Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi runt 35 år som väntar barn

En vecka kvar på andra trimestern, sen börjar allvaret Flört
    Bara skötbord kvar att fixa så känner mig rätt lugn.
    Semester om 2v, längtar!!

• Irmeline
    Bebislängt skrev 2014-08-04 19:11:20 följande:

Nu vill jag vara att den här ungen ska komma uuuut! Jag är så stel och klumpig och har foglossning så att det känns som att kroppen ska delas i tu och livmodern trycker mot revbenen så jag är alldeles öm. Hoppas att han kommer i v38. Då är det bara fem veckor kvar. Men jag är glad ändå, mådde helt strålande fram till för ett par veckor sen :)

Hur mår ni andra?

Känner igen mig. V.32 nu och som över en natt känner jag mig helt slut. Magen trycker på lungorna så jag inte kan andas, är i vägen då jag ska sova, jag orkar inte cykla till jobbet, inte gå promenader... Jobbigt att stå, obekvämt att sitta och ligga.

Fattar inte att jag ska jobba 8v till! Hur kunde jag planera så dumt!
  • Irmeline

Har inte skrivit på ett tag, mycket nu :)

V. 35 imorgon, snart i mål :) Trött trött trött nu, funderar på att lägga mig redan. Trött dygnet runt känns det som.

• Irmeline
    MjölkChoklad skrev 2014-08-23 08:49:55 följande:
    Spännande med UL - hoppas ni får veta kön
    Bebislängt skrev 2014-08-19 22:16:42 följande:

Det är inte världens mest aktiva tråd detta men det är superkul att läsa era uppdateringar. :)

Själv går jag in i v36 på fredag. Har också gjort sockerbelastning pga höga blodsockervärden men jag hade inte diabetes så det var skönt. Idag fick jag ett snabbt ultraljud eftersom min bm inte kunde känns riktigt hur bebisen låg. Han ligger med huvudet ner men är inte fixerad. Men det bådar ju gott ändå!

Jobbar sista veckan på mitt extrajobb nu och sen kör jag mitt eget företag fram till bf. Bara 5,5 vecka kvar alltså. Gud så snart! Fast han får gärna komma någon vecka tidigare. :D

Jag gjorde sockerbelastning nu i vecka (alla i gravida Skåne gör det) - ingen diabetes

Nu är det verkligen inte lång tid för dig! Spännande!!!!!Inte långt kvar!!!! Känner igen mig, så trött man är! Ännu värre nu när jag börjat jobba igen. Jag är inte alls motiverad till att jobba - jag har ju fullt upp med att planera för bebis

Håller med, man vill ju helst bara boa och fixa hemma inför den nya samt förbereda sig för förlossningen. Glad
  • Irmeline
    Bebislängt skrev 2014-08-26 08:48:10 följande:

Måste man ha med ett nattlinne till bb? Jag äger inget sånt. Man kan väl lika gärna ha mysbyxor och en t-shirt väl? Tänker att under själva förlossningen så har man väl sjukhuskläder ändå?

Håller på och planerar min förlossningsväska. Helt sjuuukt nära nu! V37 på fredag.

Jag funderar på att gå på en amningskurs men jag vet inte om det bara kommer att stressa mig mer inför amningen. Men min bm rekommenderar verkligen det. Har ju varit på en kurs redan men där gick de inte igenom amningen så mycket. Men vad är det man bör veta?

Inför första barnet var jag på "föräldrautbildning" som var en 2-timmars föreläsning om förlossning och amning på danderyds sjukhus inför en jättegrupp. Hann inte igenom all amning för en kille svimmade när de började tala om sutureringen (när man syr efter FL). Flört 
    Jag skulle säga att det var ok, men inte livsviktigt. Däremot skulle jag tipsa om gubrun abscals bok :att föda. Den var superbra. Innan FL kan det vara bra att känna till alla steg, öppningsskedet med dess värkar, och krystnings/utdrivningsskedet med krystvärkar som är annorlunda. Hur bebisen tar sig ut genom att rotera etc. Första kapitlet tog dessutom upp när man ska kontakta FL under latensfasen hemma. Vad som gör att man måste åka in direkt (t.ex. grönt fostervatten), och vad man kan kämpa på med hemma. Bra att ha lite direktiv så man vet när man ska bege sig till FL. Och så kan det vara bra att känna till smärtlindringsmetoder (tens, sterila kvaddar, lustgas, epidurel etc..)

