-
Hur vet du det? Ar du strängt religiös?Lady Godiva skrev 2014-03-27 15:52:02 följande:Men barn till strängt religiösa, för att ta ett exempel, skulle då inte få någon sexualundervisning.
-
-
Ideologis, de är en lobbyiorganisation, som dessutom har ganska stora ekonomiska intressen vad gäller försäljning av kondomer, sexlekasker, mm. RFSU är för ensidiga i sin information. De talar, av vad jag läst, inte om t ex trohet och avhållsamhet alls. Och stämmer t ex detta är det ju skrämmande:Lady Godiva skrev 2014-03-27 15:52:02 följande:Vilken agenda har RFSU?
"Deras material ”Sex i skolan” är visserligen kreativt, men det kan knappast sägas leva upp till läroplanens tal om allsidighet och om att på ett sakligt sätt förmedla fakta.Något som förtigs i RFSU:s material är till exempel det positiva med att koppla samman sex med kärlek och trohet. Detta trots att regeringens egen Framtidskommission slår fast att goda, hållbara kärleksrelationer påverkar vår hälsa, vårt välbefinnande och vår livslängd minst lika mycket som sunda matvanor, motion och abstinens från alkohol och tobak.
RFSU uppvisar också en förbluffande naivitet när de exempelvis föreslår att man i högstadiet ska fördjupa sig i ”konsumtion av pornografi i lusthöjande syfte”. Enligt lärarhandledningen ”Sexualkunskap” får lärarna inte heller antyda att det är ytterst få tjejer som vill delta i gruppsex. Då framställer de nämligen gruppsex är något ”skumt” och begränsar våra barns frihet att fritt utforska det sexuella landskapet."
www.skolvarlden.se/artiklar/rfsus-varldsbild-behover-utmanas -
Från RFSU lärarhandledning” Sexualkunskap”:
"Varje lektion ska ha ett tydligt hbt-perspektiv. Eventuella homo-, bi- och transelever ska känna igen sig. En lämplig lektionsförberedelse enligt lärarhandledningen ”Sexualkunskap” är därför att lärarlaget först arrangerar en egen dragshow inför varandra. I varje klass finns emellertid också elever som ser sex som något exklusivt. De vill vänta med sex tills de hittat någon som de vill dela sitt liv med. Att också inkludera och uppmuntra dessa elever är emellertid inget man lyfter fram.
Som på många andra områden är RFSU helt värdeneutral när det gäller otrohet. Trots att otrohet leder till konflikter och separationer som gör att många barn mår psykiskt dåligt och förlorar kontakten med en av föräldrarna. RFSU utelämnar inte bara barnperspektivet. Även folkhälsoperspektivet saknas. Man säger inget om vad trygga, stabila kärleksrelationer betyder för folkhälsan och samhällsekonomin."
www.gp.se/nyheter/debatt/1.1040561-avskaffa-rfsu-s-sexmonopol-i-skolan -
Ja, jag tror säkert du har mycket djupa kunskaper som vi andra "vanliga" foräldrar saknar. Men forskning har visat att hemundervisade barn har minst lika bra, ofta bättre, kunskaper som skolundervisade. Dessa specifika djupkunskpar du och andra typiska skollärare besitter kanske spelar en roll inom lärandet i en stor gruppsammansättning utanfor hemmet, men tydligen spelar de en ganska obetydlig roll annars. Det kanske även handlar om just saker som hemskolande foräldrar sätter sig in i, den dag de bestämmer sig for att hemskola. De foräldrar du träffar har inte gjort det, eftersom de inte hemskolar.Flickan och kråkan skrev 2014-03-27 16:15:04 följande:Ja, jag har haft massor med elever som har mer information/faktakunskaper inom många områden än jag. Jag har dock hittills inte stött på någon som haft djupare kunskaper än mig kring hur man arbetar med, tolkar, analyserar, källgranskar, gör ett urval etc ur denna information utifrån mitt kompetensområde. Forskning visar att modellering av lässtrategier exempelvis är oerhört viktigt för utveckling av läsförmågan. Jag har mött många föräldrar genom mina år - många som verkligen är måna och insatta i sina barns skolgång - men några djupare kunskaper kring lässtrategier (som är oerhört basalt) har de inte. Att modellera lässtrategier är inget man lär sig genom att läsa på lite innan. Sedan har vi ju alla andra ämnesområden.
