Inlägg från: dalin79 |Visa alla inlägg
  • dalin79

Vi runt 35 år som väntar barn

Hej!

Då har även jag plussat och flyttat in till denna tråd. Jag är ännu bara i v.5 så det är tidigt. Fått tid hos BM imorgon.

Jag är 35 år och det är första barnet, har aldrig varit gravid tidigare så allt är väldigt nytt för mig och det känns jättespännande

Mottar gärna tips om allt kring graviditet. Tips, saker jag bör tänka på etc.

• dalin79

Hej!

Nä ska försöka att inte lyssna eller läsa för mycket om berättelser och upplevelser från andra. Utan det viktigaste är väl fakta kring att vara gravid och föda så att man vet det viktigaste. Sedan blir det ju som det blir, bara att hänga med på tåget liksom.

Ok, ska knipa ;)

• dalin79

Är den appen ni pratar om på engelska?

Funderar ni något kring alla gifter och tillsatser i samhället idag. Kommer ni köpa ekologiska och giftfria kläder och leksaker etc? Eller hur tänker ni kring detta?

Läser ni i så fall något om det?

• dalin79

Tack Bebislängt.
    Nä allt kan man ju absolut inte skydda barnen emot och att oroa sig för mycket blir ju bara jobbigt för alla inblandade. Men man kan ju försöka göra lite i alla fall för att minimera vad de utsätts för. Jag är väl inne på det med ekologiska kläder och att inte använda så mycket plast med. Men sedan kommer man ju få saker också som inte är ekologiska och leksaker av plast och dem kommer man ju inte byta eller slänga utan det får vara kan jag känna. Det får ju liksom hålla sig på en normal nivå Sedan gör ju så klart alla hur de själv vill.

• dalin79

Mon bébé 81 Nä iof det man inte vet har man inte ont av ;)
    Tror att jag har mer det där ekologiska tänket än min sambo men får försöka få med han på banan sedan blir det nog annorlunda då barnet är på G för då tänker nog han att han också vill göra det bästa för barnet.

• dalin79

Tack LuPeRo, jag kör på din linje. Och oj vad du stått i, det var verkligen till att ha energi

Själv ligger jag i sängen med rejäl "mensvärk".Den bara hoppade på mig efter ca. 1,5h lugnt strosande på en mässa.Men har förstått det är ganska vanligt från vecka 6. Så får gilla läget och ha Alvedon till hands.

• dalin79

Igår kväll kände jag att det blev lite blött i trosan och trodde det var vanlig flytning bara.. Men då jag tittade efter var det brunaktigt.Så nu är jag orolig i och med jag hade ont tidigare på dagen med.

• dalin79

Jag tror jag försöker hålla mig lugn ett tag och låter tiden gå. Som ni säger kommer de inte kunna göra något iaf då det är så tidigt. Och eftersom det bara är liiite brun flytning så är det ju bara en liten liten blödning så ingen fara för blodvärde etc.Har ej särskilt ont idag heller.

• dalin79

Jag tror jag försöker hålla mig lugn ett tag och låter tiden gå. Som ni säger kommer de inte kunna göra något iaf då det är så tidigt. Och eftersom det bara är liiite brun flytning så är det ju bara en liten liten blödning så ingen fara för blodvärde etc.Har ej särskilt ont idag heller.

• dalin79
    LuPeRo skrev 2014-11-03 14:34:53 följande:
    Jag hoppas att det håller sig borta nu och att det inte kommer mer
    Har du någon läkare eller BM du kan kontakta vid oro (eller om underökning behövs)?
    Det har kommit lite nu under dagen med och jag har lite ont i svanken. Men känner att jag avvaktar lite, vill inte vara för pjåskig och ringa för något de ändå inte kommer göra något åt. Var ju på inskrivning för 1 v sedan och är ju bara i v.5+4 än så tror jag bara får låta det gå som sagt nu om det inte blir värre. Nästa besök hos BM är 4/12.

Den enda åtgärd jag gjort nu är att jag avstår från min arbetsträning ett tag (är sjukskriven 100%) för att bara få vila. Så att kroppen inte har för mycket att sköta utan kan fokusera på vila och att må bra.
  • dalin79

Hej!

Fick jätteont idag igen och fortsatta bruna flytningar. Brösten är inte alls ömma längre. Varit på akuten. De kunde inte se något foster på VUL men såg en liten prick som kan utvecklas till foster, som kan vara en X graviditet eller så är det så att jag haft ett MF. Så de tog blodprov (hcg) som ska upprepas på måndag. Men verkade som läkaren trodde MA eller X. S inte så skoj just nu!

• dalin79

Det är mkt tårar och ångest här. Så psykiskt är det ej så bra.

Fysiskt är läget så att jag inbte har särskilt ont, svider mest i underlivet men antar det kan bero på att det hela tiden kommer bruna flytningar och att floran liksom ändras av det. Flytningarna ökade nu ikväll efter att i stort sett varit borta. Kanske är det ett gott tecken iom det kommer ut lite till då.

