• gullibjörn2

Min älskade lilla katt bara gick och dog igår :(

Vet inte hur jag ska orka, bara gråter och gråter, var min bästa vän. Det var igår hon var som vanligt, åt och gissade, spann m.m kan säga det med att för 4 år sedan trillade hon ner för 3 våningen utan skador. Men så igår satt vi och åt och radion var på. Hon kom och strök sig mot våra ben och åt mat. Gick iväg och plötsligt hörde vi en duns precis som om katten busar ifrån soffa till golv för vår andra katt var i köket. Vi tänkte inte mer på det för det är ju så vanligt. Mun make går ut efter 5 minuter när vi ätit färdigt och där ligger hon :...( med öppna ögon, munnen öppen och tungan ute. Vad kan ha hänt? Svärfar tittade men ingen bruten nacke ifall hon trillat på något konstigt vis. Bara gråter och gråter, fattar ingenting kan det vara hjärtat?

• Svar på tråden Min älskade lilla katt bara gick och dog igår :(
  • gullibjörn2

Dom har bara jour öppet idag

• En glad tjej

Ring ändå och hör vad de säger. Kostar en slant på helgen. Vet inte om man får gräva ner en katt på sin tomt om man bor i ett villasamhälle.

• gullibjörn2

Vad är hcm? Och nej vi ska inte begrava henne på villaområdet

• ymmmi

HCm är ett hjärtfel som katter kan få. dom utvecklar det allt efterapning upptäcks genom att man scannar kattens hjärta

• Turboplingen

När jag va yngre så hade vi en tibetansk spaniel, och en dag när min mamma va ute med henne och våra 2 hundar så va hon som vanligt.
    Kissade busade och hade aldrig varit sjuk eller visat tecken på annat.
    Plötsligt stannar hon upp och bara rasar ihop..
    In till djursjukhus direkt där de försökte få liv i henne men enligt vet dog hon nog direkt innan hon träffade marken.
    Visade sig sen att hon hade extremt missbildade organ, de förstod inte ens att hon kunde ha levt
    så normalt som hon gjort =(

Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • gullibjörn2

Det konstigaste är att hon visade aldrig några tecken på att hon var dålig, andades som vanligt, åt som vanligt och lika pigg och glad och sedan helt plötsligt bara dö :(

• Madmoiselle

Hon kan ha fått en hjärnbködning eller en hjärtattack. Katter får sådant ibland också. Jag är så ledsen för din skull. Kram

• gullibjörn2

Hon var blå om läpparna, brukar det inte vara hjärtat då? Känns konstigt att man inte reagerade när det dustade till men katter får ju alltid sina ryk och ska hoppa på varje möbel, vi hade inte kunnat rädda henne för det tog mindre än 5 minuter så var hon död. Tycker det låter konstigt att dom dör så tidigt, hade en katt innan henne och han dog i cancer :(

• ymmmi

Om det är hCm så kan det utvecklas när som helst och dom kan även dö snabbt. Därför det är mångs raskatter som scannar sina katter för att inte avla på någon katt ifall dom skulle ha hCm och även kunna medecinerna i tid så sin vän ska kunna leva i några år till.

• Hannisen03

Hej jag heter Hanna och är nu tretton år, jag har nu två katter men hade tre , ena som var en röd hon katt och är 13 år hon heter Sudden, och de andra två var syskon och var/är hanar och är/var 4 år den ena som då dog hette Dexter och var rödvit och den andra heter Tusse och är hel vit. I sommras efter jag och min familj varit i skara i två dagar hade jag sån hem längtan och ville bara hem och krama om mina katter (min farbror älskar våra katter så han fick ta hand om dem och dem mådde bra och fick bra med mat och allt, han åkte till jobbet kl 07:00 samma dag vi skulle komma hem vid 22:00 och han gav de mat innan han gick) När vi kom hem sprang jag in i mitt rum för att hälsa på min älskade Dexter när jag kom in i rummet såg jag honom "sova" på golvet vilket jag tyckte var konstigt eftersom att han alltid brukar komma och hälsa på oss när vi kommer hem, men bara i andra sekund insåg jag det värsta, han var död... jag ramla bokstavligen ihop och skrek, och något i mitt hjärta brast...jag har aldrig tidigare varit med om att någon jag älskat dött...och Dexter var så speciell och en av mina bästa vänner. Jag var ofta ute med honom och jag behövde inte ens ha koppel på honom för han gick bredvid mig och följde mig överallt, och om man grät kom han och gosa med en, och ibland när jag såg att balkongen var öppen tog jag in handen i en springa och ropa på honom och då kom han och gosa med min hand....?????? Gråter så himla mkt när jag skriver det här, hoppas någon läser allt ?????????? Men det bästa är att jag får träffa honom i mina drömmar och han ska alltid finnas i mitt hjärta, men ännu idag fattar jag inte hur han dog, kan det varit en hjärt atack?? En annan sak jag har att vår älsta katt Sudden har varit typ förkyld i ca fem år nu, hon nyser och hostar konstigt och det värsta är att ibland kommer det blod blandat med snor när hon nyser...vi har tagit med henne till veterinären men vi får inget svar om vad det kan va... vill bara att hon ska må bra, en annan sak som skrämmer mig är att sen Dexter dog har jag varit så rädd för döden och att någon mer jag älskar ska dö...????????

