Inlägg från: Anonym (hur smart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hur smart)

Hur smart måste man vara för att bli barnmorska eller distriktssköterska?

Jag är en tjej på 25 år som vill bli barnmorska eller distriktssköterska. Är just nu arbetslös. Har inte läst färdigt gymnasiet men tänkte ta tag i det.

Hur smart måste man vara för att bli mina drömyrken? Jag har IQ 95 enligt ett seriöst test hos läkare.

• Svar på tråden Hur smart måste man vara för att bli barnmorska eller distriktssköterska?
  • Anonym (hur smart)
    Philippa skrev 2014-03-14 14:55:22 följande:
    Smart o smart.... du måste vara målmedveten och kunna plugga seröst. Du måste först fixa gymnasiestudierna. Sedan är det 3 år på högskola/universitet till sjuksköterska. Sedan ska du jobba 12-18 månader innan du får söka vidare till barnmorska eller distriktsköterska....

Lycka till!
    så man behöver inte vara smart i alla fall? skönt
  • Anonym (hur smart)

Så ni tror det går på en IQ på 95? Skulle ni vilja bli vårdad av nån med en IQ på 95?

• Anonym (hur smart)

Jag trodde man behövde bra IQ för att kunna veta hur man ska behandla folk, fatta rätt beslut så barn inte dör och sånt. Skriva ut rätt läkemedel till folk när man dsk.

Men vad bra att det inte behövs!

• Anonym (hur smart)
    Zopiklon skrev 2014-03-15 11:04:12 följande:

Anser man IQ vara ett viktigt mått så har man nog inget i vården att göra....

vad glaaa ja blir! då behövs det bara EQ då?? Nice nice!
  • Anonym (hur smart)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-03-15 12:21:22 följande:
    Det är inte så enkelt. Du verkar ha en något omogen syn på det hela, det är en kombination av intelligens (vars mest konkreta mätinstrument är IQ) och "EQ" (vars värde är rent hittepå utan vetenskaplig validitet) som krävs för att bli en duktig sjuksköterska. Eller läkare, sjukgymnast eller tandläkare, undersköterska, tandhygienist, begravningsentreprenör, försäljare eller vad som helst som kräver en kontakt med kunder eller "kunder" som inte är kunder i traditionell bemärkelse (patienter etc.).

Sjuksköterskeutbildningen är en högskoleutbildning med kandidatexamen med allt det innebär, det ställs krav på vetenskapligt förhållningssätt och för det krävs viss intelligens. Men samtidigt krävs personlig lämplighet på många områden. Det gäller alla yrken jag skrev ovan och återigen i stort sett alla med kundkontakt av ett eller annat slag.

En mer intressant fråga är hur du själv ser på din intelligens och vilka begränsningar/möjligheter den ger dig i det dagliga livet. Finns det någon gång då du känner dig begränsad av att "inte vara smart" exempelvis?
    haha ja jämt

har typ inte klarat ett matteprov i hela mitt liv och jag fattar inte vad folk snackar om, i alla fall inte akademiskt folk
  • Anonym (hur smart)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-03-15 12:31:25 följande:
    Det var inte riktigt det jag tänkte på. Jag hade också svårt med matten i grundskolan och gymnasiet, få människor  skulle kalla mig korkad.

Vad mer konkret är det du inte fattar när folk pratar om? En del saker är helt enkelt inte "meningen" att man ska förstå, det är så inriktade specialområden att det tar en livstid att greppa. Det betyder inte att man är korkad.

Om vi nu ska diskutera ditt IQ så kan det mycket väl sägas vara ganska genomsnittligt, det ligger något under medianen (där halva befolkningen ligger på ena sidan och andra halvan ligger på andra) men det är inget absolut värde som innebär att ett visst yrke är utom räckhåll.

okej

jag vet inte vad jag ska svara
  • Anonym (hur smart)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-03-15 12:35:57 följande:
    Varför inte? Det fanns en fråga där i mitt inlägg, det kanske är en bra början.

Här kommer en annan: Ser du dig själv som korkad/osmart/ointelligent?

hmm ja ganska
Svar på tråden Hur smart måste man vara för att bli barnmorska eller distriktssköterska?