnen?

• Nyfiken gul
    Anonym (kurra) skrev 2014-03-28 16:14:34 följande:
    Men hallå vad är det för budgetklänningar ni pratar om? Jag gifte mig 2006 och min bröllopsklänning kostade 10 000 kr PÅ REA. Fanns absolut inget billigare som passade eller var snygg. Och då är jag varken snobb eller särskilt rik.
    Min första kläninng jag gifte mig i var en krinolin och den gav jag 4500 kr för på rea. året var 1996 och det var då dyra pengar.

Den andra klänningen jag gifte mig i när jag gifte om mig var en dyrare klänning men som jag köpte begagnad till rena vrakpriset 800 kr . 

allt beror på vad man tittar efter . Klänningar man själv anser smaklösa eller bara fula eller inte passar mig kan ju kosta allt från några ynka hundralappar upp till fantasisummor på ett par hundra tusen kronor och likadant med dom klänningar man VILL ha .  

Allt är ju relativt som tur är och smaken är också som tur var olika.

Själv tycker jag att ju dyrare klänningarna är ju mer smaklösa och tacky ser dom ut. Jag skulle ju aldrig ens gratis vilja ha klänningen som Kim Kardashian gifte sig i tidigare. Hemskt....   
    och Prinsessan Madeleines klännning var en dyr Valentino, det spelar ingen roll då jag inte alls tyckte den var fin.  Sedesam ja och passade henne ja men ingenting i min smak alls.
    dyr klänning betyder inte automatiskt god smak 
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?