Inlägg från: Crocheta |Visa alla inlägg
  • Crocheta

Adoption från Polen

Hej!

Det måste vara vi som BFA menar fick barnbeskedet i måndags! Skrattande Fast egentligen ringde de redan i fredags, men vi fick helgen på oss att läsa igenom, titta på foton och fundera. Men det fanns väl inte så mycket att fundera på egentligen - det här är ju vår blivande dotter!

Hon är en jättefin liten flicka som precis fyllt 3 år! Vi hade önskemål om ett barn mellan 0-3 år så det är nog därför vi gick före er, maysan74. Vi fick också vår ansökan godkänd i juni 2013.

Jag har svävat som på moln sedan i fredags, men det är en del att tänka på och börja förbereda nu. Vi väntar med spänning på resedatum för första resan, så att vi äntligen får träffa vår lilla flicka. Hoppas att det går snabbt och att allt flyter på bra.

Håller tummarna för att ni också snart får barnbesked!

• Crocheta

Tack AnnaLo! Glad
    Ja, det känns fantastiskt! Lite overkligt fortfarande men det börjar kännas lite mer på riktigt nu.

Vi passade faktiskt bara in på 2 myndigheter, vi hade för kort äktenskap och är inte gifta i kyrkan så därför gick den ena bort. Men det gick ju snabbt för oss ändå! Vi väntade i knappt 10 månader, från mitten av juni till slutet av mars. Det gick snabbare än den information vi fick och som står på hemsidan, men väntetiderna kan ju ändras fort och är individuellt, så jag tror att det är därför de låter tiden 12-24 månader stå kvar. Men det verkar som att det vanligaste just nu är en lite kortare väntan än så.

Ja jag får uppdatera allt eftersom! Hoppas att vi snart får besked om när vi kan resa!

• Crocheta

Nu har vi äntligen fått vårt resebesked till första resan! Om ca 2 veckor bär det av och vi får äntligen träffa vår fina lilla flicka! Ni som redan gjort resa 1 - vad kan vi förvänta oss? Vad händer och vad kan man ta med sig för presenter? Något särskilt vi kan tänka på? Jag har redan fjärilar i magen!

• Crocheta

Tack AnnaLo! :) Ja det vanligaste är nog ca 4 veckors väntan till första resan och sedan är det ju ny väntan, 4-12 veckor, till den andra resan. Man måste kanske inte ta med presenter med det verkar som att det är rekommendationen. Kaffe och choklad verkar vara det vanligaste och så något till barnet såklart! :) Tog förresten ni som redan adopterat från Polen med er presenter till andra resan också, eller bara första?

• Crocheta

Nu har vi varit hemma ett tag. Allt har gått jättebra så här långt! Men det var väldigt jobbigt att lämna kvar vår dotter i Polen, även om hon verkar ha det bra hos fosterfamiljen så kändes det fruktansvärt att lämna kvar henne där ändå. Gråter Nu väntar vi på resebesked för resa nummer 2, vi hoppas att det blir snart. Vi sade att vi ville komma tillbaka så fort som det överhuvudtaget är möjligt, så det blir förhoppningsvis i slutet av månaden i alla fall. Håll tummarna för att vi snart får återförenas med vår lilla flicka igen!

• Crocheta

Nu har vi fått datum för andra resan! Underbart, snart bär det av! Solig

AnnaLo: Jag tror det är olika hur det första mötet brukar gå till, men vi träffade vår dotter på adoptionsmyndigheten och lekte med henne där ett par timmar första dagen. De hade ett speciellt lekrum som vi fick vara i. De andra dagarna var vi hos fosterfamiljen hela dagarna, sista dagen fick vi t.o.m. ta med vår dotter ensamma på en liten utflykt några timmar! Glad

Jag tror de anpassar efter hur allt går, hur gammalt barnet är och reagerar på allt o.s.v. och det kan nog därför se lite olika ut för alla familjer hur det första mötet går till och hur de första dagarna läggs upp.

• Crocheta

Tack Nånting, för oss dröjer det också knappt 1 månad till resa 2! Härligt att det kunde gå så pass snabbt. Det står ju 4-12 veckor nu på BFA:s hemsida så jag har våndats lite över risken att behöva vänta i 3 månader!

Vi kommer vara i norra Polen, så inte i Warszawa. Tack annars! Glad
    Vi kommer ju vara där nu under tidig sommar och förhoppningsvis blir det fint väder! Det är ganska nära kusten, finns ju många fina stränder där i norra Polen.

Svar på tråden Adoption från Polen