• Milleman

Nu börjar bebisverkstaden igen! :) Fler som ska börja baka bebis/syskon nu? :)

corran skrev 2014-04-27 20:29:08 följande:
    Bra jobbat ändå att föda vaginalt! Sprack du? tror nog att du kommer få göra flera tul för att vara säker! Om inte annat så kräv att få göra det.
    hur låg du till på sf kurvan? misstänkte de inte att barnet var stort? 
    Nepp! :)

Jag kommer inte ihåg sf-kurvan men jo hon sa att han skulle vara större än genomsnittet men i efterhand sa hon att hon inte i sin vildaste fantasi tro att han vägde över 5 kg. Hon trodde typ 4500 g.

Jag ska faktiskt försöka få åtminstone en telefontid nu nån dag och prata med dem om att jag är lite rädd för ett stort barn till och att jag vill att de har lite bättre koll.
  • Milleman
    lindgrenmaria91 skrev 2014-04-27 20:27:32 följande:
    men oj, jaha! Men märkte dom inget på RUL då? Att den kunde tänkas bli större än normalt? Det borde man väl kunna se redan då? :)
    Fråga mig inte. Jag förstår inte hur ett barn kan få bli över 5 kg tungt och ingen reagerar. Det kan vara en fara för både mamma och barn att genomgå den förlossningen. Jag var öppen 8 cm när vi kom till BB. Öppen 10 tre timmar senare men det dröjde ytterligare 9 timmar innan han blev född. Då var han helt lealös, grå och andades inte. Han fastnade och var helt slut.

Jag minns inte mycket av förlossningen. Var sjukt hög av lustgas.
  • Milleman

Ville gå med i en tråd här för att lite rådfråga om jag/vi ska våga gå igenom detta igen. Jag är så sugen på ett barn till :)

• Milleman
    lindgrenmaria91 skrev 2014-04-27 21:39:13 följande:
    njae, när jag kom in var jag öppen 4cm och efter epiduralen så gick det rätt fort. Dock så när själva krystarbetet kom igång så gick det trögt, och det blev för långdraget för bebisen som blev trött och svalde tillslut fostervatten och fick dras ut med sugklockan och andades inte när hon väl var ute. Så målbilden man hade, att få upp bebisen på bröstet skrikandes, den blev ju inte av alls eftersom dom sprang ut med henne direkt.
    Känner igen det sista du skrev där. Jag hörde bara hur de sa till min man att han tyvärr inte fick klippa navelsträngen. De gjorde det snabbt och sen sprang de :/ fruktansvärt jobbigt att ligga kvar och vänta.
  • Milleman
    lindgrenmaria91 skrev 2014-04-27 21:55:38 följande:
    jag skrek "han ska klippa navelsträngen" , och fort gick det. Sen skjutsa dom iväg henne till Neo, så jag fick ju ligga där själv tills dom hjälpte mig iväg till henne. Och ja, den stunden man låg där utan att veta något var hemsk :(
    Usch vi får verkligen hoppas på bättre lycka nästa gång!

Var i landet bor ni? Jag bor i Göteborg.
  • Milleman

Vi velar lite. Känner oss inte helt redo att börja försöka nu denna månad :P men helt klart nästa! Förra gången gick det ju snabbt att bli gravida, men det kan ju vara annat nu iofs.

Sålänge mannen vill att ungen ska heta Gunnar så avvaktar vi haha ;)

• Milleman

Har ni gjort nått speciellt för att "förbereda" kroppen för graviditet? Tänker främst om ni dragit ner på nått i kosten och lagt till vitaminer och så.

Jag läste idag att man helst ska äta folsyra 3 månader innan man blir gravid. Jag trodde det var 1 månad.

Jag dricker väldigt mycket Cola zero. Vill egentligen dra ner på det men det är svårt.

• Milleman
    Kawinna skrev 2014-04-29 19:20:33 följande:

Jag har börjat käkat folsyra och dragit ner på kaffet smile1.gif vill inte få i mig så mycket koffein så har bytt ut colan mot pepsi när jag dricker det!
    Vilken folsyra? Ren folsyra eller typ "kvinna" tabletterna som är en blandning av olika vitaminer?

Ja jag vill verkligen dra ner. Dricker ej kaffe så koffeinet får jag i mig via colan.
  • Milleman
    Kawinna skrev 2014-04-29 20:26:36 följande:

Ren folsyra bara. smile1.gif men hur mkt dricker du om dagen då?
    Det kan vara allt från 3 dl till 1 liter om dagen. Sen finns det dagar helt utan men de är ganska lätträknade tyvärr.
  • Milleman

Haha hade jag inte vetat bättre hade man kunnat tro att jag var gravid nu. Ont i ena fogen, ont i magen, colan smakar mögel och jag har ett enormt sug efter pasta bolognese :P jag som knappt äter pasta.

Svar på tråden Nu börjar bebisverkstaden igen! :) Fler som ska börja baka bebis/syskon nu? :)