• Anonym (Hej)

Skiiiit också! Många spekulanter kom till visningen idag, vi vill köpa huset!

Vi har blivit förälskade i ett hus och idag kom det väldigt många på visningen.
    Huset kostar 2.4 och vi kan sträcka oss till 2.5. Men sen tycker vi inte att det är värt det.

Huset är 120kvm med endast ett sovrum på nedanvåningen och helt öppen planlösning på ovanvåningen.
    Man kan sätta upp väggar om man vill men taket är rätt lågt så det är mer som ett loft. Hade inte gått att ha någon bokhylla utan bara byråer.
    Detta gör att vi hoppas att många spekulanter faller bort.

Vet inte hur vi ska göra nu. Om man ska ligga lågt och se om det inkommer något bud..
    Känns så himla tråkigt när vi äntligen hittat vårt drömhus!

• Svar på tråden Skiiiit också! Många spekulanter kom till visningen idag, vi vill köpa huset!
  • Punkster

Ett tips är att alltid ringa mäklaren och be om en privat tidigare visning före den allmänna visningen. Då har ni chansen att kolla och lägga bud innan den "stora massan". Många säljare nappar dessutom på det för att slippa en ev. långdragen budgivning, och då kan ni få köpa för potentiellt mindre pengar än vid budgivning.

• Anonym (julle)
    frökenelisabeth skrev 2014-03-16 20:18:31 följande:
    Mitt tips är att slå till snabbt. Lägg ett bud och säg till säljaren att det gäller vid en snabb handel, kontraktskrivning inom de närmsta dagarna. Har huset precis kommit ut på marknaden och det är första visningen så lägg budet lite över utgångspriset, säg 2,45. Annars kan ni lägga er lite under. Skriv en klausul i kontraktet om att ni kan dra er ur eller sänka priset om det vid besiktning visar sig vara några allvarliga fel som inte står i säljmaterialet. Lycka till!
    Jag tror inte det kommer att funka. Nu har de redan haft visning, det hade varit bättre att göra så innan visningen för att underlätta för säljaren som slipper ha visning och en massa främlingar i hemmet.

Men man kan ju alltid lägga allt man har direkt och se om de andra blir avskräckta, såvida man inte är första budgivare, då är det bättre att inte ge allt.
  • frökenelisabeth
    Anonym (julle) skrev 2014-03-16 20:20:52 följande:
    Jag tror inte det kommer att funka. Nu har de redan haft visning, det hade varit bättre att göra så innan visningen för att underlätta för säljaren som slipper ha visning och en massa främlingar i hemmet.

Men man kan ju alltid lägga allt man har direkt och se om de andra blir avskräckta, såvida man inte är första budgivare, då är det bättre att inte ge allt.

Fast om det inte ligger några bud, varför skulle det inte funka? Om man lägger sig lite över priset så tror jag absolut det finns en chans.

När jag sålde min lägenhet så var det en snubbe som bad om privat visning före alla andra. Sen la han ett bud 50.000 UNDER utgångspriset ifall jag skrev kontrakt direkt och ställde in resterande visningar. Varför i hela friden skulle man gå med på det?? Sen budade han upp det stegvis med 80.000 men då hade jag tröttnat på honom och hans blocket-prutfasoner - han fick den inte.
  • Anonym (julle)
    frökenelisabeth skrev 2014-03-16 20:29:26 följande:

Fast om det inte ligger några bud, varför skulle det inte funka? Om man lägger sig lite över priset så tror jag absolut det finns en chans.
    När jag sålde min lägenhet så var det en snubbe som bad om privat visning före alla andra. Sen la han ett bud 50.000 UNDER utgångspriset ifall jag skrev kontrakt direkt och ställde in resterande visningar. Varför i hela friden skulle man gå med på det?? Sen budade han upp det stegvis med 80.000 men då hade jag tröttnat på honom och hans blocket-prutfasoner - han fick den inte.
    De hade ju visning idag. De har ju inte hunnit buda än och det vet ju säljaren. Varför skulle säljaren ta ett bud från en budgivare när de andra inte sagt sitt än? Vad vinner säljaren på det?
  • frökenelisabeth
    Anonym (julle) skrev 2014-03-16 20:32:59 följande:
    De hade ju visning idag. De har ju inte hunnit buda än och det vet ju säljaren. Varför skulle säljaren ta ett bud från en budgivare när de andra inte sagt sitt än? Vad vinner säljaren på det?