-
-
Så vad tycker du om att, i sitt material riktat till skolor, RFSU inte nämner det positiva med att koppla samman sex med kärlek och trohet?No Logo skrev 2014-03-27 22:40:52 följande:RFSU sa att OM man skulle ha analsex behövde man ha glidmedel (Kom dessutom ihåg att inte alla tonåringar är heterosexuella.). Det vara inte en uppmaning, utan troligen något som tonåringar undrar över? Den ökande tillgängligheten av porr har gjort att barn i allt yngre åldrar vet (eller tror att de vet) mycket om sex. Just därför undervisningen är så viktig, då kan man slå hål på myter, prata om risker, säkerhet, och framför allt om känslor, kärlek och respekt i samband med sex.
-
Verkligen.nanneN skrev 2014-03-28 11:15:23 följande:RFSU's uppgift är att informera om sex, inget annat.
-
www.livochratt.se/rfsu-tvingade-niondeklassare-att-leka-kondomsallad/Flickan och kråkan skrev 2014-03-28 13:16:34 följande:Problemet med tråden är ju att några likställer skolans sex- och samlevnadsundervisning med RFSU. Har ni någon som helst kontakt med en svensk skola överhuvudtaget?
-
-
Vet ej, men jag gav ett exempel (det finns säkert fler), och eftersom just rfsu gett skolorna en handledning att folja, kan det säkert finnas de som foljer den noga medan andra kanske inte gor det.Flickan och kråkan skrev 2014-03-28 14:02:12 följande:Men utgår du från att det ser ut så generellt pga detta?
-
Jaså. Hur skulle hennes närvaro gjort rfsu:s material mindre ensidigt?Flickan och kråkan skrev 2014-03-28 15:33:00 följande:Problemet i exemplet var inte RFSU:s skriftliga handledning till det egna materialet utan att läraren i fråga lämnade över eleverna och undervisningen till lekmän utan att själv närvara.
-
Väger man upp ett ensidigt material/innehåll med annat material vid nästa tillfälle är det ju bra men enligt exemplet jag gav verkar ju så inte vara fallet i den klassen.
Jag undervisar inte en barngrupp, det har jag inte rätt kompetens till. -
Nej... vid undervisning av ett eller två barn, som är ens egna, kan man lägga till egna värderingar på ett helt annat sätt än man bor gora i en (skol)grupp. (Och nu menar jag inte att man utesluter saker, eller inte foljer kursplaner, etc.) Man kan ocksa styra informationen på ett annat sätt - har man ett barn som man t ex vet kan använda en kondom, behover man inte traggla såna ovningar med det ;)Flickan och kråkan skrev 2014-03-28 16:11:52 följande:Men samma sak gäller ju om du undervisar ett eller två barn .
-
Men det är ju det som är det fina, som forälder kan man kombinera de två till sina barn. Menar du att i allt du lär dina barn lägger du aldrig in några egna värderingar i det?nanneN skrev 2014-03-28 17:39:45 följande:Då är väl den brinnande frågan om egna värderingar hör hemma i en utbildning överhuvudtaget?
Så fort du börjar lämpa över dina egna värderingar och åsikter på någon så är det inte så mycket utbildning som uppfostran. -
Nej, jag vet man inte får hemundervisa sin abarn i Sverige, men i andra länder får man det.nanneN skrev 2014-03-28 18:56:16 följande:Absolut inte, men jag kallar det inte heller undervisning.
Och om ens egna åsikter och värderingar inte är sunda, är det fortfarande "det fina" att man passar dom vidare till sina barn? Vem avgör vilka åsikter och värderingar som är dom korrekta?
-
Nej, jag säger inte alls emot mig själv. Du måste ju skilja mellan undervisning som sker av andras barn i skolan, och den undervisning man själv ger sina egna barn. Det sista kan man ju gora oavsett om barnen går i skola, eller som kan vara helt ok i andra länder - hemundervisas.Flickan och kråkan skrev 2014-03-29 09:09:13 följande:Fast nu säger du väl ändå emot dig själv å det grövsta. Det var ju just ensidighet och personliga värderingar du predikade emot, men är det din egen ensidighet......ja, då är det helt ok?!
Nej, man måste inte traggla kondomanvändning med ett barn som redan kan det (det behöver man inte i en större grupp heller), men särskilt kränkande är väl eventuell repetition inte heller .
Vilka värderingar - som uttrycks i läro- och kursplaner - vänder du dig emot, anser du riskerar att kränka barn och anser du är vara negativa för dina eller andras barn? -
"Och om ens egna åsikter och värderingar inte är sunda, är det fortfarande "det fina" att man passar dom vidare till sina barn? Vem avgör vilka åsikter och värderingar som är dom korrekta?"nanneN skrev 2014-03-31 01:51:20 följande:Det där besvarade inte på något sätt min frågeställning.
Svar: Ja, det fina ä ratt man kan ge sina barn sina egna åsikter och värderingar om man vill! Det är nåt som i minimal utsträckning bor regleras av staten.
-
Nej, det tycker jag inte. Jag har sagt motsatsen, det ser du nog om du läser ordentligt. Men jag overfor en hel del av mina egna värderingar till mina barn bäst jag kan, ja.Flickan och kråkan skrev 2014-03-31 15:59:34 följande:OK, så det du egentligen säger är att du är helt ok med/tycker att det bästa är att dina barn får en strikt ensidig och starkt vinklad undervisning men den ska vara vinklad och ensidig så som du vill. Jag delar inte alls den uppfattningen - varken vad gäller mina egna barn eller, andras - barn har större rätt än så. Om det är vad hemskolning står för så är jag verkligen emot.
-
En hel del värderingar inom skolans värld är inte 100% mina. Jag säger inget om vilka värderingar skolan står for. Men om du läser vad jag skrivit lite noggrannare anser jag skolplaner ska foljas i den mån att man inte utelämnar saker som ingår där.Flickan och kråkan skrev 2014-03-31 15:59:34 följande:Om man verkligen tycker att de värderingar som finns med i skol- och läroplaner är felaktiga/inte bör föras vidare till nästa generation så blir jag mörkrädd. Motsatsen får de flesta som arbetar med barn jobba med dagligen......hårt......och väldigt ofta kommer det hemifrån.
-
Då har vi totalt motsatta uppfattningar, ja.nanneN skrev 2014-04-01 12:11:35 följande:Här har vi nog anledningen till att vi inte kommer överens.
Jag anser att en skrämmande stor andel föräldrar i dag inte borde tillåtas att uppfostra barn överhuvudtaget, och att det finns extremt många åsikter och värderingar därute som inte borde föras vidare utan gärna får dö ut så snabbt som möjligt.
Jag är vanligtvis starkt emot att staten ska lägga sig i något överhuvudtaget, men just när det gäller utbildning så ser jag gärna att staten drämmer till med stora järnnäven och räddar våra barn innan ännu fler generationer går förlorade. -
Tycker vi lämnar diskussioner om uppfostran generellt därhän. Helt OT for denna tråd. Har redan glidit iväg.nanneN skrev 2014-04-01 15:32:34 följande:Så du ser inget problem med att barn uppfostras som exempelvis nazister eller med extrema religiösa övertygelser?
-
Nej. Jag har haft den diskussionen många ggr. Men denna tråd är inte den rätta for det. Kan vi sluta nu, eller återgå till ämnet?nanneN skrev 2014-04-03 13:58:53 följande:Blev frågan lite jobbig att svara på måhända? ;)