Välavlönad IT säljare med ständig press
Hej
Jag är en relativt välavlönad IT säljare. Jag har varit i branschen i mer än 10 år och jämfört med genomsnittet i landet så tjänar jag nog rätt bra. Jag har en fast lön på drygt 70 tusen i månaden och till det kommer provision på min försäljning. Min totala årsinkomst pendlar mellan 1-1,5 MSEK beroende på hur bra år jag har haft. Det finns säljare som tjänar bättre...det vet jag, men lönen är ändå rätt ok. Speciellt med tanke på att jag har absolut ingen utbildning alls inom IT. Jag har inte ens läst på högskola eller universitet. Börjat jobba direkt efter gymnasiet.
Men i min bransch har man en ständig press på sig. Jag vet att man har det i de flesta andra också och jag är inte ute efter att jämföra vem som har det tuffast. Jag vet att jag är gynnad jämfört med exempelvis sjukvårdspersonal, barnskötare osv. Men nu handlar det om mig....
Jag lever under en kvartalspress. Jag mäts på gjord försäljning mot budget varje kvartal. Jag kan missa budget ett kvartal. Jag kan möjligen missa två om jag har en bra pipe (=affärer på gång). Men missa budget tre kvartal i följd är inte att rekommendera. Oavsett pipe.
Så med andra ord så lever jag varje kvartal med hotet att få sparken. Oavsett vad man tycker om mig som person och oavsett hur jag presterat ett halvår innan. Och oavsett hur lönsamt mitt företag är.
Ställ era frågor.