Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

Vi runt 35 år som väntar barn

Aiko skrev 2014-08-26 15:51:24 följande:

Hoppar in här jag också! Jag och min sambo fick oss en härlig överraskning i lördags: jag är gravid! Solig Jag är 35 år gammal, bor i Norge och detta är första barnet. Glad Ha en fin dag allihopa! 

Välkommen! När blir BF? :)
  • Bebislängt
    Aiko skrev 2014-08-26 16:09:04 följande:

Bebislängt: Tusen tack! :) BF är 1. maj. Än för er?

Jag har den 25/9 så det börjar närma sig :)

Maj verkar vara en perfekt tid att få barn. Skönt att vara höggravid tidig vår istället för mitt i vintern eller den här sommaren som har varit jättejobbig..
  • Bebislängt
    jamieblue skrev 2014-08-26 16:13:00 följande:
    Nej, tror inte vi ska gå om du menar de där informationsträffarna som de har. Eller menar du att de har renodlade förlossningskurser inför förlossningen? Det kanske är på BB Sthlm i så fall? Det ligger ju också på Danderyd, fast vi har valt Danderyds sjukhus förlossning, inte BB Sthlm.

Min MVC har föräldrautbildning vid två tillfällen som vi ska gå i början av september och så har vi gått på Föda utan rädsla som också kallas förlossningsförberedande. En slags modern/vidareutvecklad variant av profylax. Den var jättebra!

Håller med dig om amningskursen, det känns nog svårt att ta till sig innan man ens har en bebis att amma.
    Aha, nej dessa hålls av babygruppen men jag antar att alla blir erbjudna något liknande.

Funderar på att gå en profylaxkurs online så att man kan sitta hemma i lugn och ro och öva. Så har jag investerat i en vetekudde som jag tror kommer vara guld värd under förlossningen.

När har du BF?
  • Bebislängt
    jamieblue skrev 2014-08-26 16:42:06 följande:
    Ok, får se om vi får någon inbjudan/information då! Har märkt att det kan vara lite olika upplägg på det här med kurser och utbildningar beroende på vilken MVC man går på. Min kompis födde för övrigt på SöS och var mycket nöjd med det. 

Det är BF 17 oktober. Ganska långt bort men samtidigt väldigt nära? Det känns mycket mer påtagligt så fort det blev mindre än två månader kvar tycker jag. Och i dag är det exakt en månad kvar tills jag ska sluta jobba. Hoppas att det inte blir alltför långtråkigt att vara hemma från jobbet, men jag känner att jag orkar inte riktigt koncentrera mig på jobbet längre så det blir nog rätt skönt att gå hem trots allt. Jag har väldigt svårt att koncentrera mig framför datorn när det känns som hela mitt inre håller på och vältrar om! 

Onlinekurs är säkert bra, då kan man öva när det passar en själv. Smidigt!
    Det är ju snart :) särskilt med tanke på hur länge man redan har gått.

Jag jobbade min sista dag på mitt extrajobb i söndags. Det är så skönt. Stod i butik så det var rätt tungt i slutet. Nu ägnar jag mig bara åt min egen firma de sista veckorna. Jag har nåt att göra och samtidigt kan jag göra det från sängen om jag vill. Plus att jag kan välja hur mycket jag vill jobba :)

Men tror inte att du får långtråkigt. Tycker att jag har tusen saker jag vill fixa hela tiden.
  • Bebislängt
    Mon bébé 81 skrev 2014-08-26 18:29:15 följande:

Förresten, jag har börjat må lite illa nu igen. Mådde fruktansvärt fram till vecka 18-20, och har haft ett antal bra veckor nu. Men när jag gick in i vecka 27 så började jag känna mig så där diffust illamående som jag gjorde i allra första början. Har även börjat reagera starkare på dofter igen. Någon mer som upplevt att illamåendet kom tillbaka? Kräks

Jag mådde inte illa i början men började må lite illa på förmiddagarna kring v30. Men det är inte varje dag. Men man har något hormonpåslag däromkring.
  • Bebislängt
    Irmeline skrev 2014-08-26 21:28:00 följande:
    Inför första barnet var jag på "föräldrautbildning" som var en 2-timmars föreläsning om förlossning och amning på danderyds sjukhus inför en jättegrupp. Hann inte igenom all amning för en kille svimmade när de började tala om sutureringen (när man syr efter FL). Flört 
    Jag skulle säga att det var ok, men inte livsviktigt. Däremot skulle jag tipsa om gubrun abscals bok :att föda. Den var superbra. Innan FL kan det vara bra att känna till alla steg, öppningsskedet med dess värkar, och krystnings/utdrivningsskedet med krystvärkar som är annorlunda. Hur bebisen tar sig ut genom att rotera etc. Första kapitlet tog dessutom upp när man ska kontakta FL under latensfasen hemma. Vad som gör att man måste åka in direkt (t.ex. grönt fostervatten), och vad man kan kämpa på med hemma. Bra att ha lite direktiv så man vet när man ska bege sig till FL. Och så kan det vara bra att känna till smärtlindringsmetoder (tens, sterila kvaddar, lustgas, epidurel etc..)

