CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-03-15 12:21:22 följande:
Det är inte så enkelt. Du verkar ha en något omogen syn på det hela, det är en kombination av intelligens (vars mest konkreta mätinstrument är IQ) och "EQ" (vars värde är rent hittepå utan vetenskaplig validitet) som krävs för att bli en duktig sjuksköterska. Eller läkare, sjukgymnast eller tandläkare, undersköterska, tandhygienist, begravningsentreprenör, försäljare eller vad som helst som kräver en kontakt med kunder eller "kunder" som inte är kunder i traditionell bemärkelse (patienter etc.).
Sjuksköterskeutbildningen är en högskoleutbildning med kandidatexamen med allt det innebär, det ställs krav på vetenskapligt förhållningssätt och för det krävs viss intelligens. Men samtidigt krävs personlig lämplighet på många områden. Det gäller alla yrken jag skrev ovan och återigen i stort sett alla med kundkontakt av ett eller annat slag.
En mer intressant fråga är hur du själv ser på din intelligens och vilka begränsningar/möjligheter den ger dig i det dagliga livet. Finns det någon gång då du känner dig begränsad av att "inte vara smart" exempelvis?
haha ja jämt
har typ inte klarat ett matteprov i hela mitt liv och jag fattar inte vad folk snackar om, i alla fall inte akademiskt folk