• Cassiopeia

@Hannisen03

Hannisen03 skrev 2016-10-09 10:55:40 följande:

Hej jag heter Hanna och är nu tretton år, jag har nu två katter men hade tre , ena som var en röd hon katt och är 13 år hon heter Sudden, och de andra två var syskon och var/är hanar och är/var 4 år den ena som då dog hette Dexter och var rödvit och den andra heter Tusse och är hel vit. I sommras efter jag och min familj varit i skara i två dagar hade jag sån hem längtan och ville bara hem och krama om mina katter (min farbror älskar våra katter så han fick ta hand om dem och dem mådde bra och fick bra med mat och allt, han åkte till jobbet kl 07:00 samma dag vi skulle komma hem vid 22:00 och han gav de mat innan han gick) När vi kom hem sprang jag in i mitt rum för att hälsa på min älskade Dexter när jag kom in i rummet såg jag honom "sova" på golvet vilket jag tyckte var konstigt eftersom att han alltid brukar komma och hälsa på oss när vi kommer hem, men bara i andra sekund insåg jag det värsta, han var död... jag ramla bokstavligen ihop och skrek, och något i mitt hjärta brast...jag har aldrig tidigare varit med om att någon jag älskat dött...och Dexter var så speciell och en av mina bästa vänner. Jag var ofta ute med honom och jag behövde inte ens ha koppel på honom för han gick bredvid mig och följde mig överallt, och om man grät kom han och gosa med en, och ibland när jag såg att balkongen var öppen tog jag in handen i en springa och ropa på honom och då kom han och gosa med min hand....?????? Gråter så himla mkt när jag skriver det här, hoppas någon läser allt ?????????? Men det bästa är att jag får träffa honom i mina drömmar och han ska alltid finnas i mitt hjärta, men ännu idag fattar jag inte hur han dog, kan det varit en hjärt atack?? En annan sak jag har att vår älsta katt Sudden har varit typ förkyld i ca fem år nu, hon nyser och hostar konstigt och det värsta är att ibland kommer det blod blandat med snor när hon nyser...vi har tagit med henne till veterinären men vi får inget svar om vad det kan va... vill bara att hon ska må bra, en annan sak som skrämmer mig är att sen Dexter dog har jag varit så rädd för döden och att någon mer jag älskar ska dö...????????

Blir så ledsen för din skull och jag vet hur det känns när ens älskade djur går vidare till nästa liv! Din katt verkar ha gått bort hastigt och behövde nog inte lida, det är mycket möjligt med en hjärnblödning eller en hjärtattack och sånt är ju svårt att se upptäcka innan det sker.

Jag brukar oroar mig också ibland för dagen då mina katter försvinner spårlöst eller om de blir sjuka och jag måste avliva dem. Då gråter jag och berättar för dem hyr mycket jag älskar dem. Sen känns det bättre för jag är så tacksam att de finns hos mig och jag vet att de är tacksamma som får så mycket kärlek. Glöm inte av att njuta av stunden, dagen för sorg kommer att komma men dagarna fram till dess får du fylla med glädje och tacksamhet för att de får finnas hos oss! Tänk vilket bra liv din katt hade hos dig, jag är säker på att han är tacksam för allt han fick! <3
  • Barjaren

Exakt samma sak hände oss idag. Plötsligt hör jag att katten låter konstigt, tungan ute.svagt blodfägat saliv i små pölar, katten död.

Ca 2min innan verkade katten fullt frisk.

Katten ca4/5 år inga synliga hälsoproblem

Familjen i chock. Inga vettiga förklaringar från veterinären.

Trodde inte en katt kunde gå bort så fort.

• Hannisen03
    Cassiopeia skrev 2016-10-14 00:13:21 följande:

@Hannisen03

Blir så ledsen för din skull och jag vet hur det känns när ens älskade djur går vidare till nästa liv! Din katt verkar ha gått bort hastigt och behövde nog inte lida, det är mycket möjligt med en hjärnblödning eller en hjärtattack och sånt är ju svårt att se upptäcka innan det sker.

Jag brukar oroar mig också ibland för dagen då mina katter försvinner spårlöst eller om de blir sjuka och jag måste avliva dem. Då gråter jag och berättar för dem hyr mycket jag älskar dem. Sen känns det bättre för jag är så tacksam att de finns hos mig och jag vet att de är tacksamma som får så mycket kärlek. Glöm inte av att njuta av stunden, dagen för sorg kommer att komma men dagarna fram till dess får du fylla med glädje och tacksamhet för att de får finnas hos oss! Tänk vilket bra liv din katt hade hos dig, jag är säker på att han är tacksam för allt han fick! <3
    Tack de behövde jag höra, trotts nu efter ett år :) <3
Svar på tråden Min älskade lilla katt bara gick och dog igår :(