Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

    Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

    Tom Araya skrev 2014-03-26 22:59:59 följande:
    Föräldrar är inte lämpliga att lära sina barn allt, nej. De besitter helt enkelt inte kompetensen.
    Lärare kan också vara mer objektiva än föräldrar.

    Har du kompetens nog att vara idrottslärare i åk2, träslöjdslärare i åk6 och kemilärare i åk9?

    Sedan är jag tveksam till att just skolan ska lära ut sådana detaljer som hur man använder glidmedel.
    Vilken kompetens har en "sex- eller sexuallärare"?

    Jag skulle anse man kan lära sina barn att laga nyttig mat utan att vara hemkunskapslärare, och att kora bil och trafikkunskap utan att vara korskolelärare etc; lika med sund sexualundervisning - det kan man lära sina barn utan att vara "sexuallärare" .
  • Tow2Mater
    lykantrophona skrev 2014-03-27 08:43:39 följande:
     Det är nog just därför som man ibland hyr in en gästföreläsare från RFSU, som ju även håller sina egna studiecirklar, kurser etc.

    Ja, man kan lära sitt barn att räkna till 10 utan att vara mattelärare, etc.
    Och där kommer ett problem - RFSU har sin egen agenda. Släpper man in pastorer från Pingstkyrkan som foreläsare på den enstaka timme/timmar som den kristna religionen gås igenom?

    (ot, men jag anser man kan lära sitt barn hela grundskolans matte (minst) utan att vara mattelärare...)
  • Tow2Mater
    aynaT skrev 2014-03-27 14:21:49 följande:
     Med den nya läroplanen så ingår sex- och samlevnad i nästan alla ämnen i grundskolan, vilket i sin tur ju innebär att man inte längre behöver vara "sexuallärare" eller biologilärare för att undervisa i sex- och samlevnad.
    Aha. Vilket är inlägget i matte? hur mycket kondomer kostar jämfort med p-piller?
  • Tow2Mater
    aynaT skrev 2014-03-27 14:26:39 följande:
    Som sagt, nästan alla ämnen.
    Samhällskunskap etc forstår jag - det finns ett kulturellt inslag. Och idrott/friskvård och biologi är ju ganska klart. Kanske t o m religionskunskap.

    Men svenska, historia, geografi, musik, slojd, språk, bild, ekonomi/teknik, datorkunskap, hemkunskap, fysik, kemi,? (bara nyfiken vilken roll de kan tas i dessa, jag ser ingen riktig mojlighet...) Matten var ju redan undantagen.

  • Tow2Mater
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-27 14:42:08 följande:
    Du ser inte alls att relationer och sex är relativt vanliga ämnen i sådant som litteratur, konst, musik..... . Könsmönstren som är rätt uppenbara när man kliver in i en slöjdsal eller hemkunskapssal? För att som sagt inte tala om allt det tonåringar alldeles på egen hand tar in i skolsalar utan ämnesanknytning. 
    Eh, nej. Antar jag inte tänker så. Ser mest biologrelaterade, inte sexrelaterade saker i bild och konst. Musik ok, om det omfattar att sjunga sånger om relationer - det handlar val 99% av musiken om. Vad nu det specifikt kan lära barn. Kanske om de ska analysera sångtexter.

    Analysera klassiska kärleksdikter i svenskan kanske...

    (var mer nyfiken på den "nya läroplanen" - dessa saker som kärleksdikter o kärleks/relationssånger har ju varit del av skolans curriculum länge.)


  • Tow2Mater
    aynaT skrev 2014-03-27 14:41:38 följande:
     Man får ju komma ihåg att sex- och samlevnad inte bara handlar om sex utan i det ingår identitetsfrågor, könsroller, kärlek, jämställdhet osv. Och de frågorna går att få in i de allra flesta ämnen. I svenskan kan man läsa texter som handlar om dessa saker, samma i alla andra språkämnen. Historiskt perspektiv på sexualitet och jämställdhet i SO-ämnena osv.
    ok
  • Tow2Mater
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-27 15:02:12 följande:
    Men alltså i ärlighetens namn. Du har alltså inte stött på relationer och sexualitet i klassisk och modern litteratur, musik eller konst?! och nej, det handlar verkligen inte enbart om kärleksdikter. 
    Tydligen inte, inget jag reflekterat over. Men minns vi läste dikter ibland i skolan. (dessutom inget jag har intresse for, kanske därfor).
  • Tow2Mater
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-27 15:08:50 följande:
     Låter oavsett som att det är bra att man överlåter undervisningen till professionen med tanke på att detta gått dig spårlöst förbi.
    Du menar det jobbade inte proffessionella lärare i min skola...? eller vad menar du?
  • Tow2Mater
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-27 15:19:54 följande:
    Jag fick en känsla av att du tyckte att en normal förälder skulle kunna lära sitt barn de flesta ämnen upp till högstadienivå (kan ha missuppfattat dig givetvis), och din kännedom om litteratur, konst etc fick mig att dra slutsatsen att det är bra att undervisningen bedrivs av professionen.
    Ja, det anser jag i o f. Men det betyder inte att jag inte anser man kanske måste läsa på om vissa saker, eller ta hjälp, om man själv brister i dem om man ska hemundervisa. Eftersom mitt starkaste ämne är just matte, var det just det jag kommenterade på. Men där kommer ju helt andra aspekter in; ska man som forälder hemundervisa, måste man vara kapabel att inse sina eventuella brister och addressera dem på lämpligt vis. Det anser jag varje normal forälder vara kapabel till, om de vill. Vill de inte, är de ju heller inte lämpliga att hemundervisa, vare sig det handlar om matlagning, matte, eller simining. Men detta är ju helt ot.
  • Tow2Mater
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-27 15:45:51 följande:
    .och min erfarenhet är att det finns rätt många elever på högstadiet som faktiskt efterfrågar djupa kunskaper. För en elev som eftersträvar att nå de högre kunskapskraven så kan man liksom inte bara läsa på lite innan.
    Det finns ämnen där elever har djupare kunskaper än lärare. Del av allt är att soka kunskap tillsammans och reflektera over den, inte att bli matad med "kunskap" av en person som besitter den och "lär ut" den. Det sista är en gammaldags syn på lärarrollen. En universitetsutbildning, oavett ämne, ger dig inte främst djupare kunskaper, den ger dig (forhoppningsvis) formågan och kunskapen att kunna ta reda på och tillgodogora dig djupare kunskaper.
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?