Imorgon ska jag vara på KK kl.9. Har ju egentligen ingen aning om vad som kommer hända då. Ett till VUL lär det ju bli iaf och förmodligen lär de ju behöva mer blodprov för att se hur hcg ligger till iom jag bara tagit lör och mån. Är orolig för vad åtgärden kommer att bli i mitt fal. Tänker att slippa åtgärd skulle vara det skönaste, näst efter det skulle cellgifter kännas ok samtidigt som en titthålsop skulle ge mer klara besked om något sitter kvar eller ej. Är mkt kluven...

• dalin79
    LuPeRo skrev 2014-11-13 10:34:02 följande:

Hur har det gått för dig dalin79?

Det är en tuff period du har gått igenom. Psykiskt mer än fysiskt...

Kramar 

Det blev methotrexate injektion. Hcg hade stigit från ca 400 till ca 600 på 3 dagar. Hoppas nu detta hjälper så jag slipper operation. Igår kväll fick jag jätteont i magen särskilt höger sida. Det har kommit igång att blöda lite mer nu och jag har väldig huvudvärk och är trött.

Smärtan i själen är dock tyngst. Detta barn var så efterlängtat av oss. Jag blir 36 i april och känner att ska jag gå igenom detta fler ggr så rinner ju totalt ca 6 månader iväg om man räknar från sista mens fram till då kroppen är redo igen...plus att det ju kan ta tid innan det tar sig...om det gör det. Så funderar på att kontakta en privat gynekolog för att diskutera lite kring detta.

Kram
  • dalin79
    LuPeRo skrev 2014-11-13 11:52:39 följande:

Vad är det för medel du fått i injektion? Jag har aldrig hört talas om det...

Jag beklagar verkligen det du går igenom Jag har genomgått 1 MF och 1 MA som kommit ut av sig själv. Det värsta är att man lär sig leva med sorgen, saknaden och smärtan.

2004 började vi försöka, 2008 började jag hos en privat gynekolog och fick äntligen hjälp. 2010 fick vi sonen. Så ja, leta upp en privat och se vad dom kan erbjuda. Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för er!

Kramar om 

Tack!

Det är ett cellgift i låg dos som framkallar en medicinsk abort. Driver det ut allt och hg halten sjunker är det tillräckligt. Annars ev försök med en andra injektion alt operation.

Så som sagt...väntan till nästa hcg på ons är lååång.

Cellgiftet är kvar i kroppen ett tag så man får ej bli gravid inom minst tre månader för att undvika fosterskador.
  • dalin79

Hej alla!

Hoppas att ni mår bra!
    Jag blev inlagd natten mellan torsdag och fredag i förra veckan sedan. Låg och vred mig i smärtor på golvet här hemma.

Tyvärr kan jag ej ta morfin pga gallgångskramper så de hade mig endast under övervakning och jag fick Alvedon. Fick åka hem på fredag efter lunch och har sedan dess mått ok. Dock urinvägsinfektion som jag lyckats behandla själv som det känns nu i alla fall. Druckit massa citronvatten och minskat ner på kolhydraterna.
    Känner bara lätt smärta i magen men blöder fortfarande en hel del. Haft svårt att gå ut under längre perioder pga att jag blött så pass mycket så fick avstå både ÄGD med Lindström & Schyffert i lördags och en intressant föreläsning i onsdags. TRist då jag hade behövt lite roligheter nu.

Vad det gäller hcg-värdet så var det nere på 86 i onsdags och nytt prov ska tas nu på onsdag.Läkaren var dock nöjd med resultatet i nuläget.

Nu är det bara att jobba med det psykiska och sedan våga försöka gen i mars eller något sådant. Känner mig dock rädd att det ska bli lika dant. Att det ska fastna i samma äggledare igen eller att det kanske är illa på båda sidorna. Men ska söka mig till någon privat klinik och få diskutera och ventilera det hela.

Kam till er och njut av helgen!

• dalin79

Hej på er nya och gamla bekantskaper!

Lite uppdatering :

X november -14 som behandlades med methotrexate. Mådde skitkasst av det i 2-3 månader.

MF mars och april -15.

Nu gravid igen v7+0. Gjord VUL förra måndagen då de fick det till v.5+5 vid mätning av hinnsäcken.

Trodde dock det skulle bli MF i v.4+5 då jag började blöda och blödde några dagar. Var på VUL då och man såg enbart förtjockad slemhinna. Togs hcg som gick från ca 1300 till över 3000 på 2dgr. Så det i kombination med hinnsäcken man såg gjorde att de tyckte jag kunde räknas till "normal graviditet". Känns bra så långt men vi är försiktigt optimistiska.

Har/hade tid för att starta IVF i slutet av september.

Just nu mår jag inte alls bra, illamående dygnet runt och ont i magen, torr i munnen, frossa och extremt trött. Men är väl bara att gilla läget.

Lantlollan: Grattis, kul att höra att du är gravid nu med! Nu håller vi tummarna för oss!!

• dalin79

Hej! Hoppar in med en liten uppdatering. Är nu i v.28+2. Mår inte alls bra och antar det är pga min IBS. Har dessutom haft en del migrän med aura och värk i kroppen. Så känner mig väldigt trött och längtar efter att bebben ska titta ut. BF 28/3. Bebislängt: Låter verkligen som att ni har det mysigt där hemma med er lille kille ☺ Härligt!

Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn