Inlägg från: Eberhard |Visa alla inlägg
  • Eberhard

    Jehovas Vittnen

    kt h skrev 2014-04-11 12:23:55 följande:


    Polariseringen står dom för, det enda Jehovas vittnen gör är att inte vilja umgås med dessa personer, man bryr sig inte överhuvudtaget hur dom lever sina liv. Avfällingarna däremot är otroligt intresserade hur Jehovas vittnen lever sina liv, där dom t.ex. fingranskar gammal och ny litteratur för att hitta fel. Och använder en stor del av deras tid till att motsäga och smutskasta Jehovas vittnen på forum, håller seminarier, säljer böcker och t.o.m. har det som sitt levebröd.

    Det är ju dom som utmålar Jehovas vittnen som en kontrollerande pedofilsekt och andra hemska superlativ.

  • Eberhard


    Eberhard skrev 2014-04-11 14:33:51 följande:
    kt h skrev:

    Polariseringen står dom för, det enda Jehovas vittnen gör är att inte vilja umgås med dessa personer, man bryr sig inte överhuvudtaget hur dom lever sina liv. Avfällingarna däremot är otroligt intresserade hur Jehovas vittnen lever sina liv, där dom t.ex. fingranskar gammal och ny litteratur för att hitta fel. Och använder en stor del av deras tid till att motsäga och smutskasta Jehovas vittnen på forum, håller seminarier, säljer böcker och t.o.m. har det som sitt levebröd.

    Det är ju dom som utmålar Jehovas vittnen som en kontrollerande pedofilsekt och andra hemska superlativ.

    Eberhard:

    Det är inte sant att enbart "dom" står för polariseringen. Denna  utgör ett ständigt återkommande och stort tema i Jvs litteratur. Smutskastningen består bl a i att man drar alla över en kam. Ex-Jv som Ray Franz och Carl Olof Jonsson, som tillhör de mest kända "avfällingarna", har aldrig utnyttjat de skandalösa pedofilfallen bland Jv utan har i stället försvarat rörelsen i denna fråga. Och Jv smutskastar alla kritiker och tillskriver dem de ondaste motiv, fastän de blir oerhört indignerade om någon ifrågasätter deras motiv. Förvisso är man intresserad av hur ex-Jv lever sina liv, annars skulle man inte hålla på med sin egen smutskastning.

    Själv är jag inte bekant med något ex-Jv som har bokförsäljning som levebröd. I flera fall som jag känner till innebär sådan bokproduktion en utgiftspost som aldrig blir täckt. Det är själva motsatsen till levebröd. Och om Jv inte hade satt sig på så höga hästar och samtidigt kommit med så mycket skräp och så mycken oärlighet, hade det aldrig funnits något behov av  att motsäga Jv. Att framhålla fakta är fullt legitimt utom för Jv när det gäller deras egna gigantiska misstag. Man anser att dessa inte spelar någon som helst roll, så att det är omoraliskt att peka ut dem. Att peka ut falska uppfattningar anser de vara ett privilegium som är reserverat för dem själva Och de har världsrekord i att kritisera andra. .  

    Sanningen är också den att det finns Jv som inte sköter något arbete utan tillbringar sin mesta tid framför datorn med att gnälla över folk som kritiserar rörelsen. Och detta fastän ledningen vill att de skall syssla med något annat. Och hade de haft något på fötterna skulle de metodiskt ha vederlagt tung kritik, men de gör de inte eftersom de inte kan.
  • Eberhard
    kt h skrev 2014-04-10 17:11:03 följande:
    Personen berättade detta själv till mig i PM.

    Varför är det fult att ha dyslexi? Det var bara en förklaring till varför personen kopierar/klistrar in svar.
    Det är inte fel att ha dyslexi. Men det är fel att offentliggöra en sådan förklaring offentligt. Vederbörande har väl knappast själv skrivit offentligt att han har dyslexi.
  • Eberhard
    kt h skrev 2014-04-10 17:03:04 följande:
    Ja.