Gällande amningen så är det svårt att läsa på innan. Man bör veta att bebisen ska ta en stor del av bröstet i munnen (inte bara vårtan), huvudet ska lutas lite bakåt så bebisen sträcker sig uppåt, näsan ska vara fri för andning. Jag fick sår så på efterkontrollen pratade jag med amningsmottagningen på sjukhuset, det jag gjorde fel var att jag försökte böja mig och föra bröstet till bebisen istället för bebisen till bröstet, vilket också gav en ganska ansträngd amningsställning. När jag ändrade lite så försvann såren på några dagar. Men i början suger de mycket, ofta och länge så man får räkna med en del slitage. När de lär sig bli effektivare går det mycket fortare. Gick från att amma 1h per gång till max 5 min i slutet ;)  En annan sak som kan vara bra att känna till är att det gör ont i livmodern i början när man ammar, för att den drar ihop sig. Om amningen lyckas eller inte beror inte bara på vad mamman gör, olika barn är olika bra på att suga också. Det dröjde en stund innan mjölken kom igång senast så vi tilläggsmatade med ersättning. Ska ta med en tetra i BB-väskan denna gång Cool

Gällande förlossningsväskan så packade jag massor förra gången, lyssnade på alla tips från alla internetsidor och packade allt som stod på alla listor. Men det som jag verkligen behövde var:
    Förlossningen: Höga varma strumpor, tofflor, en mjuk bygellös BH/top (gillar inte att gå utan stöd och att det skaver). Kamera är också bra att ha. Glad
    BB: Efter förlossningen så vill man givetvis duscha så neccesär med sånt är bra (tandborste, duschkräm, schampoo, deo, men strunta i ev. smink eller så). Sen så bodde jag i ett par gravidmjukisar och amningstoppar. Hade med mig gravidjeans men inte en chans att jag skulle sätta dem på mig. Stora trosor är också att rekommendera. Man får jättebindor på sjukhuset för blödningen (avslaget), och i början kan man ha deras nättrosor om man vill, sen när man går ner lite i bindstorlek så behöver man stora trosor man inte är rädd om (köpte nya stora oömma bomullstrosor). Att ha stora bindor hemma till första tiden är också ett tips (liksom små blöjor). Ofta får man blöjor på sjukhuset under tiden man är där (men inte alltid) så packa ner några för säkerhets skull. Sen så behöver man en/två amningsBH:ar. Jag skulle tipsa om mjuka utan bygel eller spets. Inte så sexigt men jäklar vad de andra skaver. Hade en mjuk (abecita) som var den enda jag ville ha så för att kunna tvätta fick jag köpa fler (du bor i amningsBH dygnet runt eftersom det läcker annars). Bra att ha amningsinlägg också att ha i BH:n som fångar upp droppar så de inte kommer i BH:n.
    Till bebisen kan det som sagt vara bra med blöjor utfall att, annars lite kläder, strumpor och en liten mössa. Jag ska även ha med ersättning då jag hade en hungrig dotter sist, men det är inget måste. Om ni har någon filt/litet gosedjur ni vill att den ska ha i sängen kan ni ta med det, men inget måste.
  • Irmeline

Ursäkta långt inlägg sist Flört
    Glömde en viktig sak man måste ha med: Babyskydd till färden hem, och om det är kall säsong ytterkläder till sig och bebis.

• Irmeline
    Bebislängt skrev 2014-09-16 12:44:38 följande:

Jag är fortfarande snorig men är inte sjuk längre i alla fall. Men idealt vore ju om jag hinner bli helt frisk.

Min slempropp lossnade igår så nu är det spännande. Får se vad BM säger i morgon. Hoppas det blir mitt sista besök där :)

38+4 idag!

Spännande! Du ligger precis en vecka före mig, 37+4 idag!
  • Irmeline
    Bebislängt skrev 2014-09-21 13:34:56 följande:

Vår lille son kom till världen i natt! Vi är lite slitna men mår bra :)

Grattis!!! :) berätta gärna mer om FL och så när du orkar.
  • Irmeline
    Vildhallon skrev 2014-09-23 15:29:31 följande:
    Grattis till sonen! Jag har verkligen inte varit aktiv i tråden de senaste månaderna, då jag inte orkat. Mycket som har hänt och som ska ordnas innan bebisen kom.

