Första barnet, november 2014
Vad roligt, stort grattis till din graviditet! Jag är också gravid för första gången och har också beräknad BF i början av november, enligt senaste mens är jag i vecka 8 (7+0),men osäker på om det verkligen är så långt gånget eftersom min mens varit lite oregelbunden sen jag slutade med p-piller! Jag har ungefär samma symtom som du, men det jag känner mest är den där molvärken som kommer och går, som lätt mensvärk ungefär! Inget illamående än tack och lov. Har även känt av en del humörsvängningar, så gråtmild har jag blivit och jag tycker synd om min sambo! Idag grät jag några ggr och blir sur på honom för småsaker han säger... Jag har helt andra känslor kring min graviditet än vad jag trodde jag skulle ha... Vi har pratat om barn ett år ungefär, jag slutade med P-piller i november och blev gravid mycket snabbare än vad jag trodde. Har PCO och var helt övertygad om att vi skulle behöva söka hjälp för att jag skulle bli gravid. Så att jag plussade känns chockartat och jag blev gravid mycket snabbare än vad jag trodde... Självklart är det jätteroligt och jag ser fram emot det jättemycket, samtidigt som jag är så vansinnigt orolig och funderar mycket på om jag verkligen är redo... Fyller 25 i sommar och ingen av mina närmaste vänner har barn... Min kille är däremot 32 och i princip alla hans kompisar har familj. Jag har verkligen trott att jag är redo, färdigutbildad, har fast jobb och känner mig mogen för min ålder, ofta mer lik hans vänners flickvänner än mina egna tjejkompisar i mognad och så, trots att de är flera år äldre än mig men det känns samtidigt då skrämmande att vara först ut i sitt kompisgäng... Jag funderar på om vi tänkt igenom detta ordentligt samtidigt som jag vet att jag vill ha barn, har alltid velat ha barn tidigt egentligen men knappt trott att jag kan bli gravid så det känns då stort och läskigt! Men antar att det är normalt och sunt att känna sig orolig? Har också förstått att alla dessa hormoner påverkar mycket hur man känner för sin graviditet? Funderar lite på också när man ska berätta för folk att man är gravid? Min kille vill absolut vänta några veckor till med att berätta så just nu är det bara vi två som vet. Jag känner ett behov av att prata med ngn mer om det, tex min bästa vän som är väldigt förstående trots att hon inte har barn själv, eller kanske min mamma som har flera barn och vet hur det känns... Min sambo försöker stötta mig men han är orolig för missfall och vågar inte hoppas för mycket förrän de här första veckorna är över... Förstår ju verkligen hans tanke och oro för MF, är det bättre att vänta några veckor med att berätta? Hur har ni gjort, TS och andra? Skönt att få skriva av sig lite... Spännande att följas åt i graviditeten och höra hur andra upplever detta... :) Lycka till med din graviditet!