• lillaponnyn

tiggarna i Lund (centrum)

här i Lund har jag inte sett någon ge pengar till tiggarna?? när jag har gått förbi dem och det gör jag dagligen

dock han unga killen ( ej invandrare) som springer runt och frågar efter pengar till tåget hela tiden, han ger folk en massa pengar till, tror han går på droger

• lillaponnyn

Har någon sett någon som har lagt pengar till tiggarna i Lund?

• lillaponnyn
    Johanna83 skrev 2014-03-30 11:37:01 följande:
    Lillaponnyn: nä, faktiskt inte. Har heller aldrig mött de högljudda typerna. Men Dennis, killen som vill ha pengar till tåget, han får av många för han är hel och ren! Han om någon är rätt jobbig.. Tror också han knarkar
    Ja han är överallt, tror också han knarkar...men folk ger han pengar hela tiden
    undrar var han bor entligen
    ibland är han helt smutsigt om händerna och ansiktet
  • lillaponnyn
    isolande skrev 2014-04-11 11:02:16 följande:
    Bra skrivet! Var själv tvungen att kommentera inlägg liknande TS på fejjan idag: "Nu är tiggarna äntligen i *perfekt bostadsidyll*". Flera kompisar till denna person svarar då typ: "Ja det är förjävligt! Telefon har de råd med och röker gör de oxå"." Förbjud slöddret" osv osv. Lite senare ser man samma personer lägga upp bilder på sina perfekta hem, hur de påtar i trädgården, senaste bilinköpet och mysiga bilder där de kramar sina barn.

Fy fan säger jag bara....
    ja det där har jag också sett i Lund, att många av dem röker och det kostar ju en massa här i sverige.
    Sen också att en gick och köpte mat på hamburgare stället vid botulfs och det kostar och en köpte på pressbyrån macka och kaffe och det kostar ju en del

Men sen Dennis också röker en massa gör han så kanske han tar droger också och det kostar 
  • lillaponnyn
    Anonym (Hepp) skrev 2014-04-11 11:13:41 följande:
    Det är väl inte fel att tiggarna köper burgare. Något måste de ju äta.
    Men du det kostar att handla där

Jag har inte ens råd med det
    Det är inte mc Donalds 10 kr hamburgare, visst de ska ju också äta men nån mått på pengar brist då kanske?
  • lillaponnyn
    ManiLund skrev 2014-04-11 11:44:45 följande:
    En tur i centrala Lund innebär att man får kryssa fram mellan dom...

Jag tycker de borde förbjudas.

Nån som testat att erbjuda nån av dom jobb? Skulle de ta det? Skulle de jobba?

det har jag också funderat på men det finns nästan inga jobb här i skåne 

Tror i alla fall männen hade tagit jobben
    Frågan är om de här frivilligt? funderade på det nyss, kanske de är här för tvångs??
  • lillaponnyn
    isolande skrev 2014-04-11 11:49:28 följande:
    Men är du på riktigt? Fattigdomen och misären i deras hemland TVINGAR dem hit för att överleva.
    Ja
    Men jag tror det är ligor som tvingar hit i vissa fall.
  • lillaponnyn
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 11:46:23 följande:
    Jo, men hur skulle dessa stackare få jobb? Vi, svensk statsmakt, har skickat hur mycket pengar till rumänska zigenare. Dvs till deras regering. Men det är inte många zigenare som får ta del av det här biståndet. Fan vet vad rumänska politiker gör med våra biståndspengar.....

Tiggeri ingår inte i vår kultur. VILKEN SKAM! Att gå på centralen och tigga några kronor... visst. Men ingen svensk, eller ett mycket litet fåtal, sitter i ett gathörn och sträcker fram muggar. Vi gör inte sånt i vår välfärd. Så man skall nog tänka till lite innan man kastar sten.
    jorå 

Men innan satt dessa tiggare i Lund och var tysta nu skriker dem och dra i en det har liksom spårat ut här
  • lillaponnyn
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 12:04:58 följande:
    Jag är ute på stan varje dag till och från jobb. Och går förbi minst tre tiggare på vägen. Hittills har ingen någonsin dragit i mig eller skrikit på mig. De sitter tysta med utsträckt mugg.
    Nä dem som skriker please madame hela tiden? och han med käpp som dra i folk ibland?

vart går du någonstans vid stationen? vid kunt den stores torg? eller vad nu torget heter vid expressou house?
  • lillaponnyn
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 12:23:29 följande:
    Jag är runt Stortorget, Botulfsplatsen... Känner igen den där snubben med käpp. Han stod vid Botulfs förut. Han går starkt framåtlutad va? Inget fel på honom faktiskt. Har sett honom gå alldeles utmärkt när det är folktomt. Men ser ut att falla när som helst:)
    okej
    det har jag aldrig tänkt på men han brukar ju dra i folk och han gjort det mot mig med
  • lillaponnyn
    ManiLund skrev 2014-04-11 14:12:21 följande:
    Ska nog ta en tur snart och kolla lite på dom.
    okej ta dem vid malmborgs o stationen
    de satt alltid tyst innan men inte nu
    eller så skriker de kanske bara åt kvinnor
  • lillaponnyn

Jag är ordblind förlåt då alla för mina stavfel

• lillaponnyn
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 14:13:42 följande:
    okej ta dem vid malmborgs o stationen
    de satt alltid tyst innan men inte nu
    eller så skriker de kanske bara åt kvinnor
    VAD jag menade var att du får gå förbi dem vid malmborgs med mera
    att du ska gå där och då kanske du upptäcker hur de skriker o har sig och ibland drar i folk
  • lillaponnyn
    Anonym (Tragiskt) skrev 2014-04-11 14:39:06 följande:

Om någon skriker och drar i dig tycker jag att du ska polisanmäla för då är det ett fall av ofredande. Även om du inte vet vad personen heter så verkar det ju finns samstämmigt signalement så polisen kan mycket väl känna till vem eller så har de inte alltför svårt att hitta personen
    Okej vad bra du sa det
    då vet jag det
  • lillaponnyn
    Anonym (Tragiskt) skrev 2014-04-11 14:54:01 följande:

Skulle någon genom att förfölja, ta tag i eller på annat sätt framkalla stort obehag/rädsla förmå någon att lämna ifrån sig pengar kan det tom vara fråga om rån. Min uppfattning är att de flesta tiggare därför är mycket tysta och diskreta men som sagt, anmäl om du ser eller råkar ut för något liknande
    hade ingen anning om att man kunde det alltså anmäla
Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)