    I princip så avfaller alla, men dom som enligt Jehovas vittnen är "avfällingar", är sådana som bara är ute efter att smutskasta, förtala och anklaga Jehovas vittnen. Ungefär som Satan är mot Gud, det hebreiska ordet "satan" betyder "motståndare" och det grekiska "djävulen" betyder "baktalare”, ”förtalare”, ”anklagare”. Deras största intresse är att anklaga Jehovas vittnen på alla möjliga sätt.

    Så avfällingar är sådana som på liknande sätt som Satan har förlorat allt förstånd, och bara är ute efter att anklaga och förtala sina tidigare bröder och systrar, dag och natt, man gör t.o.m. en karriär av det, ett företag som tjänar en massa pengar på att förtala Jehovas vittnen, det är helt enkelt en dålig tjänare som börjar slå dom andra tjänarna:

    "Men om det är en dålig tjänare, en som tänker: Min herre dröjer, och så börjar slå de andra tjänarna och äter och dricker med de druckna,"(Matteus 24:48-49 Bibel2000)

    Det finns däremot dom som bara vill leva sina liv som dom vill, helt oberoende av Jehovas vittnen, medan som sagt avfällingar känner sig beroende av att förtala och smutskasta Jehovas vittnen.

     


    Det är hög tid att kt h sätter sig in i rörelsens hela litteratur, också äldsteboken. Alla som avfaller är avfällingar, det ligger i den språkliga sakens natur. Och så är det också enligt Jvs ledning. Det finns inget uttalande i Jvs litteratur om att det bara är "motståndare" som är avfällingar.

    Det räcker här med ett enda exempel för att visa att det förhåller sig som jag påstår. En person som säger upp sig och går med i en kyrka betraktas som en avfälling hur låg profil vederbörande än har när det gäller den förra tron.
  • Eberhard

    kt h skrev 2014-04-11 15:58:56 följande:

    Hur stor erfarenhet har du av avfällingar, och hur stor kunskap har du om Jehovas vittnen så att du kan bedöma dessa avfällingars beteende? Jag har varit med om hemska grejer på grund av att jag varit aktiv och diskuterat med dessa avfällingar. T.ex. har dom lyckats ta reda på vem jag är och skickat litteratur hem till mig, publicerat mina personuppgifter på internet, och ringt samtal hem till mig.

    Du har ingen aning om mina erfarenheter så att jag kan säga att det liknar ett sjukt sinne som även Satan har.

    Det här är en av de grövsta förvrängningar som kt h någonsin har kommit med. Den tarvar en ordentlig analys.

    Den person som skickade material hem till honom är jag, Eberhard, och jag har aldrig någonsin framträtt som ett ex-Jv.

    Saken var den att kt h på ett annat forum (som ännu existerar) efter några meningsutbyten med undertecknad skickade ett privat pm till mig med den innebörden att han ville ha mer information om vad jag trodde på. Eftersom han på ytterligare ett annat forum (som inte existerar längre) tidigare framträtt med både för- och efternamn visste jag vem han var. Det behövdes inte något särskilt detektivarbete för att få reda på hans adress. Så jag skickade ett trosdokument som jag varit med om att sammanställa till hans adress. Detta dokument nämnde över huvud taget inte Jehovas vittnen och antydde inte ens något om deras tro.  Omdelbart tackade han på forumet och skulle återkomma senare. Det var alltså kt h som önskade information, och jag sände den i tryckt form direkt hem till honom. Jag skulle aldrig ha sänt något till honom om han inte uttryckligen önskat information om vad jag trodde på.

    Inte långt senare kom kt h med ett stort personligt påhopp på Eberhard på det aktuella forumet - i en helt ny tråd om undertecknad dessutom - varvid han också påstod att jag var identisk med en person som han namngav. Han ondgjorde sig också över att jag sänt honom material, fast han hade bett om information. Den gången kontrade jag inte med att lämna ut hans namn, men en annan debattör på forumet kom in och framhöll att han minns hur kt h hade tackat för den information han fått sig tillsänd. .

    Men kt h nöjde sig inte med detta personliga påhopp utan återkom senare med nya påstådda avslöjanden om vem jag var. Han identifierade mig då återigen med samma person som förra gången. Men då var mitt tålamod slut, och jag framhöll att jag inte erkände hans identifikation och dessutom lade jag då ut hans riktiga namn och var han hörde hemma. Han inbillade sig att han kunde kasta sten fast han satt i glashus!

