Inlägg från: aynaT |Visa alla inlägg
  • aynaT

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Jag kan svara både som förälder och lärare här. Min dotter är visserligen bara 2,5 år men jag önskar att när det blir dags för sex- och samlevnadsundervisning att undervisningen anpassas efter elevernas frågor och det de vill veta om sex- och samlevnad. Jag tycker också att det är viktigt att man anpassar undervisningen efter åldern på eleverna, för det är trots allt redan i år 1-3 som sex- och samlevnad dyker upp första gången. Alltså inte ge för mycket detaljerad information för tidigt.

1) De skolorna där jag har arbetat på är det inte sex- och samlevnadsundervisning enbart på enstaka, specifika dagar utan man får ibland ta tillfället i akt där det passar; står det mycket om våldtäkter i tidningarna så kan det vara ett bra sätt att ta upp risker med sex. Där jag har arbetat har vi informerat föräldrar vid temaveckor som handlar om sex- och samlevnad men det är omöjligt att informera om allt, som t ex när eleverna ställer spontana frågor.
    2) Jag vet vad som står i styrdokumenten och räknar med att lärarna håller sig till den.
    3) Svårt att svara på med tanke på att dottern är så ung, men jag hoppas att hon mår bra av att få svar på sina frågor.
    4) Vilka signaler? Du får sex- och samlevnadsundervisning att låta som något fult och tabubelagt. Det är inga porrfilmer som visas och inga porrtidningar som delas ut. Jag litar på lärarnas professionalitet.
    5) Ja, det tycker jag, föräldrarna kan ju alltid ringa läraren med synpunkter.
    6) Självklart ska det vara närvaroplikt på sex- och samlevnadsundervisning precis som på alla andra lektioner.

• aynaT
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 02:10:08 följande:
    Vilken kompetens har en "sex- eller sexuallärare"?
     Med den nya läroplanen så ingår sex- och samlevnad i nästan alla ämnen i grundskolan, vilket i sin tur ju innebär att man inte längre behöver vara "sexuallärare" eller biologilärare för att undervisa i sex- och samlevnad.
  • aynaT
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 14:23:18 följande:
    Aha. Vilket är inlägget i matte? hur mycket kondomer kostar jämfort med p-piller?
    Som sagt, nästan alla ämnen.
  • aynaT
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 14:33:05 följande:
    Samhällskunskap etc forstår jag - det finns ett kulturellt inslag. Och idrott/friskvård och biologi är ju ganska klart. Kanske t o m religionskunskap.

Men svenska, historia, geografi, musik, slojd, språk, bild, ekonomi/teknik, datorkunskap, hemkunskap, fysik, kemi,? (bara nyfiken vilken roll de kan tas i dessa, jag ser ingen riktig mojlighet...) Matten var ju redan undantagen.

I ämnesplanen för bild står det t ex ”Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas”. Man får ju komma ihåg att sex- och samlevnad inte bara handlar om sex utan i det ingår identitetsfrågor, könsroller, kärlek, jämställdhet osv. Och de frågorna går att få in i de allra flesta ämnen. I svenskan kan man läsa texter som handlar om dessa saker, samma i alla andra språkämnen. Historiskt perspektiv på sexualitet och jämställdhet i SO-ämnena osv.
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?