• Anonym (?)

Umgänge nyfödd samt ekonomiskt bistånd....

Socialtjänsten tvingar bebisens pappa att delta på obetald aktivitet (gå till en verkstad där de målar, stickar mm) i veckorna. Det gör att han bara kommer få träffa sin nyfödda son på helgerna fast barnets bästa vore lite oftare. Vi bor alltså inte ihop. Går det att överklaga på något sätt?

• Svar på tråden Umgänge nyfödd samt ekonomiskt bistånd....
  • Anonym (?)
    Philippa skrev 2014-03-13 21:27:30 följande:
    vad exakt är frågan om ek.bistånd?
    Vickan I skrev 2014-03-13 21:36:32 följande:
    Bor ni långt ifrån varandra? Annars kan han ju träffa bebisen efter? Om han hade haft ett betalt arbete så hade det vanligt likadant.
    Ja alltså han får inget ekonomiskt bistånd om han inte går på det där och får inte ta ut föräldrapenning så enligt handläggaren. Slutar 16.45 på kvällarna. 3 timmars resväg.

• Anonym (?)
    Dixie skrev 2014-03-13 22:01:26 följande:
    men vad är det du vill överklaga? 
    jag antar att pappan behöver pengar från soc och då får han väl acceptera villkoren om han vill ha några pengar?! 
    Det är ju det jag undrar om det går på något sätt. Jag har svårt att förstå varför man ska gå till ett vuxendagis och sitta av tid och t.ex sticka. Obetalt, leder inte till arbete osv. när det finns ett barn som skulle behöva honom.

Borde ju finnas bättre sk praktikplatser som inte har tid 11-17 utan kanske hela förmiddagar istället. Om han fick va där 7-13, eller 8-14 så skulle han hinna lyckas få en liten stund med sitt barn iaf... Eller varför inte heldag. Det är ändå öppet 7-18 på det där stället så timmarna i sig borde han kunna få "jobba in" för att ta 1 dag ledigt i vecka till sonen. Men de kräver att han ska visa upp sig varje dag där även om han sen inte gör någonting annat än att prata, fika och sticka. Just nu tillsammans med 4 invandrare som går där bara för att lära sig svenska som han ändå inte kan kommunicera med alls. :-/
  • Anonym (?)
    Pissenisse skrev 2014-03-14 00:33:29 följande:
    Han behöver pengar av soc för att han inte har ett jobb. Hade han haft ett jobb, så hade han ändå jobbat på dagarna. Vad är det som är konstigt?
    Hade han haft jobb hade dom förmodligen inte kunnat neka honom att ta ut föräldraledighet 1 dag i veckan.
  • Anonym (?)
    Philippa skrev 2014-03-14 10:18:13 följande:
    Men så är det i många familjer... att pappan har kvällar o helger att spendera med babyn.
    Ja men då har pappan också kvällar som du säger..... Några timmar varje helg tycker iaf inte jag låter tillräckligt för en nyfödd...
    Anonym (....) skrev 2014-03-14 09:30:20 följande:
    Flytta närmare är mitt svar. Plus att det bör vara till en ort där det finns möjligheter till arbete. Hur skulle han hinna det och hur skulle han ha råd?

Jag betalar hans resor och slutar han skapligt (senast 14) så hinner han åka hit och ha 2-3 timmar med sin son innan sonen somnar för natten, och sen åka hem på kvällen.
  • Anonym (?)
    Dixie skrev 2014-03-14 19:08:33 följande:

men ni hade väl 9 månader på er att fundera på hur det skulle bli - planerade ni inte för hur det skulle bli när barnet föddes? detta är väl inte soc fel.......

Klart vi gjorde. Men trodde väl inte att man kunde bli nekad att ta ut föräldraledighet heller!

Svar på tråden Umgänge nyfödd samt ekonomiskt bistånd....