• Anonym (orolig)

Orolig för att ägglossningen aldrig kommer igång

Hej!
    Jag har slutat med cerazette för ca 2 månader sen, för någon vecka sen så hade jag brunliknande flytningar i ett par dagar och log i fosterställning i mensverk. MEN jag har kollat ca en gång i veckan hela tiden både ägglossning och graviditet men icke.
    Jag vet att det kan ta tid men nu börjar jag bli orolig. Min mamma t ex är ju pensionär nu och gick alltså på gamla tidens p-piller och hon fick igång sin mens efter 2 månader och så.

Övrig fakta: Jag har bmi 27 och är visserligen mullig, men jag tränar ca 5 hårda pass i veckan och är alltid noga med att äta, äter 5ggr om dagen och lyssnar alltid på kroppen om den orkar träna eller inte. Mitt midjemått är 85. Jag vet att det är för stort men jag jobbar på det, är 158cm lång. jag har på två år gått från bmi 31 till bmi 27 och jobbar vidare hela tiden. 
    Jag äter en varierad kost med mycket frukt och grönt och svälter mig inte. 

men nu är jag jätteorolig och stress kan ju få bort mensen så nu är jag inne i en ond spiral...
    Har jag anledning att vara orolig, eller är detta normalt?

• Svar på tråden Orolig för att ägglossningen aldrig kommer igång
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! jag tycker inte att du ska oroa dig, det kan ta ett tag innan kroppen återhämtar dig efter hormoner. jag tycker att du inte ska ta ältester utan ha samlag varannan dag istället och ta ett gtest varannan vecka om du inte får din mens. lycka till

• Anonym (orolig)

Tack för rådet.
    samlag varannan dag känns väldigt mycket, vi brukar ha samlag ca 2-3ggr i veckan.

• Anonym (orolig)

aha jag förstår =).
    ja min man tackar nog inte nej till så mkt sex HAHA.

• Anonym (orolig)

några fler frågor:

1) hur många månader är det normalt innan mens och ägglossning kommer igång och är regelbunden med cerazette?

2) Går fertiliteten i arv? Jag tänkte på min mamma och moster som jättelätt blev med barn och de har ju den gamla tidens p-piller (är pensionärer nu).

3) Om vi har sex säg 3ggr i veckan, när tycker du att vi ska söka hjälp om vi inte blivit gravida, alltså om hur lång tid?

4) Finns det någon mat man kan äta mer/mindre av för att öka chanserna? Jag äter ju varierat och nyttigt och tar multivitamin etc.

5) Finns det sjukdomar som gör att man kan få svåre att bli gravid/medicin osv?

Jag vet att jag borde vända mig till min barnmorska, men jag vågar inte riktigt.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Vanligast är att den normaliseras inom 3 månader. Nej fertilitet går i regel inte i arv utan påverkas mycket av yttre faktorer såsom övervikt, ålder, rökning osv. Är man under 35 ska man söka hjälp efter ett års försök och är man över 35 ska man söka efter ett halvår. Det finns en rad sjukdomar som påverkar fertiliten.

lycka till

• Anonym (orolig)
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-03-21 13:13:02 följande:
    Hej! Vanligast är att den normaliseras inom 3 månader. Nej fertilitet går i regel inte i arv utan påverkas mycket av yttre faktorer såsom övervikt, ålder, rökning osv. Är man under 35 ska man söka hjälp efter ett års försök och är man över 35 ska man söka efter ett halvår. Det finns en rad sjukdomar som påverkar fertiliten.

lycka till
    ok nu känner jag mig lugnare tack tack =).
  • Anonym (orolig)

Men jag har inget tålamod och tycker att jag ska kunna trycka på en knapp och så plopp så blir jag gravid :p.
    Både jag och min man försöker locka de små äggen, men de vill inte lyssna verkar det som...envisa jävlar det där!

Finns det någon mat man kan äta eller inte ska äta för att få de små rackarna att vilja trilla ned osv osv? tar gärna emot alla huskurer du har på lut =).

• Aleksandra Barnmorska

Tyvärr finns det inga huskurer mer än att försöka gå ner i vikt till ett bmi på under 25, inte röka/snusa, dricka måttligt med alkohol och ha samlag.

• Anonym (orolig)
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-03-21 14:28:28 följande:
    Tyvärr finns det inga huskurer mer än att försöka gå ner i vikt till ett bmi på under 25, inte röka/snusa, dricka måttligt med alkohol och ha samlag.
    hm ok. ja jag har ju bmi 27, tränar ju mycket så det är faktiskt mycket muskler. jag varken röker, snusar eller dricker.

seså kom kom små äggen kom kom =)
  • Anonym (orolig)
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-03-21 15:21:10 följande:
    Tänk på att för hård träning påverkar ägglossningen.
    ojdå nej nej inte så, jag tränar 4ggr hård träning i veckan och är noga med att äta ordentligt både före och innan och jag lyssnar på kroppen, orkar den inte så hoppas jag över träningen.
  • Aleksandra Barnmorska

Det handlar inte om att äta rätt innan och lyssna på kroppen utan intensiv träning motverkar frigörandet av follikelstimulerande hormon (FSH) och luteiniserande hormon (LH). Det är dessa hormoner som stimulerar produktionen av östrogen och progesteron, hormoner som behövs för att äggstockarna ska kunna fungera normalt. Forskning som presenteras i tidskriften Human Reproduction visa att det är den högintensiv träning flera gånger i veckan som är boven i dramat. Studier har visat att kvinnor som tränade nästan varje dag i veckan löpte 3,2 gånger så hög risk att inte kunna bli gravida. Och bland dem som ofta körde högintensiva pass och pressade sig själva till max var motsvarande siffra 2,3. Hård träning ökar adrenalinproduktionen, ett stresshormon som kan blockera upptaget av progesteron. All typ av extrem eller intensiv fysisk aktivitet kan störa en kvinnas menstruationscykel, det spelar ingen roll om det handlar om styrketräning eller konditionsträning.

Svar på tråden Orolig för att ägglossningen aldrig kommer igång