Inlägg från: Anonym (sjukt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjukt)

Hur ska jag trösta honom?

Lite hönsmamma fasoner här märker jag, vad han använder sig av är väl upp till han.
    Skulle han be dig om ursäkt för att han valde att ta lite extasy till fest, seriöst?

Han har inget att be om ursäkt för men du däremot, jag tycker att man bör ge stöd när nån råkar ut för personlig tragedi eller annan kraftigare olycka.

Man kan ju fråga sig vilken sjuk värld vi lever i där man blir "tagen" och råkar ut för repressalier för att man har lite torkade blommor i fickan, blommor som vid konsumtion är mindre skadligt än kaffe och kostar mindre än torkad karljohan svamp på wilis.
    Där har du bra utgångspunkt.

• Anonym (sjukt)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-14 01:31:53 följande:
    När det gäller din vän så tycker jag inte du ska trösta honom, stötta honom istället att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Oavsett om man är för eller mot droger så vet ju alla att det inte är lagligt. Han har frivilligt tagit riskerna och nu kommer kanske konsekvenserna, kanske kan det här bli vändpunkten för honom? Det sista du då ska göra är att trösta.

Han har inte råkat ut för en olycka utan frivilligt gjort något som nu kanske leder till konsekvenser, dessutom ska du inte glömma bort dina egna känslor, var fanns din vän när du var ledsen och besviken?
    Så stötta din vän i att ta ansvar för sitt handlande men tyck inte synd om honom eller behandla honom som ett offer för det är han inte.

Har du samma inställning om du blir påkörd på gatan och skadad?

Du visste ju om riskerna när du valde att ta dig över väggen.

Klart du inte ska ha tröst då, eventuellt pepp att ta konsekvenser av ditt handlade som ledde till fysiska skador.

Vi är annars alla offer av den restriktiva politiken, vare sig vi bara bidrar till det med skattepengar, som ts står bredvid och bevittnar olyckan eller blir direkt drabbad och skadad.

Finns inga vinnare här, vi är alla offer fram tills att det ändras till en mer human hållning.

• Anonym (sjukt)
    Anonym (ångestfylld vän) skrev 2014-03-14 17:35:41 följande:
    Jag är som sagt mycket orolig av mig och bryr mig mycket om min vän. Jag har inget emot cannabis, men  anledningen till att jag till en början ogillade hans brukande var för att jag hade en negativ inställning till cannabis. Precis som jag skrev så lärde jag mig att acceptera det, och var nu mer orolig över risken att bli tagen.

När jag skrev att jag inte fått någon direkt "ursäkt" menade jag mer att han lät mig vänta i 2-3 timmar för att sedan säga att han skulle på en fest, vilket han egentligen inte skulle. Dessutom gav han ju mig ett löfte om att inte bruka annat utöver cannabis, om han då inte kan hålla detta löfte bör han ju inte ge det. Hur kan han inte vara skyldig mig en ursäkt? Det är klart att han får göra vad han vill, men i vilken situation som helst så bör man ju inte bryta löften.
    Jag är inte intresserad av drogens ofarlighet , utan detta var ett inlägg där jag bad om råd till hur jag ska stötta honom. 

Du ställde en fråga jag svarade, era relationsproblem låter jag dom på relationsavdelning hantera,.

Du frågade hur du skulle trösta, utgångspunkten är lite empati, hur skulle du själv känna dig om du blev i princip kidnappad av beväpnade hejdukar och har ekonomisk/socialt bestraffning kommande, för lite torkade växtdelar i fickan.

Skulle du ta det med en klackspark och tycka att du gjorde ju fel, eller skulle du tycka tvärt om att hela den här farsen är som in i helvete fel när man ger sig på att lagstadga naturen och skadar/bestraffar folk som i själva verket inte gör några fel?

MuppinCowboy skrev 2014-03-14 18:34:22 följande:
    Om du inte förstår skillnaden mellan en olycka och något som man aktivt självt valt ja då vet jag inte riktigt vad jag ska säga, men de flesta förstår dock skillnaden.

Men var snäll nu och sluta med propagandapratet, tråden handlade om TS frågeställning inte att föra fram budskapet att droganvändare är offer för politik osv,  vill du prata om det så kan du starta en egen tråd

Hur tänkte du där?

Vad är skillnaden mellan att fullt medvetet gå ut på gatan och råka ut för en olycka och fullt medvetet gå ut på stan och råka ut för en olycka?

Ts ställde en fråga, hur man skulle trösta sin vän, svaret var givet, att du sedan tycker att man får skylla sig själv vid olycka är din egen åsikt.

• Anonym (sjukt)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-14 19:48:02 följande:
    Jag har inte sagt att man får skylla sig själv vid en olycka, däremot att det man frivilligt valt, dvs att frivilligt göra något som man vet är olagligt är inte en olycka - att ts vän kanske blir tagen av polisen pga av droger är inte en olycka.

Hur man ens kan jämföra en olycka med innehav av droger förstår jag inte?!? och att du sen lägger ord i min mun som inte är sant.. ja man kan bara spekulera i varför du pratar osammanhängande och utan logik.

Men återigen sluta förstöra TS tråd med din propaganda, starta en egen tråd och ta debatten om droger där. (även om man kan argumentera att du snarare hjälper drogmotståndare med ditt konstiga prat, men TS förtjänar inte att få sin tråd förstörd)

Tyvärr så är det precis det du säger.

Du påstår att man får skylla sig själv när man frivillig sätter sig i en riskfylld situation och drabbas av negativa konsekvenser, i det fallet kvittar det om det rör sig om att gå över gatan eller gå med torkade växter i fickan.
    Rent krast så ser jag bara en riskfylld situation där.

Mannen drabbades av våran lagstiftning, mer än normalt då, det är olyckligt, sjukt och inget man bara ska rycka på axlarna för.

Svar på tråden Hur ska jag trösta honom?