    Ytterligare en gång återföll han i sitt beteende och ville göra samma identifikation. Då lade jag ut hans namn och adress igen, eftersom som jag tyckte att han tiggde om det.

    Den ovan nämnda försändelsen till honom gjordes i god tro, enbart för att han bett om material. Något telefonsamtal till honom har jag aldrig ringt, och jag tror inte att någon annan Jv-kritiker har gjort det heller.

    Nu tror jag att kt h anser det för fullt legitimt att upprepade gånger komma med påståenden om vem jag är men att det är uselt av mig att påstå  något om hans identitet. Jv är en rörelse full av dubbelmoral.  Men läsarna i allmänhet kommer att se hur sjuka hans anklagelser är när de nu får hela bakgrunden.  

  • Eberhard
    kt h skrev 2014-04-11 19:31:14 följande:
    Eberhard berättade nu självmant att det var han som skickade litteraturen, då har jag inget problem att berätta hur det gick till.

    Nej, det var nog inte Eberhard som ringde till mig, det påstod jag inte heller (varför vill han förvränga på det sättet?)men efter avslöjandet av min identitet, så har nog mina uppgifter figurerat i avfällingskretsen, och då är det inte så svårt att hitta ett telefonnummer.

    Så här var hela historien:
    I början av min tid på internet, så var jag lite blåögd och trodde inte att det skulle skada om jag skrev mitt fulla riktiga namn i ett diskussionsforum som nu är nedlagd, även Eberhard skrev med sitt fulla namn på detta forum, så därför vet jag vem han är.

    Men efter den erfarenheten så bestämde jag mig för att inte skriva med hela mitt riktiga namn, bara mitt förnamn, för jag kände att atmosfären var otrevlig.

    När jag började diskutera i ett nytt forum så ville jag alltså vara anonym. Efter ett tag började jag känna igen stilen med aliaset "Eberhard", men jag kom inte på varifrån jag kände igen det.

    Det är sant att jag frågade mer om Eberhards tro, eftersom jag var nyfiken på vem han var. Men jag sade aldrig att han skulle skicka något hem till mig, jag trodde ju att ingen kände igen mig. Jag frågade Eberhard om han kunde skriva något i mitt PM eller gästbok, till svar fick jag det här på gästboken som fortfarande går att läsa för vem som helst:

    Märk väl den sista meningen.

    Jag svarade inte på detta eftersom jag ansåg det vara avklarat, men efter ett tag fick jag materialet hemskickat och blev förskräckt över hur någon kan veta vem jag är. Och han skrev inte vad han hette, utan det var helt anonymt.

    Självklart tackade jag Eberhard utan att avslöja att jag var chockad, för jag ville fundera på det här, jag var ju fortfarande skakad. Efter ett tag kom jag på varifrån jag kände igen skrivstilen från det första forumet, och konfronterade honom varför han hade agerat på det här sättet som gjorde mig illa till mods, det minsta han kunde ha gjort var att berätta att han visste vem jag var och frågat om han kan skicka materialet.

    Och egentligen, hur säker kan man vara på internet, att skicka till någon som man inte har bekräftat att det är samma person, det kunde ju ha varit en helt annan person som hade fått materialet.

    Men att han inte skrev vad han hette, nu när han visste vem jag var, är bara så lågt. Så därför konfronterade jag honom öppet, Jag frågade om han var den person som jag hade diskuterat med i det första forumet, som även har varit en offentlig person, en av dom mest drivande i motståndet mot Jehovas vittnen, men han vägrade säga vem han var (ens privat till mig), och han vägrade erkänna att han hade gjort något fel.

    Så jag beslutade att publicera dom uppgifter jag hade som bevisade att han var verkligen den person som jag trodde, och att han var verkligen en utesluten (avhoppad) Jv trots att han förnekade det.

    Och det är ju väldigt viktigt för ett Jehovas vittne att få veta om man pratar med en utesluten, för man ska inte umgås med uteslutna. Detta vet den avhoppade personen, och jag tycker det är fult att inte vara uppriktig med det.

