Inlägg från: Anonym (förbjud!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förbjud!)

tiggarna i Lund (centrum)

Det är många rumäner i Lund och överallt i Sverige nu. Rumänska regeringen har bett Sverige förbjuda tiggeriet eftersom det hindrar Rumänien att hjälpa dom på plats hemma. De överger barnen under flera månader för att tigga här. Dessutom får de bara ihop till sin egen försörjning här.

Nu vet ju inte jag hur allvarligt Rumänien menar detta. Men jag håller med: förbjud tiggarna. Men så länge EU har de lagar de har så kan de fritt korsa gränserna och tigga var de vill där det inte är förbud. Förbjuder man tiggeri så kommer de stanna i sina hemländer.

• Anonym (förbjud!)
    kvinnan03 skrev 2014-03-27 15:05:37 följande:
    för dem social bidrag med?

vart bor dem när dem är i Lund? är det på härbärget? piletorp? 
    Många bor i husvagnar, bilar etc. Och nej, de får inget socialbidrag. Nån kanske bor hos rumänska bekanta som är bosatta här sedan länge....
  • Anonym (förbjud!)
    Anonym (popisen) skrev 2014-04-11 04:32:43 följande:
    Måste bara fråga  har ni sett någon som ger pengar till tiggarna i Lund?
    Jag bor i Lund och har nog aldrig sett någon ge några pengar. Men eftersom de envisas måste det väl vara NÅGON som gör det. Igår satt en tiggare i mitt lilla bostadsområde i södra Lund.... så nu har de hittat dit också:(
  • Anonym (förbjud!)
    Anonym (Hepp) skrev 2014-04-11 10:29:04 följande:
    Jag fattar inte. det är fri rörlighet i Europa, men man måste väl kunna försörja sig de tre månader man är i ett annat EU-land? Det kan ju inte dessa människor. En annan sak. Är det tillåtet att bygga upp kåkstäder?
    Jag begriper inte ens hur de kommer in i Sverige. Som du säger borde de väl kunna visa att de kan försörja sig? Fast vet inte hur den regeln tillämpas i Sverige. Nej, det är inte tillåtet att bygga kåkstäder. Av den anledningen blir de avhysta ständigt.
  • Anonym (förbjud!)
    Anonym (popisen) skrev 2014-04-11 10:53:37 följande:
    jaha där lärde jag mig något nytt
    tack

Dem som bor i kåkstäderna som de själv har byggt här i Sverige (rumäner ect) söker dem uppehållstillstånd i Sverige eller måste de göra det
    Kan de få pengar att gå i skolan då kanske?
    SFI för svenskar?
    Om jag förstått rätt får de bara vara här i tre månader - sen måste de åka tillbaka.
  • Anonym (förbjud!)
    Anonym (popisen) skrev 2014-04-11 11:21:48 följande:
    Verkar skumt allt...

Tjänar de så mycket på att åka hit?
    Jag tror att de är i ett så förtvivlat läge hemma att de känner att de inte har nåt annat val:( Barn att försörja etc. Läste en artikel att ett par som kommit hit inte lyckats skicka hem pengar på två månader: "vi måste ju äta också, och vi får bara ihop nån hundralapp om dagen".....
  • Anonym (förbjud!)
    Anonym (popisen) skrev 2014-04-11 11:26:14 följande:
    hundra om dagen okej
    Ja du det är inte lätt för oss svenskar heller nu, många håller hårt i stålarna och det gör jag med
    Tror inte vi kan föreställa oss den misär de lever i, i hemlandet.
  • Anonym (förbjud!)
    Gathehielm skrev 2014-04-11 11:33:17 följande:
    Vilket hemland? Zigenare har självmant valt att inte ha något hemland.
    Nej, de har de inte. Valt själva alltså. De har alltid genom historien varit utstötta. Här, tiggarna i Sverige, handlar det oftast om rumänska zigenare. Viss skillnad också mellan finska zigenare och zigenarna i östeuropa. Ska inte gå in på det men går att läsa på nätet.
  • Anonym (förbjud!)
    Adolf den store skrev 2014-04-11 11:43:27 följande:
    Då hade du iallafall jobbat för pengarna......
    Jo, men hur skulle dessa stackare få jobb? Vi, svensk statsmakt, har skickat hur mycket pengar till rumänska zigenare. Dvs till deras regering. Men det är inte många zigenare som får ta del av det här biståndet. Fan vet vad rumänska politiker gör med våra biståndspengar.....

Tiggeri ingår inte i vår kultur. VILKEN SKAM! Att gå på centralen och tigga några kronor... visst. Men ingen svensk, eller ett mycket litet fåtal, sitter i ett gathörn och sträcker fram muggar. Vi gör inte sånt i vår välfärd. Så man skall nog tänka till lite innan man kastar sten.
  • Anonym (förbjud!)
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 12:02:15 följande:
    jorå 

Men innan satt dessa tiggare i Lund och var tysta nu skriker dem och dra i en det har liksom spårat ut här
    Jag är ute på stan varje dag till och från jobb. Och går förbi minst tre tiggare på vägen. Hittills har ingen någonsin dragit i mig eller skrikit på mig. De sitter tysta med utsträckt mugg.
  • Anonym (förbjud!)
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 12:20:32 följande:
    Nä dem som skriker please madame hela tiden? och han med käpp som dra i folk ibland?

vart går du någonstans vid stationen? vid kunt den stores torg? eller vad nu torget heter vid expressou house?
    Jag är runt Stortorget, Botulfsplatsen... Känner igen den där snubben med käpp. Han stod vid Botulfs förut. Han går starkt framåtlutad va? Inget fel på honom faktiskt. Har sett honom gå alldeles utmärkt när det är folktomt. Men ser ut att falla när som helst:)
  • Anonym (förbjud!)
    JasonDamian skrev 2014-05-01 09:39:20 följande:
    Jag HATAR tiggare. Och hatar är ett ord jag nästan aldrig använder. Jag skulle aldrig ge pengar till en tiggare men jag ger ofta till gatumusikanter, dom gör i alla fall något för att tjäna pengar. Fattar inte varför dom bara sitter och skriker och ser dumma ut. Gör nåt för fan. Jag har bott på klostergården i Lund i 25 år och nu har det till och med kommit tiggare hit. Fan skicka hem packet! Är så jävla trött på dem.
    Klostergården ja. De sitter precis utanför dörren till Konsum. Man snubblar på dom! Jag tycker inte det är ok! Och hur många går numera med kontanter på sig - fast de kommer väl snart skaffa slipers för att kunna dra kort.
Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)