• bullenochgrisen

Blir galen på bonusen!!!!

Jag orkar inte. Jag orkar verkligen inte mer!!! Ungen driver mig till vansinne! Jag jobbar med psyk patienter varje dag, när Haag kommer hem vill jag bara få lite andrum, slappna av en stund för att återhämta mig. Sambons unge är tre år, hyperaktiv, kan inte sitta stilla, trotsar, förstör saker, gör illa mina djur, lyssnar inte, bryr sig inte. (Diagnos eller trots, detta driver mig till vansinne) ingen lugn stund, inga roliga lekar, för går hon in på sitt rum någon minut så passar man på att vila. Barnet är en riktig energi slukare, och med tanke på mitt både fysiska och psykiska jobb klarar jag inte detta mer. Jag orkar inte!!! Håller på att gå in i väggen. Vi har barnet fredag - onsdag och det är precis vad jag klarar av, egentligen inte, men det går. Och så dröjer det nio dagar ca. Innan barnet kommer hit igen, då har man knappt hunnit ladda om batterierna, det är på gränsen. Vad gör man med en hyperaktivt barn? Hur får man ungen att lyssna och ta det lugnt. Vi har försökt med allt känns det som. Min sambo orkar inte heller, han är helt slutkörd men har lite mer ork än jag då han inte har samma psykiska arbete som jag och det är ju såklart hans barn, han har ju inget val. Mamman orkar säkert inte heller, det märker man även fast hon inte har moral att erkänna det. Ska ungen bidra till en separation? För jag orkar seriöst inte mer, har bara lust att lägga mig ner och skrika ut. Totalt slutkörd utav en treåring. Jag vill såklart ha egna barn och jag och sambon står i äggdonations kö sedan en tid tillbaka pga. Vissa saker. Men jag kan inte sluta tänka på hur fan det skulle gå till med en bebis mitt i allt. Visst hans barn kanske lugnar sig när bebisen väl är här, men tänk om barnet inte gör det?? Om det är en diagnos, tänk om det då är ifrån pappa, ska vi då ha två barn med hyperaktivitet, ser framför mig hur jag kommer slita håret av mig....hjälp

• Svar på tråden Blir galen på bonusen!!!!
  • Tiii

Hur länge sedan är det som föräldrarna separerade? För mig låter det som en trotsig normal treåring. Om barnet dessutom genomgått en separation så är det nog extra känsligt läge och ett tecken för barnet att på alla sätt få uppmärksamhet.

• Tiii

Det kan ju vara en anledning till varför det spårar ur emellanåt. Sen ska man ju som sagt komma ihåg att treåringar är trotsiga och man kan känna att nu jäklar går jag ut genom dörren och slår mitt huvud i garagedörren om det inte blir lugn och ro snart!
    Vanlig trots går över, men eftersom att man ska fånga upp barnens behov och vara lyhörd mot deras känslor speciellt skulle
    jag rått sambon att prata med mamman om dom upplever samma sak? Sen tagit ett gemensamt samtal med BVC för att få råd och stöttning.
    Barnet gör inte dessa saker för att vara elak även om det känns så.
    Hoppas att ni alla snart får det bättre! Och lycka till med äggdonationen!

• Paulie00
    bullenochgrisen skrev 2014-03-17 15:30:03 följande:
    Jag orkar inte. Jag orkar verkligen inte mer!!! Ungen driver mig till vansinne! Jag jobbar med psyk patienter varje dag, när Haag kommer hem vill jag bara få lite andrum, slappna av en stund för att återhämta mig. Sambons unge är tre år, hyperaktiv, kan inte sitta stilla, trotsar, förstör saker, gör illa mina djur, lyssnar inte, bryr sig inte. (Diagnos eller trots, detta driver mig till vansinne) ingen lugn stund, inga roliga lekar, för går hon in på sitt rum någon minut så passar man på att vila. Barnet är en riktig energi slukare, och med tanke på mitt både fysiska och psykiska jobb klarar jag inte detta mer. Jag orkar inte!!! Håller på att gå in i väggen. Vi har barnet fredag - onsdag och det är precis vad jag klarar av, egentligen inte, men det går. Och så dröjer det nio dagar ca. Innan barnet kommer hit igen, då har man knappt hunnit ladda om batterierna, det är på gränsen. Vad gör man med en hyperaktivt barn? Hur får man ungen att lyssna och ta det lugnt. Vi har försökt med allt känns det som. Min sambo orkar inte heller, han är helt slutkörd men har lite mer ork än jag då han inte har samma psykiska arbete som jag och det är ju såklart hans barn, han har ju inget val. Mamman orkar säkert inte heller, det märker man även fast hon inte har moral att erkänna det. Ska ungen bidra till en separation? För jag orkar seriöst inte mer, har bara lust att lägga mig ner och skrika ut. Totalt slutkörd utav en treåring. Jag vill såklart ha egna barn och jag och sambon står i äggdonations kö sedan en tid tillbaka pga. Vissa saker. Men jag kan inte sluta tänka på hur fan det skulle gå till med en bebis mitt i allt. Visst hans barn kanske lugnar sig när bebisen väl är här, men tänk om barnet inte gör det?? Om det är en diagnos, tänk om det då är ifrån pappa, ska vi då ha två barn med hyperaktivitet, ser framför mig hur jag kommer slita håret av mig....hjälp

Hej!