    Och visst, jag tror också att han skickade materialet i "god tro", men sättet han gjorde det på var fel, och ännu mer fel blev hans reaktion, hans aggressiva och omedgörliga ton, trots att jag försökte komma på god fot med honom, och ännu mer fel blev det när han avslöjade mina personuppgifter öppet.

    För om det nu inte var han som jag påstod att han var, varför avslöja min identitet? I så fall var hans identitet inte avslöjad om det nu inte var han.

    Jag är fortfarande beredd med att komma på god fot åtminstone, men så länge han inte säger vem han är, trots att han vet vem jag är, och har anonymt skickat litteratur hem till mig, så tycker jag att han är en hemsk person.

    Men ändå vet jag vem det är, eller åtminstone vet jag att personen tillhör samma församling som Eberhard.
    Det var kt h som tog upp detta, både här och på det andra forumet. Hans felaktiga påståenden måste gendrivas.

    1) Jag påstod inte att kt h påstått att det var jag som ringde. Men någon läsare skulle kunna tro att det var så, och därför var det viktigt för mig att framhålla att det inte var jag. Detta visar kvaliteten på Kt hs anklagelser om förvrängning. Jag har inte förvrängt någonting. Och dessutom tror jag inte heller att någon annan Jv-kritiker ringde. Faktum är att kt h antydde på det andra forumet att det var jag. Men han menade att han inte kunde bevisa det. Om han inte kommit med försök till identifikation av mig - uppepade gånger och i strid med gällande regler - hade han aldrig behövt misstänka att något telefonsamtal skulle haft sin upprinnelse på det aktuella forumet. kt h är själv ensam ansvarig om nu hans namn kommit ut. Han har själv triggat det.

    2) Jag skrev inte alls med mitt fulla namn på det forum där kt h skrev med sitt fulla namn. Så kt h vet inte alls från detta forum vem jag är. Och när han föreslog vem jag var skrev han inte att han kände till det från något forum.  

    3) Nej, kt h sade aldrig att han önskade att jag skulle sända något till honom. Men jag kunde inte tro att det skulle vara problematiskt för honom. Om jag trott det skulle jag inte sänt något. Jag trodde uppriktigt att han skulle uppskatta att få det mycket fylligare svar som fanns i trosdokumentet än det korta svar jag skulle, kunna ge i ett kort PM. Visst kunde jag ha frågat om det var o k att sända materialet, men det föresvävade mig aldrig att saken skulle kunna vara problematisk för honom. När jag skrev i gästboken hade jag inte funderat närmare på vem han var, men efteråt insåg jag vem det var, och då skickade jag dokumentet och var övertygad om att det var oproblematiskt. Att någon annan person skulle vara den avsedda var uteslutet. 

    4) Jag tror inte att kt h konfronterade mig med frågan om jag var den person han tidigare diskuterat med.   

    5) kt h hade ingen rätt att föreslå någon identitet för mig.  Även om han skulle vara övertygad om att jag var ett ex-Jv hade han ingen rätt att göra det. Han satte sig över reglerna, något som han senare gjort minst två gånger till. Han var inte tvungen att vara på det aktuella forumet. Hade han problem med det han påstod kunde han ha lämnat forumet. Då hade han dessutom följt anvisningarna från sin ledning. Att han föreslog en identitet för mig var regelstridigt, oerhört fult, omoraliskt. När han sedan fortsatte i samma stil, fick han stå sitt kast och få en identitet föreslagen. Han bär själv det fulla ansvaret  för det.   

    5) jag har alltid förnekat att jag blivit utesluten från någonting. Jag har varken bekräftat eller förnekat att jag varit med i den eller den religionen.

    6) Jag sände den information jag sände från "Eberhard" och har inte avslöjat vem denne är och kommer inte heller att göra det. Det är min fulla rätt att hålla sådant för mig själv. Jag har inga skyldigheter mot Jv eller andra att gå dem till mötes med att säga vem jag är. Jv kan hålla sig undan från forumen om de har problem med vem som deltar där. Jvs ledning avråder dem också från att medverka och det anser jag är en klok hållning.

    7) Om kt h kommer med påståenden om vem jag är, säskilt om det sker upprepade gånger, har jag självfallet min moraliska rätt att föreslå vem han är. Om jag i verkligheten är den person han påstår eller inte hör inte hit. Det är tämligen klent att mena att man kan föreslå identitet på andra utan att det får en bumerangeffekt.  

