• albastro

Rättigheter för umgänge?

Hej.

Jag har pratat med en nära vän till mig ikväll och funderat lite.
    Tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med ett par frågor.

Om mamman har ensam vårdnad, och pappan har enligt soc en plan med umgängesrätt, och socialen har inte hört av sig till honom på över ett år, inte svarar när han ringer och totalt ignorerar honom.
    Vem vänder man sig till då, familjerätten eller högre insats på soc?
    Planen var att umgänget skulle ha utökats, men eftersom dom inte svarar när han ringer, lämnar meddelande eller kontaktar honom.
    Eftersom planen inte har förnyats, gäller det gamla då fortfarande, eller det finns inget alls som gör att han har rätt att träffa sitt barn?
    Han ska egentligen träffa barnet var 3je vecka, men har inte tillåtits se barnet på över 2 månader.
    sen så undrar jag, stämmer det att han inte ska få läsa utredningar om sin son hos soc, pga han inte har vårdnad. Ex utredningen om att barnet ska få bo och vara hos honom.

Vi vet om att barnet vill träffa sin pappa, men det sker inte.
    Samtidigt påstår soc att barnet har LvU, så det är dom som avgör om det e lämpligt om han träffar barnet, men pappan får inte heller se papper på detta.

Har ni tips, råd o vet vad som gäller?

• Svar på tråden Rättigheter för umgänge?
  • Anonym (Z)

Varför skall soc höra av sig till honom? Finns en plan gäller den fram till man gör ett nytt avtal/plan om soc inte meddelat han annat, är han nte vårdnadshavare skall han inte få ta del av några handlingar som rör barnet och är barnet lvuat så har pappan redan fått veta det av soc. Vill han ha en förändring i ug så får han gå till tr och ansöka om det och ang vårdnad så lär det inte bli innan man tar bort lvut. Hur gammalt är barnet och hur vet ni att barnet vill träffa pappa och varför finns ett lvu på barnet?

• albastro
    Anonym (Z) skrev 2014-03-23 04:32:03 följande:
    Varför skall soc höra av sig till honom? Finns en plan gäller den fram till man gör ett nytt avtal/plan om soc inte meddelat han annat, är han nte vårdnadshavare skall han inte få ta del av några handlingar som rör barnet och är barnet lvuat så har pappan redan fått veta det av soc. Vill han ha en förändring i ug så får han gå till tr och ansöka om det och ang vårdnad så lär det inte bli innan man tar bort lvut. Hur gammalt är barnet och hur vet ni att barnet vill träffa pappa och varför finns ett lvu på barnet?
    Soc sa att dom skulle höra av sig till honom inom en vecka, för umgänget gick bra och skulle utökas. df skulle dom höra av sig.
    Den planen som är nu, följs dessutom inte, utan barnet undanhålls för honom.
    Barnet är 11 år om jag minns rätt och det som gör att vi vet att barnet vill till pappa är att varje gång dom pratar i telefon, så frågar barnet när han ska få komma till pappa. När han är hos pappan, så tjatas det om att han vill stanna längre, komma tillbaka snart igen. soc har dessutom erkänt att barnet själv har sagt att hen vill vara hos pappan mer.
    Varför det finns ett lvu på barnet vet vi inte. Soc berättar inget, har inte ens sagt rakt ut att det är ett lvu, utan bara antytt det. Han får inte veta ett smack, inte ens när han ska få träffa barnet nästa gång, fastän det finns ett schema, df jag undrar, vad kan han göra o vad för rättigheter.
  • albastro

Ingen som vet vad som gäller? jag vet ju om att jag har läst någonstans att man inte får neka umgänge, men stämmer det?

• Anonym (svårt läge)

Jag pratade för någon vecka sen med en kvinna på familjerätten, och hon sa att man kan neka umgänge om det känns som barnet har en otrygg situation, detta kan tydligen båda föräldrarna göra, och då måste en utredning startas. men jag vet inte hur det är när man han ensam vårdnad för i mitt fall så har vi gemensam vårdnad och lite annorlunda problematik. 

