• Wira

Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?

Anonym (Sandra) skrev 2014-03-24 18:58:44 följande:
    Men vad i fan? VEM kommer på en sån idé egentligen? När jag skulle fylla 8 eller 9 så fick vi ställa in mitt kalas för mina småsyskon hade fått kräksjukan. Mamma var sjuk också och hon var den som ringde runt till mina klasskamraters föräldrar dagen innan. Hon hade tydligen missat en tjej och på kalasdagen ringde det på dörren och där stod tjejen utklädd och redo för kalas. (Jag skulle ha maskerad.) Jag blev paff och sa att näää, vi har ju ställt in och hon gick hem. Hennes föräldrar blev riktigt sura och jag blev aldrig mer bjuden hem till henne och hon fick aldrig komma hem till mig igen. Mamma kände sig hemsk efteråt men det var ju ett ärligt misstag, hon hade feber och spydde och fick ringa runt till 25 hushåll.  Sen har vi min födelsedagsfest för släkten när jag fyllde 16. Det började med att farmor parkerade sig på vår bänk i trädgården och inte gick in förrän en av mina farbröder och hans familj kom. Tydligen hade hon sagt till vår granne att min mamma sagt att hon inte var välkommen. Haha, osant och farmor var svärmodern från helvetet. Jag fattar inte hur mamma inte ströp henne i slutet. Men men... Sen på festen pratade fina farmor om hur söt min kusin var, det var säkert en 20 minuters utlägg om exakt hur söt och underbar hon var medan jag fick sitta jämte. (Jag var ju, usch, lik min mamma. När jag visade smyckena jag fått av mamma och pappa och som jag hade valt själv snörpte hon bara på munnen och sa att hon minsann aldrig tyckt om smycken. Nähä...Sen pratade hon om hur synd det var om min pappa som fick stressa så under kalaset, usch vad synd det var om honom. Ja, det är tufft att fylla på kaffe. Slutklämmen kom när mamma pratade med min faster och sa att hon inte hade tänkt ha stort kalas när hon fyllde 40 utan bara skulle ta det lugnt och fika inom familjen. Då jävlar smällde farmor till. Inte för att det angick henne men hon tog varje tillfälle i akt att ge sig på mamma. När mamma lugnt påpekade att det inte angick henne och att farmor själv inte ville ha kalas när hon fyllde 75 ville farmor istället prata om mammas vikt. Hade inte mamma funderat på att cykla lite. Det var då mamma reste på sig, vi barn följde efter och så satte vi oss i bilen och åkte hemifrån. Det var början på slutet på mina föräldrars äktenskap, lyckligtvis. 

Va, men tyckte inte din pappa att din mamma gjorde rätt??! Hur kan man stå på mamsens sida när hon beter sig sådär? Det fanns ju flera vittnen menar jag så det går ju inte att förneka beteendet?
  • Wira
    eMund skrev 2014-03-25 09:37:29 följande:
    Varför bjuder man alla barnen i en klass? Känns som på tok för stort ansvar. Är väl mer rimligt med två komisar plus kusiner i rätt ålder. Inget barn kan väl känna alla barn?
    nej jag skulle heller aldrig bjuda så många ungar. tycker regeln "en gäst per år man fyller" är rätt lagom. Så slipper man hysterin som blir med ett tjog ungar som går apeshit vid fiskdammen...
  • Wira
    Anonym (aldrig bjuden) skrev 2014-03-26 15:55:03 följande:

Det gjorde jag... tre gånger..

men de "balla gänget" i nya skolan kände balla gänget i gamla skolan så jag blev inte särskilt väl välkomnad i nya skolan heller.. de kunde redan alla mina öknamn och ömma punkter..

Tre gånger gick jag igenom processen att byta skola och varje gång hoppades jag att det skulle bli bättre..
    sista gången sa mamma, att "nu är det sista gången vi gör det här så se nu till att anpassa dig bättre"...
    är inte så lätt att anpassa sig till att bli slagen, sparkad och spottad på varje dag.. man försöker bara smälta in i väggarna så att man inte ska bli sedd.
    Första dagen på nya skolan blev jag nersparkad av en välkomstkommite och de hade sönder min cykel och min nya klänning. Samt att jag fick en tallrik ärtsoppa över huvudet i matsalen.. det är därför jag minns så väl att det var en torsdag..
    men jisses. vad är det förvidriga ungar ute i skolorna egentligen? alltså jag måste ha haft världens tur men i vår klass var man liksom automatiskt aspoppis när man kom som ny till klassen. de nya var lite exotiska och alla slogs mer eller mindre om att bli deras bästisar illa kvickt. de här med att ge sig på den som är ny har jag aldrig stött på måste jag säga. sedan förekom mobbning ändå, min bror blev svårt mobbad (han var dock inte ny men hans klass var väldigt stökig med många störda ungar). skolan dolde allt. andra föräldrar kunde ringa och fråga min mamma om det var ok med min bror (efter att de försökt strypa honom med ett hopprep). skolan visste iiiingenting. Han har jättestora problem än idag med ångest och social fobi, står utanför arbetsmarknaden helt. Gud nåde den unge som skulle försöka mobba mina framtida barn. Alltså jag skulle ge föräldrar och lärare EN dag för att lösa problemet och misslyckas det så kommer ungen få reda på vad trakasserier är på en helt ny kissa-i-brallan-av-skräck-nivå. Jag är vanligtvis otroligt anti våld men när jag hör vad du råkat ut för hoppas jag nästan att ungarna blev misshandlade hemma eller ngt..
  • Wira
    Trinity78 skrev 2014-03-28 10:13:40 följande:
    Jag gillar dig :)
    Reproductively challenged

Haha tack ;) är det något som får det att brinna totalt i huvudet på mig så är det mobbning. Speciellt som jag på nära håll set hur det har förstört min brors liv och ställt honom så utanför samhället. Det är ju inte alls ok EGENTLIGEN men jag skulle ta till alla metoder som finns om någon ger sig på min unge. Den människan kommer få skaka av skräck hela vägen in i själen och lite till. Mobbning är så otroligt ärrande, jag hade aldrig tolererat "långsiktiga planer och åtgärder" utan det är en skoldag som gäller. Sen brakar helvetet löst för samtliga inblandade. Tycker alla föräldrar bör anamma samma attackmetod för mjäkeriet som ofta pågår i våra skolor ger sällan något resultat.
Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?