    8) Kt h vet inte vem jag är, även om han  tror det.Och jag kommer aldrig att skriva vem Eberhard är. Det har ingenting med Jv att göra, som kt h verkar tro. Om en försonligare hållning oss emellan kräver att han skall få veta min identitet så blir det ingen försonligare hållning. Han har också skrivit att han inte vill ha med mig att göra, vilket ju också innebär en stängd dörr. Och det blir inte lätt  när kt h skall harmoniera de omdömen han avgett om mig. Jag har å ena sidan dåligt självförtroende, har han skrivit, men lider å andra sidan av storhetsvansinne, har han också skrivit.. Det är ju inte så smart att komma med sådana motstridiga omdömen. Dessutom har han i inlägg efter inlägg efter inlägg antytt att jag "förvränger". Det gör jag inte och han har aldrig kunnat visa att jag gör det.
  • Eberhard
    kt h skrev 2014-04-12 16:13:31 följande:
    Oates, detta var ett undantag att jag svarade på dina inlägg, och även Eberhards inlägg, det är bara för att visa andra hur oärliga argument ni har, och för att visa att jag kan besvara era oärliga argument.

    Jag tänker inte gå in i en oändlig diskussion med er. Eberhard får fortsätta anklaga mig för att smita från frågor, men jag tror dom flesta förstår varför jag inte fortsätter, här är tillfället som Johan75 pratade om "ta detta groll och lägga det bakom er. Ta inte upp det igen i diskussioner och starta på nytt." även om han var för tidig med det uttalandet.

    Om Johan75 vill ta upp något av dina och Eberhards påståenden med mig, så kan han göra det.
    kt h,

    Du är oförmögen att visa att mina argument är oärliga. Det är dina som är det, och det förstår alla läsare. Så snart du inte klarar dig struntar du i att svara på frågor, men du skäms ändå inte att själv ställa frågor till mig, som det finns många exempel på. Jag behöver inte gå in fler gånger på den gamla dispyten från det andra forumet och gör det inte om du inte gör det. Om däremot Johan 75 tar upp några av mina påståenden så kommer jag att lägga mig i om jag anser det behövs.
  • Eberhard
    Johan75 skrev 2014-04-11 23:10:23 följande:
    Fast måste det verkligen det? En massa utläggningar om vem som har förvrängt något man själv inte förvrängt, ifall någon nu kanske skulle få för sig att man förvrängt när det egentligen var den andra som förvrängde det oförvrängda man skrev. Tre forum och ni verkar knappast hittat närmare varandra med tiden. Kanske dags att släppa och gå vidare? Eventuella sakfrågor om Jehovas vittnen drunknar i en storm av förklaringar om vem som sagt vad på ett forum som inte längre finns. 

    Jag förstår att ni båda känner er förorättade och jag skulle säkert själv drivas av en vilja att förklara hur saker och ting förhöll sig enligt mitt sätt att se det, men jag ser bara inte detta som fruktsamt. 
    Jo, jag måste göra det. Men nu är det gjort och behöver inte uppmärksammas mer med mindre än kt h återkommer i ämnet. Problemet är att vissa Jv - och särskilt ett - inte pallar för väl underbygd kritik av rörelsen, och då har i stället personangrepp kommit. Redan när jag trädde in på forumet förklarade kt h att han inte ens ville skriva i samma tråd som jag och kom med nedsättande personliga omdömen. Detta kommer säkert att fortsätta, åtminstone indirekt. Jag föredrar att hålla mig till sakfrågorna och har bara reagerat på sura slängar som riktats åt mitt håll i stället för att komma med sakliga bemötanden . Sådana surheter som kan komma framöver kan jag komma att bemöta. Upphör surheterna  kommer det inte att bli några personliga kommentarer från undertecknad.
  • Eberhard
    kt h skrev 2014-04-13 10:54:54 följande:
    Jag undrar om det finns rakryggade modiga skribenter här som vågar säga ifrån sådan här hemsk människosyn?

    Nästa gång kanske det är pingstvänner eller homosexuella som självsanerar det mänskliga genomet.