Gällande amningen så är det svårt att läsa på innan. Man bör veta att bebisen ska ta en stor del av bröstet i munnen (inte bara vårtan), huvudet ska lutas lite bakåt så bebisen sträcker sig uppåt, näsan ska vara fri för andning. Jag fick sår så på efterkontrollen pratade jag med amningsmottagningen på sjukhuset, det jag gjorde fel var att jag försökte böja mig och föra bröstet till bebisen istället för bebisen till bröstet, vilket också gav en ganska ansträngd amningsställning. När jag ändrade lite så försvann såren på några dagar. Men i början suger de mycket, ofta och länge så man får räkna med en del slitage. När de lär sig bli effektivare går det mycket fortare. Gick från att amma 1h per gång till max 5 min i slutet ;)  En annan sak som kan vara bra att känna till är att det gör ont i livmodern i början när man ammar, för att den drar ihop sig. Om amningen lyckas eller inte beror inte bara på vad mamman gör, olika barn är olika bra på att suga också. Det dröjde en stund innan mjölken kom igång senast så vi tilläggsmatade med ersättning. Ska ta med en tetra i BB-väskan denna gång Cool

Gällande förlossningsväskan så packade jag massor förra gången, lyssnade på alla tips från alla internetsidor och packade allt som stod på alla listor. Men det som jag verkligen behövde var:
    Förlossningen: Höga varma strumpor, tofflor, en mjuk bygellös BH/top (gillar inte att gå utan stöd och att det skaver). Kamera är också bra att ha. Glad
    BB: Efter förlossningen så vill man givetvis duscha så neccesär med sånt är bra (tandborste, duschkräm, schampoo, deo, men strunta i ev. smink eller så). Sen så bodde jag i ett par gravidmjukisar och amningstoppar. Hade med mig gravidjeans men inte en chans att jag skulle sätta dem på mig. Stora trosor är också att rekommendera. Man får jättebindor på sjukhuset för blödningen (avslaget), och i början kan man ha deras nättrosor om man vill, sen när man går ner lite i bindstorlek så behöver man stora trosor man inte är rädd om (köpte nya stora oömma bomullstrosor). Att ha stora bindor hemma till första tiden är också ett tips (liksom små blöjor). Ofta får man blöjor på sjukhuset under tiden man är där (men inte alltid) så packa ner några för säkerhets skull. Sen så behöver man en/två amningsBH:ar. Jag skulle tipsa om mjuka utan bygel eller spets. Inte så sexigt men jäklar vad de andra skaver. Hade en mjuk (abecita) som var den enda jag ville ha så för att kunna tvätta fick jag köpa fler (du bor i amningsBH dygnet runt eftersom det läcker annars). Bra att ha amningsinlägg också att ha i BH:n som fångar upp droppar så de inte kommer i BH:n.
    Till bebisen kan det som sagt vara bra med blöjor utfall att, annars lite kläder, strumpor och en liten mössa. Jag ska även ha med ersättning då jag hade en hungrig dotter sist, men det är inget måste. Om ni har någon filt/litet gosedjur ni vill att den ska ha i sängen kan ni ta med det, men inget måste.
    Tack för tips! Det är exakt så jag känner för amningen. Har varit på Danderyds kurs som var sex timmar nu. Där tog de upp allt från förlossning till amning. Men min bm tycker att jag ska gå en till kurs som är mer inriktad på bara amning men jag känner inte att det kommer ge mig något.

Har läst "Att föda" och har redan skaffat trosor i stor storlek, bindor och amningsinlägg. Jag tror att man kan säga att jag är redo. :D

Tänker också ha mysbyxor. Nattlinne struntar jag i. Ska ha med en vetekudde och min surfplatta att titta på serier i. Smink har jag inte använt på hela sommaren haha.
  • Bebislängt

Jag är väldigt tveksam till EDA och hoppas kunna klara mig utan det. Har någon här erfarenhet av det? Jag är livrädd för diverse biverkningar.

