Inlägg från: Ingram |Visa alla inlägg
  • Ingram

Ska barn få använda mobiler, dator, ipad m.m.?

Siqueen93 skrev 2014-03-19 16:54:22 följande:
    Ålder mellan 0-7 anser jag. 

Vilken utveckling? Jag tycker det är stört, snart börjar väll djur använda mobiler??. Man blir orolig för det sociala, när man träffar släkten allt mer sitter de vid sina telefoner! Skrämmande! Ungdomar som bär sig illa åt och vuxna som inte ser sina barns bästa! 

Jag tycker iallafall att det inte ska gå så fort fram. Människor förstör våra liv.
    Djur och barn i fokus! 
    Djur som använder mobiler? menar du apor då? för jag tror inte direkt hundar kan tränas till att spela spel på en iphone.

Min son är 7 år gammal, han har en telefon och en surfplatta och han får självfallet hålla på med dem...han har tom. lärt sig mycket pga. dessa saker.
    Varför skulle han inte få hålla på med dessa saker tycker du?
  • Ingram
    Siqueen93 skrev 2014-03-19 17:37:28 följande:
    Jag var mer ironisk där. Menar mer att djur aldrig skulle få för sig att göra något sådant som vi människor har gjort. De osmarta människor är de som klassas som "smarta" det är de som förstör och tar fram en massa skit här på jorden som droger, bensin, farliga kemikalier m.m. Detta hade aldrig djuren fått för sig att göra om de hade kunnat. Tänker på de stackars vilda djuren som får leva för våra behov. Samhället är rent utsagt skit. 
    Ironi gör sig dåligt på nätet, men jag förstod nästan det..men på såna sidor som denna vet man aldrig!

Djuren drivs ju inte på samma sätt som vi människor, vi tänker ju och drivs inte enbart av instinkter som tex. en hund gör så det är sjukt stor skillnad på människa och djur.
    Men vad har detta med att barn använder iphone och ipads att göra?
    Min son har haft ipad sen han var 3 år gammal, det har hjälpt honom i rätt mycket och det är ett jättebra tidsfördriv under en flygning eller bilfärd.
    Han har en telefon för att man alltid ska kunna nå honom och att han alltid ska kunna nå mig, vad är felet i det?
  • Ingram
    sthlmsgirl94 skrev 2014-03-19 17:42:28 följande:
    Att ha telefon så man kan nå varandra ser jag inga problem med, det är något av de ända som jag ser är bättre. Önskar de finns vanliga nokia mobiler kvar när jag skaffar barn så.
    Varför just Nokiamobiler?
    Det är ett jättebra tidsfördriv med dessa saker, när man ska åka nånstans...dessutom lär sig barn mycket via dessa saker.
    Ipad och mobiler tycker jag är något bra och något som barn har nytta av!
  • Ingram
    sthlmsgirl94 skrev 2014-03-19 17:48:42 följande:
    Ja men när dom är t,ex i skolåldern så tycker jag att ända användingen dom behöver i en mobil är att kunna ringa och sms, okej kanske nåt spel. Men tycker t.ex inte att dom ska kunna gå ut och surfa på internet o så.
    Varför inte?
  • Ingram
    sthlmsgirl94 skrev 2014-03-19 17:50:44 följande:
    Varför ska en 7 åring kunna använda instagram, fb och gå in på internet? Och ja, för mycket strålning är verkligen inte bra.
    Varför ska dem inte göra det? min 7- åring har visserligen varken instagram eller fb men han tittar på youtube och spelar spel på sidor.
    Strålningen ska man vara orolig för och man bör därför begränsa användandet men att ta bort det helt ser jag ingen anledning till, vi lever trots allt med strålning omkring oss hela dagarna.
  • Ingram
    sthlmsgirl94 skrev 2014-03-19 17:54:49 följande:
    Jag ser ingen anledning varför en 7åring ska ha instagram, facebook, osv. Känns bara jävligt onödigt. Men visst låt din unge skaffa instagram och lägga upp massa bilder på sig själv om du tycker att den ska få det. Men jag ser som sagt inte meningen med att dom ska ha det i sån ung ålder.
    Fast varför ska de inte få ha det?
    Nu får du läsa det jag skrev igen, jag skrev precis att mitt barn inte har instagram men jag ser inte vad som vore så hemskt med att ha det ifall hans vänner nu skulle ha det.
    Meningen? det är inte meningen vi ska se på tv heller...men vi har det trots allt!
  • Ingram
    sthlmsgirl94 skrev 2014-03-19 17:59:41 följande:
    jag skrev inte att ditt barn har instagram, jag skrev att om du vill att ditt barn ska få ha instagram om den vill skaffa de senare så låt den då, men jag skulle inte tillåta de. För jag ser inte varför ett litet barn ska va medlem på ett forum/sida som går ut på att lägga upp foton på sig själv och annat och där mest tonåringar/vuxna är medlem på.
    Jag ser inte varför man inte skulle, men vi är ju alla olika och man bör ju respektera det såklart.
    Personligen ser jag mobil och ipad som något riktigt bra, vi flyger iallafall 1 gång i månaden och ibland gör vi långa flygningar och du skulle vara veta vad glad jag är för ipad på dessa flygningar.
  • Ingram
    BlippBlopp skrev 2014-03-20 08:52:52 följande:
    Det finns inget magiskt alls med det datumet.
    Jag menade inte ordagrant att de ska ha med sig padda och iPhone till första skoldagen...
    Bara att barn under 7 år inte har någon användning av såna leksaker. Speciellt inte när de är så beroendeframkallande.
    De har tillräckligt med fantasi för att ha lika roligt med tex plastdjur, bilar, whatever.
    Så det ena utesluter det andra?
    Min son har både lekt med bilar...men också använt ipad!
  • Ingram
    Vanilj L skrev 2014-03-20 10:46:05 följande:

Vi har både penna, papper och datorer här hemma Glad
    Hör och häpna men vi också...precis som barnen har i skolan.
Svar på tråden Ska barn få använda mobiler, dator, ipad m.m.?