Det är ju därför man ska lägga sig lite över utgångspriset, så att säljaren ska tycka det är värt det. Ifall man verkligen vill ha det. Man kan ju vänta också, men risken är ju att andra ger sig in i leken och priset trissas upp.
  • Anonym (julle)
    frökenelisabeth skrev 2014-03-16 20:36:19 följande:

Det är ju därför man ska lägga sig lite över utgångspriset, så att säljaren ska tycka det är värt det. Ifall man verkligen vill ha det. Man kan ju vänta också, men risken är ju att andra ger sig in i leken och priset trissas upp.
    Men fortfarande, vad tjänar säljaren på att acceptera ett pris när det var många på visningen och de inte lagt något bud än? Om det bara varit ts på visningen så kanske det funkat men jag tror det är en dum väg att gå i det här fallet.
  • Ninja05

På senaste visningen vi var så var det inte överdrivet mycket spekulanter, men huset steg jättemycket trots att det hade stort behov av modernisering.

Huset gick för 1 miljon över utgångspris/accepterat pris. Tom mäklaren var förvånad över hur mycket det steg.

Så det är nog väldigt svårt att förutspå huruvida folk budar eller ej, det beror på vad folk tycker det är värt. Det kan hänga på att någon bara ska ha det för lägets skull eller annat som egentligen inte har så mycket med hur huset ser ut att göra..

• Anonym (julle)
    Ninja05 skrev 2014-03-16 20:52:45 följande:
    På senaste visningen vi var så var det inte överdrivet mycket spekulanter, men huset steg jättemycket trots att det hade stort behov av modernisering.

Huset gick för 1 miljon över utgångspris/accepterat pris. Tom mäklaren var förvånad över hur mycket det steg.

Så det är nog väldigt svårt att förutspå huruvida folk budar eller ej, det beror på vad folk tycker det är värt. Det kan hänga på att någon bara ska ha det för lägets skull eller annat som egentligen inte har så mycket med hur huset ser ut att göra..
    Oj, var låg det huset? Jag trodde man försökt få bort den typen av stigningar på priset genom acceptpris och dyl.

Jag var också på visning idag. Utropspris 3.2 miljoner och säkert 20 par på visningen. Huset kräver minst 100.000 i omedelbara renoveringar och underhåll. Ska bli spännande att se vad som händer
  • frökenelisabeth
    Anonym (julle) skrev 2014-03-16 20:40:44 följande:
    Men fortfarande, vad tjänar säljaren på att acceptera ett pris när det var många på visningen och de inte lagt något bud än? Om det bara varit ts på visningen så kanske det funkat men jag tror det är en dum väg att gå i det här fallet.

Många på en visning är ju absolut ingen garanti för att det kommer något bud. Finns hur många som helst som går på visningar utan att vara direkt i köptankar, sen finns det ju också de som tappar intresset när de sett huset på riktigt. Men ja, vi tror olika helt enkelt jag tror det är ett bra sätt att få köparen på kroken.
  • Anonym (Hej)

Vi la bud på utgångspriset innan visningen, men säljarna ville ha visningarna som vanligt. Med facit i hand borde vi lagt mer men det var vad vi ansåg det vara värt för oss via bilderna. (Vi vet vad det är för sorts hus)

Bara hålla tummarna nu att det inte är så många andra som är fortsatt intresserade!!

• Ninja05

Låg 15 min från stan, men längs en stor väg. Vi ville åt det för att det låg nära våra jobb. Men inte helt ultimat med vägen utanför med tanke på barnen.

Jo, men även om det är accepterat pris så får man ju buda.. Men är väl tanken som du säger ja. Så var otroligt att Det gick upp så mycket i pris.

Anonym (julle) skrev 2014-03-16 20:55:02 följande:
    Oj, var låg det huset? Jag trodde man försökt få bort den typen av stigningar på priset genom acceptpris och dyl.

Jag var också på visning idag. Utropspris 3.2 miljoner och säkert 20 par på visningen. Huset kräver minst 100.000 i omedelbara renoveringar och underhåll. Ska bli spännande att se vad som händer

• Anonym (snabb affär)

Vi lade ut vårt hus mitt i vintern till eventuell försäljning med hänvisning till att det kanske blir till salu i sommar, förutsatt att vi hittat annat boende först. Vi fick det sålt med 300 tusen över utgångspris bara 1 månad senare, utan visning och  vi fick snabbt ta en tillfällig lägenhet som vi bodde i tills vi hittade det hus vi ville ha.

Så visst går det att lägga ett bud innan visning, vi nappade på det iallafall :)

Svar på tråden Skiiiit också! Många spekulanter kom till visningen idag, vi vill köpa huset!