Den 19:e föddes vår dotter och hon är den mest fantastiska varelse jag någonsin träffat! Ni som väntar ert första barn har verkligen världens bästa grej att se fram emot. Ni som redan har barn sedan innan vet säkert vad jag pratar om Kärleken jag känner för mitt barn är något av det häftigaste jag upplevt och kan omöjligt beskrivas med ord. Den kan bara upplevas <3
    Grattis! Vet vad du menar, den starkaste förälskelsen någonsin!! Hjärta
  • Irmeline

Hur går det för er, någon på g?

Själv går jag in i v. 40 imorgon! Närmar sig!

• Irmeline

Hej, vad tyst det är här! Hur mår ni? Själv börjar jag få ordentliga krämpor nu, som sig bör ;) BF om tre dagar!!

• Irmeline
    Bebislängt skrev 2014-09-29 19:02:24 följande:
    Jag sprack ju så himla mycket så först nu börjar jag kunna halvsitta. Fick en amningsnapp från bb sist vi var där så nu funkar amningen bättre. Plus att det tog nästan en vecka innan mjölken ens rann till. Men nu börjar det ordna upp sig. Men kompletterar med ersättning.
    Lycka till med amningen! Är rätt slitigt i början minns jag. Ser inte fram emot såriga bröstvårtor... usch... men det går över det med.
  • Irmeline
    LuPeRo skrev 2014-09-29 18:44:16 följande:

Håller tummarna att du slipper gå över

Själv är jag inne i vecka 33 och velar över om jag ska göra TUL privat eller inte.
    Var hos BM idag. Järnvärdet gått upp från 102 till 112 så det är bättre. Hjärtljuden låg på 138. Mitt blodtryck 125/70. Också har jag gått ner det kilot jag gått upp sedan innan, så nu ligger jag på 0 kg åt båda hållen. SF var 30-31.
    Bebisen ligger med huvudet neråt, fortfarande rörlig (jo tack det känns)

Begravning blir i slutet på oktober och nu ligger det på SAS om dom släpper på mig på ett plan. Är ju bara ca 2 timmar det handlar om men det kan ju räcka. Frågan är om man vågar flyga med knappt en månad kvar till förlossning :-/ Nåja, det tål att tänkas på...

Många låter en flyga till v. 36, så blir väl precis på gränsen... Är det omöjligt långt att åka tåg?
  • Irmeline
    Bebislängt skrev 2014-10-03 16:50:22 följande:

Jag köpte ett plagg i stl 50 men sen fick jag en del. Trodde att jag skulle få en stor bebis men vi fick köpa mer 50 i efterhand för han är fortfarande för liten för 56 :)

Jag har både stl 50 och 56 i bb väskan. Sist kunde hon knappt ha storlek 50 alls (några dar, var 54cm lång) så har kvar kläder i fint skick sen dess ;) tror denna är mindre (mindre SF mått) men garderar mig med båda ;)
  • Irmeline
    Mon bébé 81 skrev 2014-10-05 21:12:09 följande:
    Ja förhoppningsvis så fortsätter ju det vanliga livet med handling och matlagning även efter att man fått barn Flört. Ersättning ska vi också köpa hem så att det finns när vi kommer hem Glad

Vi ska på UL i morgon, så då får vi se hur stor vår flicka beräknas vara nu. Är så nyfiken!!

Vi köpte ett par pyjamasar och mjuka byxor i stl 50 igår. Och så lite annat smått och gott också....hihi. 
    Jag packar ersättning i BB-väskan, var toppen sist.
  • Irmeline
    Bebislängt skrev 2014-10-06 20:53:17 följande:

Vi fick ersättning på bb. Han bara skrek och skrek när det inte kom någon mjölk andra dagen heller så det var ju en väldig tur.

Igår kom lillasyster ut, hon fick också lite ersättning så hon ville somna på natten. Äntligen är graviditeten över!!
  • Irmeline

Hej tjejer, hur går det för er?

Själv njuter jag av att ha en liten i famnen och att slippa magen. Snart är ni också där! ;)

Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn