Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?
Queenie70 skrev 2014-03-26 13:00:28 följande:
Obgripligt att du skulle anse det acceptabelt att utesluta ett eller två barn i exempelvis en klass. obehagligt är det också att du drar slutsatsen att man blir bjuden för att man är snäll och trevligt, då andra sidan av myntet givet då skulle bli att barn som utesluts och inte blir bjuda på nåt vis genom att inte vara tillräckligt bra små människor. Och att om de blir ledsna över att inte bli bjudna blir det pga. att de önskar "snylta" Du resonerar som en ytterst obildad 17 åring....Och du ska uppfostra barn till behagliga vuxna....hu...Jag vet inte... men jag förstår inte riktigt problematiken? Varför måste man bjuda en hel klass för att ingen ska känna sig kränkt? Tror Ni att de barn som möjligen kan känna sig utanför mår bättre av att bli bjuden på kalas på nåder för att sedan återgå till en vardag där de fortfarande är utfrusna? Det känns litet som en curling-effekt faktiskt och så länge man sköter det snyggt med inbjudningar samt samtal kring kalaset så tycker jag inte att det är några problem. I våra tre barns klasser är det ingen som bjuder alla och det tycker jag är helt okej! Jag har aldrig hört att barnen har uppfattat det negativt heller, någon gång har de sagt att "X ska ha kalas men jag är inte bjuden". Varmed jag har förklarat att X kanske inte kan bjuda alla utan bara några stycken och att vi i vår tur kanske inte heller har bjudit X. Eller att barnen helt enkelt inte leker med varandra överhuvudtaget. Barn är kloka och förstår - men jag vill ändock poängtera att jag också förstår att det är känsligt och jobbigt för de föräldrar vars barn aldrig blir bjudna eller som en tidigare berättelse där flertalet uteblev. Det anser jag dock är en annan diskussion.
/Linda