• Bebislängt
    LuPeRo skrev 2014-08-26 22:30:21 följande:

Vi fick inte se könet på UL tyvärr, bebisen låg som en groda med hälarna över hela könet smile2.gif Ganska svårt att se då!
    Så nu lutar det åt privat TUL på Emma Ultraljudsklinik någon gång i september. Får se om jag kan övertala sambon smile5.gifsmile2.gif

Ny vagn beställdes och i helgen packade vi upp den. Så nu kan vi släppa det smile9.gif
    Spjälsäng framplockad, madrass, bilskydd, amningskudde, bärsjal, kläder, overall m.m. Nästa att inhandla är blöjor, tvättlappar, amningskupor och annat smått. Ska även passa på och hämta ut lite gratisväskor här och var smile5.gif

Men vilken buse!

Hämtade Apoteket kronans babykasse, den var riktigt bra! Babylands Babybox kan man dock hoppa över. Det enda som var nåt att ha var två stycken blöjor.

Jag har bara blöjor kvar att köpa. Och eventuellt tänker jag köpa hem mjölkersättning som trygghet.

Jag är sådär nöjd med vår vagn. Den verkar väldigt rejäl och bra men den känns lite klumpig. Tänkte att jag ville ha en vagn med fyra rejäla hjul men nu tänker jag att vi skulle ha köpt en smidigare och lättare med vändbara hjul istället. Nåväl, man vänjer sig väl. Och om ett år kan man väl köpa nån inte allt för dur sulky. Den här vagnen kostade ändå bara 4000 pga halva priset. Och den är nog perfekt för långa vinterpromenader!
  • Bebislängt
    LuPeRo skrev 2014-08-26 22:44:32 följande:
    Ja det sa vi också smile5.gif Men vi är supernyfikna nu och kommer ta reda på könet, på något sätt smile2.gif På Emma Ultraljudklinik kan vi kombinera TUL och kolla könet!

Kronans har jag också hämtat, helt okej faktiskt. Babylands struntar jag i. Men där är några andra som jag ska försöka få tag på smile5.gif Har beställt napp (MAM), sked (Bambino) och vällingburk (Semper) helt gratis! Man får passa på smile5.gif

Jag är supernöjd med vår vagn! Lite klumpig men ändå smidig, ganska bred och rejäla däck. Nu vet jag att den klarar av långa promenader både på landet och i stan. Med sonen köpte vi en sittvagn när han var 1,5 år, smidigare och mindre att ta med sig. Nackdelen är att han aldrig ville sitta i den så den är i stort sett fortfarande ny och grabben blir 4 i november smile2.gif
    Det blir säkert bra med vår vagn också. Den kommer definitivt klara av vintern och långa promenader och den känns relativt lättkörd. Det enda som är är väl att den känns lite bred, klumpig (väger 18kg) och kanske lite svårkörd i butiker. Å andra sidan går vi väldigt sällan i butiker så jag förstår inte varför jag oroar mig så mycket för det.

Dessutom känns det ju som att den känns smidigare när man använder sittdelen sen. Och till sommaren kommer vi ändå köparen sulky när vi ska utomlands och då kan man ju använda den även vid kortare tågresor inom landet osv.

Hur får man saker från mam och Semper? :)
  • Bebislängt
    MjölkChoklad skrev 2014-09-02 16:13:45 följande:

Mycket att läsa ikapp - roligt smile2.gif Får nog gå in här oftare, så jag hänger med bättre!

Vecka 32 nu och har i stort sett fixat det mesta till bebisen - lite begagnat har vi fyndat (spjälsäng, babysitter) och sedan har jag passat på i olika webbshoppar när det varit nedsatt pris/rea. Vagnen hämtar vi i början av oktober.

Denna veckan har jag sjukskrivit mig eftersom jag har så mycket sammandragningar - var ohållbart att jobba... Får se om det blir bättre av att ta det lugnt denna veckan. 

Funderar på förlossningen och undrar hur det blir denna fjärde gång smile2.gif 1:a gången tog det väl en 8-10 timmar och jag hann med EDA - toppen smile1.gif
    2:a gången tog det 40 minuter från att vi kom in till KK och bebis var ute. 3:e gången 14 minuter... Mannen är nervös att vi ska föda hemma denna gången smile5.gif

I BB-väskan tänker jag packa mjuka kläder till mig och bebis, stora trosor, stora bindor, amningsbh'ar, amningskupor, bröstvärmare, bebisfilt, gose/snutte till bebis, necessär, blöjor, kamera (nyladdade batterier och plats på minneskortet), mobil o laddare och säkert något jag glömt... Babyskydd hämtar nog mannen hemma innan vi kör hem (bor typ 10 minuter från sjukhuset). Hos oss hamnar man på patienthotellet efter förlossningen (om allt gått bra såklart) och där få man se till att ha blöjor och bindor med sig.

Ska kolla upp Kronans babybox och de andra sidorna smile2.gif

Haha, ni får åka in vid minsta känning :)
Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn