• kristin10

Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014

Jag drömmer också konstigt ibland. Både om missfall och att jag fött en liten baby bara genom att nysa. :)

• kristin10

Var på inskrivning i veckan hos en trevlig barnmorska, men hon bara vikarierade den jag ska få. Får hoppas den riktiga också är bra.

UL blir om ca 4 veckor, senast då ska vi bestämma om vi vill göra kub. Min man tycker det är onödigt eftersom vi aldrig skulle ta bort det fastän det skulle bli stor risk. Och han vill inte vi ska oroa oss i onödan. Här görs inga extra UL utan de kombinerar första ultra med kub-testet.

• kristin10

Har inte köpt nåt, men stickade ett par babysockor för nån vecka sedan. Men de blev olika stora så får väl sticka en tredje och se vilken den passar ihop med. :) Tror jag börjar köpa saker först när minst halva tiden gått. Kommer nog att få ärva lite också tror jag eftersom min mans systrar har några barn på var sen tidigare.

Nu i helgen ska vi berätta för min mans föräldrar och syskon, eftersom alla kommer att vara samlade. Ska på en liten semester tillsammans. Nästa helg berättar vi åt mina föräldrar när det är morsdag här i Finland. Är första barnbarnet för mina föräldrar så det är ganska stort för dem.

• kristin10

Känner rörelser varje dag nu. Mannen har känt några gånger också, men oftast är det bara nån spark och sen är den lugn.

Var till bm i veckan och hade lite för lågt hb, så måste iväg till apoteket och inhandla. Får hoppas jag inte börjar må dåligt av det.

• kristin10

Är i vecka 24 och har hittills gått upp ca 4-5 kg. Nu syns det i alla fall att jag är gravid och inte tjock. :)

Träffade på en som ska få i augusti som är ungefär lika stor som mig. Men så var det när hon fick förra gången också. Man visste knappt att hon var gravid innan babyn kom.

• kristin10

Grattis Snobben!

Roligt att det börjar komma bebisar i tråden. Lycka till idag både Danisen och BlankaBlanka.

Har själv nästan tre veckor kvar till bf, men jag har en del att göra ännu och köpa, så nån vecka till kan bebis stanna i magen.

• kristin10

Oj, vad stora era bebisar är redan. Själv är jag inne på bf+8 och känner inte av att nåt skulle vara på gång ännu. Börjar bli rejält trött på att gå hemma nu och vill så gärna träffa vår lilla bebis.

• kristin10

Oj nej, ser91. Låter inte alls bra. Kan det vara mjölkstockning?

Var på övertidskontroll idag och på måndag blir det igångsättning om babyn inte kommer ut av sig själv nu i helgen. Känns bra att veta att det blir måndag, så behöver jag inte bara gå och vänta utan att veta när nåt ska hända.

Babyn uppskattades till ca 4 kg. Får se om det stämmer. Hoppas att den inte är större än det i alla fall.

• kristin10

Ser91, hoppas allt ordnar upp sig så du orkar med allt.

För mig är nu väntan över, igår föddes vår son, 12 dagar över tiden.

Förlossningen gick bra, men blev till slut med sugkopp han kom ut. Sen ville moderkakan inte lossna. Så efter en timme när de försökt på många sätt fick jag plötsligt blodtrycksfall och blev snabbt ivägskickad till operationssalen. Nu är allt bra, men jag är sängliggande. Nu första natten tar barnmorskorna hand om sonen så jag får sova.

• kristin10

Mår nu bra och får troligtvis åka hem idag bara sonen inte förlorat för mycket i vikt. Han var 3,6 kg och 52 cm vid födseln.

• kristin10

Efter två veckor hemma börjar det nu gå bra. Men inte hade jag väntat mig att det skulle vara så mycket ammande och konstant för lite sömn med en liten baby.

Åkte på UVI efter att vi kommit hem, men nu äntligen är antibiotikakuren slut och enda "medicin" jag tar nu är järntillskott. På hembesöket kollade de mitt hb och det låg på 89, hade 94 när jag lämnade bb. Får hoppas det gått bra upp till efterkontrollen i januari, fick rekommenderat något annan järn än blutsaften som jag hittills tagit.

• kristin10

Snobben: vilket fint namn ni valt. Skulle själv ha valt Viktor om inte vår babys kusin redan skulle heta det. Nu blir det troligtvis ett annat av mina favoritnamn, nämligen Kasper.

• kristin10

Vi har två embryon i frysen och kanske om ett år satsar vi på återinförande. Vi har ju gjort allt kommunalt, så för oss kostar det inget, förutom resan till sjukhuset och träff med läkare här i staden. Återinförandet görs tyvärr inte på vårt sjukhus. Lyckas inte fet har vi två gånger kvar att göra hela proceduren igen. Här gäller ju tre försök eller två barn.

Skulle gärna ha tre barn, men får se i framtiden om vi betalar för ett privatförsök sen eller inte. Men här kommer ju åldern emot också, fyller 35 i år.

Vår lilla son är nu 6 veckor och sover knappt på dagen. Flera dagar har nu gått när han sover ett ordentligt pass och sen några pass på 30 min. Ofta är han uppe 2-3 timmar efter att han sovit. Trodde han nog skulle sova mera än såhär!

• kristin10

Vi gjorde frysförsök på bara ett och det resulterade i vår son, så det lyckas med bara ett. Skulle embryot ha varit "dåligt" skulle de ha lagt in två åt oss, men de hade tinat upp det dagen innan återinföring och det hade delat sig från 4- till 8-celligt under dygnet.

På efterkontrollen såg läkaren folliklar så hon sa att mensen kommer inom några månader. Och jag helammar.

• kristin10

Om sonen är nöjd och glad kan han ligga på mage, som längst 5 min. Oftast orkar han bara nån minut innan han blir ledsen. Och han dreglar ner underlaget också varje gång.

• kristin10

Idag blev sonen 2 månader och jag har så småningom tänkt börja besöka öppet daghem och församlingens babycafe. Men än så länge blir det sån press när man ska passa tider. Väljer hellre själv när det passar att gå ut med vagnen eller till stan för att handla. Men nästa vecka börjar mamma-barn-grupp med de som var på föräldraförberedelsen.

• kristin10

Var på 2-månaders koll idag och fick första vaccinet nu, mot rotavirus. Än så länge inga biverkningar. Lär bli mera vid 3-månader, då får han vaccin mot sju sjukdomar om jag minns rätt.

Helammar fortfarande och blir med ca 3 timmars mellanrum, ibland mer, ibland mindre. På natten sover han först 4-6 timmar, sen äter han och sover 2-3 timmar innan han ska ha mat igen.

• kristin10

Jag tycker det går riktigt bra. En i min mamma-barngrupp har haft kolikbarn och det låter otroligt tungt. Vår lilla son är ganska lugn och snäll, men kräver en hel del uppmärksamhet när han är vaken.

Idag fick han 3-månaders vaccin och har ännu klarat sig utan feber eller värk. Får se hur natten blir.

På nätterna sover han som tur är. Somnar ca 19 och sover till 07-07.30. Ammade tidigare 1-2 gånger, men senaste veckan ska han ha mat 23, 03 och 05.30. Ganska samma tider varje natt. På dagen sover han ett morgonpass på ca 45 min och ett eftermiddagspass på ca två timmar varav första timmen är jag ute och gå och sen får han sova ute på balkongen tills han vaknar. Oftast behöver han sova en stund på kvällen också för att orka.

• kristin10

Jag har wonder weeks-appen. Tycker inte dagarna stämmer helt, men det är intressant att läsa vad bebisarna går igenom.

Sonen är bara tre månader ännu, men jag tänkte amma så länge det går, eventuellt ge ersättning på kvällen om det behövs och börja med mat först vid 6 mån. Han ammas 2-3 gånger varje natt nu, men jag tycker jag orkar med det än så länge.

Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014