• albastro

Låter som eftersom soc och mamman pratar med honom och avtalet inte följs, så är det familjerätten nästa för honom

• Anonym (insatt)
    albastro skrev 2014-03-23 02:29:17 följande:
    Hej.

Jag har pratat med en nära vän till mig ikväll och funderat lite.
    Tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med ett par frågor.

Om mamman har ensam vårdnad, och pappan har enligt soc en plan med umgängesrätt, och socialen har inte hört av sig till honom på över ett år, inte svarar när han ringer och totalt ignorerar honom.
    Vem vänder man sig till då, familjerätten eller högre insats på soc?
    Planen var att umgänget skulle ha utökats, men eftersom dom inte svarar när han ringer, lämnar meddelande eller kontaktar honom.
    Eftersom planen inte har förnyats, gäller det gamla då fortfarande, eller det finns inget alls som gör att han har rätt att träffa sitt barn?
    Han ska egentligen träffa barnet var 3je vecka, men har inte tillåtits se barnet på över 2 månader.
    sen så undrar jag, stämmer det att han inte ska få läsa utredningar om sin son hos soc, pga han inte har vårdnad. Ex utredningen om att barnet ska få bo och vara hos honom.

Vi vet om att barnet vill träffa sin pappa, men det sker inte.
    Samtidigt påstår soc att barnet har LvU, så det är dom som avgör om det e lämpligt om han träffar barnet, men pappan får inte heller se papper på detta.

Har ni tips, råd o vet vad som gäller?
    Frågan är vilken del av soc som varit behjälplig med umgängesplanen? Är det som en del av LVU-vården så är det de som har hand om barnärenden som skall kontaktas. Är det familjerätten (som ju också är en del av soc) så kan avtal bara skrivas i samråd med föräldrarna. Familjerätten får inte ta egna beslut om hur umgänget skall utformas.
    Den förälder som inte har del i vårdnaden har tillgång till familjerättens utredningar (om boende och umgänge exv) eftersom föräldrar där är likställda parter i en konflikt. Däremot har en förälder som inte har del i vårdnaden ingen rätt att läsa barnskyddsutredningar som t.ex. inför LVU ....

Sök en chef på den avdelning av soc (barn-handläggare eller familjerätt) som han haft kontakt med och red ut vad som gäller ....

• albastro
    Anonym (insatt) skrev 2014-03-23 22:51:40 följande:
    Frågan är vilken del av soc som varit behjälplig med umgängesplanen? Är det som en del av LVU-vården så är det de som har hand om barnärenden som skall kontaktas. Är det familjerätten (som ju också är en del av soc) så kan avtal bara skrivas i samråd med föräldrarna. Familjerätten får inte ta egna beslut om hur umgänget skall utformas.
    Den förälder som inte har del i vårdnaden har tillgång till familjerättens utredningar (om boende och umgänge exv) eftersom föräldrar där är likställda parter i en konflikt. Däremot har en förälder som inte har del i vårdnaden ingen rätt att läsa barnskyddsutredningar som t.ex. inför LVU ....

Sök en chef på den avdelning av soc (barn-handläggare eller familjerätt) som han haft kontakt med och red ut vad som gäller ....

avdelningen för familjerätten är det kontakten finns inom. Men enligt handläggaren har han inte rätt ens att läsa pappren om umgänge eller boende ens. Hon vägrar ge han minsta lilla papper.

Blir att leta nummer till handläggarens chef då.
  • Anonym (insatt)
    albastro skrev 2014-03-24 00:00:29 följande:
    avdelningen för familjerätten är det kontakten finns inom. Men enligt handläggaren har han inte rätt ens att läsa pappren om umgänge eller boende ens. Hon vägrar ge han minsta lilla papper.

Blir att leta nummer till handläggarens chef då.
    Om det finns LVU-beslut och umgänget regleras som en del av vårdplanen där så har han inte rätt att läsa. Är det en "vanlig" umgängestvist som avhandlats i samarbetssamtal på familjerätten så har han rätt att ta del av det som finns skrivet. Men samarbetssamtal dokumenteras inte .....
Svar på tråden Rättigheter för umgänge?