Jag har själv en 3 åring bonus. Och han är också super aktiv. Jag vill också komma hem till lugn och ro. Och det känns jobbigt... Jag förstår dig helt och hållet!!! Han har ingen diagnos - garanterat! Det känns så lätt att få en diagnos för att bli "accepterad"! Det känns även som att folk använder separationen till att "barn är som dom är". I min värld är det helt fel resonerat. Att den KAN påveka - absolut. Men barn behöver gränser. De behöver förstå och ta hänsyn. Uppfostras! Ta det lugnt... Jag har fått 3 åringen att lugna ner sig enormt mycket och jag märker en ENORM skillnad när pappan är hemma. Då "flippar han ur" men det är också för att pappan INTE ställer samma krav på honom som jag. Så jag skulle börja med att prata med min kille. Att han sätter gränser som jag och att vi har regler hemma. Vad tror du om det? Jag förstår PRECIS vad du menar och vad du går igenenom. Jag känner exakt likadant ibland. "Ska ungarna göra att jag ska behöva lämna personen jag älskar??". Nej... svaret är nej.

• Litet My

Ditt bonusbarn var ju en flicka i dina andra trådar :/ Personlugen tycker jag synd om ungen för du verkar störa dig på allt med det barnet, är det inte det ens så är det det andra om man ser tillbaka.

• mammalovis

3-åringar är intensiva och har fullt upp med att utveckla sin motorik; det ska hoppas, springas, dansas, snurras runt o s v. Så en del i det hela, får barnet utlopp för allt sitt spring i benen på förskolan, från förskolan eller på lekplats efteråt?

Hur mycket positiv uppmärksamhet får barnet?

Om ni båda känner att barnet är jobbigt och knappt orkar med h*n, så känner barnet av det. Börja istället ge mer positiv uppmärksamhet, genom att leka/läsa/spela med barnet minst 10 minuter per dag och ge beröm för allt positivt. Med tiden kommer h*n inse att man behöver inte göra en massa dumheter för att få synas.

Sedan händer mycket ändå, då barnet inte fått något konsekvenstänkande ännu och kan förutse vad som kommer ske. Som igår, skrek jag till när hon lyfte på leksaksgitarren som låg i köket och välte ner en glasskål på köpet. Mitt skrik berodde väl på att jag såg skålen krossas och lillasyster satt i barnstolen i närheten. Sedan skulle hon köra ut med sin bobbycar i köket innan allt var uppstädat, även om hon blivit tillsagd att vara på sitt rum.

Låt sedan barnet vara delaktigt i det ni gör t ex para ihop strumpor, lägga in tvätten i byrån, kanske damma. Lär ut stilla lekar som pussel, bläddra i böcker, bygga med duplo mm. En del barn behöver mer vägledning än andra.

Här har vi som tur är lugna stunder ibland då hon kan sitta på sitt rum och leka med duplohuset, barbiedockorna, pussla mm. Sedan kommer stunder då hon ska snurra runt precis där lillasyster är på golvet, men då får vi såklart bromsa. Likaså när hon ska kånka och bära på lillasyster. Hon menar säkert väl, men det kan ju gå så fel.

• bullenochgrisen

Jag sa aldrig vilket kön det var för det är inte relevant. Men tack för att du följer det jag skriver på fl, men har du inget bättre för dig? Du tycks inte förstå eller kunna sätta dig in i hur andra människor upplever saker och ting då du går emot direkt. Jag tycker om min bonus, väldigt mycket och det visar jag också. Och hon tycker om mig. Men hon är ett aktivt barn och med en mamma med grov adhd och en pappa med Aspergers syndrom så är det inte så konstigt att man kanske spanar på en diagnos hos deras barn, inte för att bara stämpla diagnos barn i pannan på henne, utan för att kunna ge henne den hjälpen som hon kanske behöver. Jag har haft många barn runt omkring mig men det finns många saker som får mig att misstänka att något inte står rätt till här. Och gör det inte det så vill man ju ha kunskap och råd för att kunna tänka och handla på ett annorlunda sätt. Det är inte en dans på rosor varje dag med ett barn, men bara för att jag väljer att kräka ut mig här så betyder inte det att jag stör mig på henne eller inte tycker om henne. Ibland blir det bara för mycket och då vet man inte vart man ska vända sig. Personligen tycker jag att du inte har något vettigt att komma med förutom anklagande och påhopp, så jag ber dig att respektera och lämna mina trådar.

