Frågor till ett skrivprojekt
Hej!
Jag skriver på ett skönlitterärt projekt, gör research gällande adoption och vänder mig därför hit för hjälp. Jag tänkte skriva om nationell (inhemsk) adoption, men givetvis är alla erfarenheter och all kunskap värdefull!
Jag tänkte testa att ställa lite frågor. Alla svar är intressanta, såväl om du är en biologisk förälder, adoptivförälder, varit ett adoptivbarn eller av annan orsak bara kan svara på några av de frågor jag ställer (men jag blandar dem huller om buller). Jag försöker sätta mig in i den livslånga processen med allt det innebär. För mig är det även väldigt intressant att få erfarenheter och tankar kring när den adopterade når myndig ålder eftersom fokus på berättelsen kommer att ligga där.
Min tanke är att en flicka på fem år (dvs ovanligt hög ålder) adopteras bort definitivt till sitt familjehem efter att ha haft stöd från dem i några år. Är det realistiskt att det kan ske en s.k. sluten adoption i det här läget där barnet först får reda på vem hennes biologiska mamma när hon fyllt 18? Jag har också läst något om att en del biologiska föräldrar skriver brev till sina barn, är det något någon har erfarenhet av? Tanken är att hon ska adopteras bort under sent 80-tal, om någon vet hur regelverket såg ut då. Hur sker uppföljningen av ett adoptionsärende och under hur lång tid? Hur får barnets nya familj stöd och hjälp. Hur får familjen hjälp om barnet bär på trauman eller post-traumatisk stress eller dyl? Någon som har erfarenhet? Pratades det något/mycket om de biologiska föräldrarna inom den nya familjen? Var det ett känsligt ämne för adoptivbarnet? Hur var relationen mellan adoptionsbarnet och dess syskon i familjen? Fanns det någon slags konkurrens/svartsjuka/avundsjuka eller behov av att mäta sig med dem, hävda sig mer än vanligt. Som att känna att man behöver kämpa för kärlek och acceptans eller rädsla för att behöva det. Hur gick/går känslorna? Är det något du tänkte på mycket? Är du svenskadopterad som sökt dina rötter i vuxen ålder och hur gick det i så fall?
Jag blir väldigt tacksam för alla svar, även kanske viktiga frågeställningar som jag missat. Om det är något ni inte känner för att posta offentligt så får ni gärna maila mig på [email protected] också.
Mvh
/Tobias Islander