• MilayasMamma

Slempropp 32+1

Jag väntar vårt andra barn och har bf i mitten av maj. Igår i 32+1 gick helt tydligt slemproppen för mig. Minns att den gick ett par dagar på förhand också med dottern född i 40+0 (2012). Känner idag lite stickningar i vad jag skulle säga är livmoderhalsen och har senaste veckorna kännt att barnet sänkt sig neråt. Barnet har legat med huvudet neråt sedan v 27. Borde ju vila nu men inte så lätt med en nästan tvååring i huset... Vet all statistik att det kan ta normalt upp till ett par veckor efter att slemproppen gått tills förlossningen kommer igång. Kan även bildas en ny. Undrar mest vilka era erfarenheter är vad gäller det här? Hoppas såklart att vår tvåa vill stanna åtminstone fyra veckor till på insidan! Har ett rutin UL om 9 dagar men tänkte ringa och kolla med mvc imorgon iaf.

• Svar på tråden Slempropp 32+1
  • Tokfrans

min slemis gick någon timme efter dom gjorde en hinnsvepning på mig, 24 timmar senare va sonen född i v.39 :)

• mamma 10

Min slempropp gick också i vecka 30-nånting, minns inte exakt. Jag gick över maxtid.. Så ja, den kan gå utan att något är på g. Och det är olika för alla.

• MilayasMamma

Ringde mvc idag och beordrades att ta det så lugnt som möjligt. Inga promenader, inga lyft och inte t.ex. handla mat och bära kassarna... Eftersom slemmisen släppt, bebisen ligger lågt och jag känner konstanta ilningar neråt. Sammandragningarna har jag haft sedan v 14 men skulle inte påstå de är varken regelbundna eller gör ont. Men skulle ringa förlossningen om det skulle hända. Några veckor till bör ju bebis stanna därinne så blir att ta det lugnt nu! :)

• Julia82

Hej, jag har också bf i mitten av maj och Slemproppen fick idag. Jag är i v 33+4 och blev också orolig som tusan. Jag har med en tokig liten 2-åring hemma så att ta det lugnt är svårt!! Hoppas hoppas att bebisen stannar en månad till i alla fall. Jag har haft mycket förvärkar sista veckan, känns nervöst tycker jag! Lycka till TS!

• MilayasMamma
    Julia82 skrev 2014-03-30 17:34:46 följande:
    Hej, jag har också bf i mitten av maj och Slemproppen fick idag. Jag är i v 33+4 och blev också orolig som tusan. Jag har med en tokig liten 2-åring hemma så att ta det lugnt är svårt!! Hoppas hoppas att bebisen stannar en månad till i alla fall. Jag har haft mycket förvärkar sista veckan, känns nervöst tycker jag! Lycka till TS!

Jag fick åka in på en extra undersökning förra veckan och jag var lite öppen samt "uppmjukad", men det ska vara vanligt för omföderskor. Några cm kvar av tappen så de sa att det antagligen är lugnt ätminstone några veckor till! Ska på rutin UL nu på torsdag så får se om dom undersöker närmare då också. Har också fått mycket mera förvärkar/sammandragningar. De är hårdare och håller i sig längre men gör inte alls ont. Fast det gborde dom inte med dottern heller! Hoppas din bebis stannar inne ett tag till! Inte alls lätt med aktiva småttingar hemma att ta hand om. Svårt att ta det lugnt då... Men fick iaf rådet att inte lyfta alls i onödan så det är väl ett tips antar jag :) Lycka till!
  • Liinda

Har också hört det bildas en ny, men aldrig varit med om det (än)... Jag är nyfiken då jag känner igen mig lite. 
    Jag har en känsla (kan säkert vara helt fel) att bebisen inte kommer vänta till v 40 innan den är ute. 
    Jag är i v 29 på måndag och har hela den här veckan känns hur barnet gräver/borrar sig nedåt, känner igen känslan då jag kände så med första sonen några veckor innan han föddes i v 40. Men nu i v 29 har jag samma känsla och ibland trycker det så pass att jag tänker shit vattnet kommer ju gå om det fortsätter...
    Har även sammandragningar nästan varje dag, visa dagar mer än andra...och ibland blir det rätt på tagliga men inte smärtsamma...men lugnar ner sig när jag sätter mig ned. 
    Hört att andra bebisen inte fixerar sig förren senare närmare förlossningen...är det fixering eller bara att bebisen gillar att ligga neråt...ska man bli orolig...har sammandragningar typ varje dag. 

• Julia82

Här har det inte hänt något mer sen jag skrev sist. Jag har förvärkar titt som tätt så jag försöker ta det lugnt på dagarna, och ligga ner mycket. Håller jag mig ifrån promenader och för mycket lek med dottern så känns det ingenting alls. Men så fort jag vart för aktiv så kommer smärtsamma förvärkar. 

Liinda, jag tycker också att det har känts mer och mycket tidigare denna graviditeten. Men vad jag förstått så kan det vara så för omföderskor. Jag kan med få för mig att förlossningen snart kommer igång för att det känns precis som när vattnet gick i förra graviditeten. För mig känns det lugnare nu, tror inte det kommer igång så snart. Men jag kommer nog inte gå över tiden i vart fall ;)

Lycka till allihop!!

• MilayasMamma

Jag har lite samma känsla som ni, är i vecka 34+ nu och det känns precis som den riktigt sista tiden i förra graviditeten! Men det har det gjort nu redan i flera veckor och än har inget hänt. Var på UL igen förra veckan och konstaterades igen att huvudet verkligen trycker nedåt. Pch jag känner ju själv genast jag gör något hur det pressar nedåt... Tre veckor till, sen hoppas jag nästan liten vill komma ut för det här är rätt jobbigt.

• Julia82

På vårt sjukhus så gör dom inga försök att skjuta upp förlossningen om man kommer igång efter v 34, då får barnet födas. Det känns skönt att ha passerat den gränsen på ett sätt, barnet brukar tydligen klara sig bra utan hjälp då. Jag spenderade gårdagen på förlossningen efter att ha haft ordentlig molvärk i två dygn. Men allt såg bra ut med bebisen och alla provsvar var normala som tur var. Det var inga tecken på att det skulle dra igång ännu. Idag känns värken inte av alls lika mycket, så jag hoppas det går över under dagen.

Vi fick sitta och vänta i dagrummet på förlossningen, och då såg vi flera par gå ut från förlossningen med sina nyfödda små... herregud vad jag längtar nu!! Så fantastiskt att få se sin lilla bebis efter så lång väntan <3

Svar på tråden Slempropp 32+1