Litet My skrev 2014-03-20 12:30:23 följande:
    Ditt bonusbarn var ju en flicka i dina andra trådar :/ Personlugen tycker jag synd om ungen för du verkar störa dig på allt med det barnet, är det inte det ens så är det det andra om man ser tillbaka.

• Litet My

Jag skriver i vilken tråd jag vill! Du har fått massor med råd i tidigare trådar om det mesta men du valde ändå inte att ta till dig de råden utan enbart ville kräkas på i stort sett allt barnet gjorde. Din sambo kanske skulle försöka gå några kurser ang barn/barnuppfostran? Dessa är ofta kostnadsfria och anordnas av kommunen.

• bullenochgrisen

Det kanske finns fler i samma situation. När det är tufft så söker man ofta råd eller pepp hos andra. Gör inte du det? Oavsett svar så är det skönt med förståelse eller råd. Har du inget vettigt att säga så gör inte det.

• mammalovis

OM det nu är så att barnet fått autistiska drag i arv, så förstår jag att barnet har det tufft med byten av hem. Men vad säger förskolan? De brukar ha rätt god koll på om barnet verkar avvika mot övriga kompisar i samma ålder.

OM barnet skulle ha dessa drag är rutiner väldigt viktiga och att inte få en massa extra prat det ändå inte kan ta till sig.

• bullenochgrisen

Förskolan säger ingenting konstigt nog. Men de ser inte så intresserade ut heller. När man hämtar på förskolan leker hon oftast själv långt ifrån de andra barnen. Så något borde dom ju uppmärksamma. Mycket speciella drag vid lek och matsituationen, lite lillgammal i språket, mycket energi, kan inte sitta still, eller se en film färdigt, inte heller lyssna på en bok, avbryter lekar m.m sen är hon ju som alla treåringar, dålig på att lyssna, vill bestämma, nejar till allt, hittar på hyss, gör saker man inte får göra, testar och trotsar. Men det finns många drag som tyder på både Aspergers och adhd eller en utav dom. Men hon kör slut på en, all energi, all uppmärksamhet, allt trots och hyss. Vi ger henne uppmärksamhet det är inte där problemet ligger. Men ibland blir det bara för mycket :(

• Paulie00
    bullenochgrisen skrev 2014-03-21 21:06:40 följande:
    Förskolan säger ingenting konstigt nog. Men de ser inte så intresserade ut heller. När man hämtar på förskolan leker hon oftast själv långt ifrån de andra barnen. Så något borde dom ju uppmärksamma. Mycket speciella drag vid lek och matsituationen, lite lillgammal i språket, mycket energi, kan inte sitta still, eller se en film färdigt, inte heller lyssna på en bok, avbryter lekar m.m sen är hon ju som alla treåringar, dålig på att lyssna, vill bestämma, nejar till allt, hittar på hyss, gör saker man inte får göra, testar och trotsar. Men det finns många drag som tyder på både Aspergers och adhd eller en utav dom. Men hon kör slut på en, all energi, all uppmärksamhet, allt trots och hyss. Vi ger henne uppmärksamhet det är inte där problemet ligger. Men ibland blir det bara för mycket :(
    Ibland känns det tyvärr som att så länge ett barn har fått en diagnos så är det "okey" att bete sig på ett viss sätt. Och det är sååå fel... Jag menar, varför har ADHD diagnosen eskalerat så otroligt mycket? Jag tror mer på att barn är barn och alla är olika och kräver olika mycket bekräftelse, kärlek, närkontakt, osv. Man måste testa sig fram. Om barnet vill ha er bekräftelse är kanske för att den inte får tillräckligt? Jag säger inte att det är så, mer ett exempel. Jag gör många saker med mitt 3, nästan 4 åriga bonusbarn så han lär sig att lyssna. Respektera, ta hänsyn, viska på morgonen osv. Inte slänga saker, får time out vid utbrott för att han inte får som han vill osv. Det börjar ta sig. Men det är inte lätt så den här ungen aldrig haft gränser förrän 1 år tillbaka. Hon har fått lära sig att det inte är okey att slåss, tex, utan man PRATAR om vad som är fel. Hoppas det löser sig för dig och jag förstår din frustration. Jag lever med den mer eller mindre varannan vecka när ungarna är hemma.
Svar på tråden Blir galen på bonusen!!!!