    När dom homosexuella fick AIDS så fanns det säkert fanatiska kristna som sade liknande saker, att dom ser AIDS som en sorts självsanering av det mänskliga genomet.
    Jag har kritiserat Jv en hel del, men jag tycker inte att "självsanering" genom död pga av transfusionsvägran är i sin ordning. Jag ogillar Jvs ståndpunkt i blodfrågan av teologiska skäl, men jag är för att de skall få all den hjälp de kan när de vägrar blod. Ur kristen synvinkel finns det situationer då man kan tvingas offra livet. Därför fanns det många kristna martyrer i romarriket. Det hade i de flesta fall gått att slippa dö genom att dyrka kejsaren, men de kristna dog hellre än begick avgudadyrkan. De gjorde de enligt min mening rätt i. Jv tror att saken är jämförbar när det gäller blod. Fast jag inte håller med om detta vill jag inte skriva under på en så krass syn som att deras blodvägran leder till självsanering av det mänskliga genomet.
  • Eberhard
    Vibban01 skrev 2014-04-19 21:48:57 följande:

    Ska man inte lyssna på Jesus när det är jul?


    Jesus säger själv i johannesbrevet -  5:41 - "Människors ära vill jag inte ha," –


     


    Man skall alltid lyssna på Jesus, även när det är jul och självfallet också när det är påsk.
  • Eberhard
    Vibban01 skrev 2014-04-20 08:39:19 följande:
    Jesus föddes inte i december !?
    Det kan man inte veta med säkerhet.

    Men det var inte detta du frågade om, utan du frågade om man skulle följa Jesus "när det är jul". Och eftersom man alltid skall följa Jesus skall man göra det också "när det är jul".

    Om det inte var det du ville fråga om, varför frågade du då inte om det du ville få svar på?
  • Eberhard
    Vibban01 skrev 2014-04-20 18:20:16 följande:
    Varför ångrar du inte dig i stoft och aska och kommer tillbaka medan tid finns.

    (Hebréerna 6:10)
    Ty Gud är inte orättvis, så att han glömmer ert arbete och den kärlek ni har visat mot hans namn genom att ni har tjänat de heliga och fortsätter att tjäna dem.

    Du har svårt för att fatta. Det är du som har blivit utesluten, inte jag.

    Och jag kommer aldrig att ansluta mig till Jvs avfälliga organisation.

    Hur länge är det nu du har varit utesluten? När kommer Jv att acceptera dig igen?
  • Eberhard
    Vibban01 skrev 2014-04-20 18:24:01 följande:
    Den infaller alltid den 14 Nisan, alltså i måndags, men det blev för många helgdagar, sä regeringen bestämde annat.
    Påskalammet slaktades på Jesu tid på eftermiddagen den 14 Nisan och själva påskmåltiden åts alltid den 15 Nisan, precis som judar och samaritaner fortfarande gör. Regeringen har inte ändrat något påskfirande för att det blev för många helgdagar. Regeringen har inget inflytande på daturmet för påsken.

    Ingen kan idag räkna ut när den 15 Nisan infaller nu för tiden enligt det komplicerade system som sammanhängde med judarnas månkalender på Jesu tid. Judarna själva har sedan 300-talet ändrat beräkningsgrunden, så att deras 15 Nisan numera infaller annorlunda än den gjorde på Jesu tid. Kyrkorna har knutit påskdatumet till vårdagjämningen, och eftersom det alltid infaller en söndag ändras datumett från år till år.
  • Eberhard
    kt h skrev 2014-05-01 10:50:57 följande:
    *** jv kap. 7 sid. 76 Annonsera konungen och hans rike! (19191941) ***

    Furstarnas hus

      Broder Rutherford drabbades av en allvarlig lunginflammation sedan han hade blivit frigiven från en orättvis inspärrning i fängelse år 1919. Därefter hade han bara en frisk lunga. På 1920-talet begav han sig till San Diego i Kalifornien i förbindelse med att han fick läkarbehandling, och läkaren rådde honom att tillbringa så mycket tid som möjligt där. Från och med år 1929 arbetade broder Rutherford under vintrarna i sin bostad i San Diego som han kallade Beth-Sarim. Beth-Sarim byggdes med medel som utgjorde ett direkt bidrag för det ändamålet. Överlåtelsehandlingen, som publicerades i sin helhet i The Golden Age för 19 mars 1930, visar att egendomen överläts på J. F. Rutherford och därefter på Sällskapet Vakttornet.

      Boken Frälsning, som gavs ut (på engelska) år 1939, förklarar angående Beth-Sarim: De hebreiska orden Beth Sarim betyda Furstarnas hus, och syftet med att denna tomt förvärvades och detta hus byggdes var detta, att det skulle finnas ett påtagligt bevis för att det i vår tid finns människor på jorden som helt och fullt tro Gud och Kristus Jesus och tro på hans rike och som tro att forntidens trogna män snart skola uppväckas ur döden av Herren, komma tillbaka till jorden och taga jordens synliga angelägenheter om hand.

      Några år efter broder Rutherfords död beslöt Sällskapet Vakttornets styrelse att sälja Beth-Sarim. Varför det? The Watchtower för 15 december 1947 förklarade: Det hade helt och fullt tjänat sitt syfte och tjänade nu endast som ett monument som var ganska dyrt att hålla i stånd. Vår tro på att forntidens män skall återvända, de som konungen Kristus Jesus skall göra till furstar över HELA jorden (inte bara Kalifornien), är inte grundad på detta hus, Beth-Sarim, utan på Guds löftesord.

    [Fotnoter]

    På den tiden trodde man att forntidens trogna män, sådana som Abraham, Josef och David, skulle uppstå före slutet på denna tingens ordning och tjäna som furstar på hela jorden, i uppfyllelse av Psalm 45:16. Denna förståelse rättades till år 1950, då ytterligare studium av Bibeln visade att dessa jordiska förfäder till Jesus Kristus skulle uppväckas efter Harmageddon. Se Vakttornet för 1 maj 1951, sidorna 203208.)
    Beth Sarim, "Furstarnas hus"  var en styggelse, fullständigt ovärdig en kristen ledare. Det var en lyxvilla, med betjänter och allt som tillkommit enbart för att tillgodose Rutherfords behov. Pengarna som användes till uppförandet av denna palatsliknande villa hade kunnat  användas på ett värdigare sätt. Det var vilseledande när boken Frälsning 1939 påstod att fastigheten byggts för att främja föreställningen om "furstarnas" återkomst till jorden och för att tjäna som bostad åt dessa. Senare erkände man att fastigheten byggts just för Rutherfords räkning.  Utan Rutherfords dåliga hälsa hade det inte blivit något "furstarnas hus".

    Vad Rutherford borde ha gjort när hans hälsotillstånd krävde att han inte hela året kunde bo på på Betel i New York var att avgå som president och låta någon annan sköta den sysslan. Men han levde i den illusionen att ingen annan dög till att vara president. Han borde aldrig ha accepterat att bli president ens 1917, eftersom han hade en mycket sjuk hustru att ta hand om. Redan då tillbringade Mary Rutherford vintrarna i Kalifornien pga sviktande hälsa. Rutherfords första plikt gällde hustrun och inte Sällskapet där han fram till 1917 bara var styrelseledamot och jurist. Hustruns dåliga hälsa borde ha fått honom att avsäga sig även dessa uppdrag. Han hade lämnat Betel och satt upp en juristbyrå i Los Angeles 1915. Där borde han stannat och stöttat sin hustru.

    När han tog lyxvillan Beth Sarim i San Diego i besittning var det utan hustrun.  Hon skuffades undan till ett boende på annan ort,  i Monrovia i samma delstat. Hon bodde aldrig på Beth Sarim. Detta ledde till sist till att sonen Malcolm Rutherford lämnade rörelsen. Varken Mary eller Malcolm nämndes som närmast anhörig på Rutherfords dödsattest fastän båda var vid liv. Det talar volymer.

    När "furstarnas hus" såldes några år efter Rutherfords död kom en lokal tidning i San Diego med den berättigat syrliga kommentaren att "furstarna" nu tydligen fick klara sig på egen hand när de kom tillbaka! Tänk att beröva "furstarna" på denna förnämliga bostad! Det var inte förrän några år senare man förkastade hela konceptet.
Svar på tråden Jehovas Vittnen