kt h skrev 2014-04-02 14:43:52 följande:
Fast det är ju tvärtom, Jehovas vittnen tar det inte för en absolut sanning att Jesus dog på en påle, utan för att det är det mest troliga. Och det är inte viktigt om Jesus dog på ett kors eller en påle, det viktiga är att man som du säger inte använder symboler och materiella attribut när man tillber Gud. Man ska tillbe Gud direkt utan hjälpmedel, med ande och sanning:
"Men den tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty så vill Fadern att man skall tillbe honom. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.” (Joh 4:23-24 Bibel2000)
Så detta att korset eller pålen skulle vara en viktig sak för Jehovas vittnen, är bara ytterligare en av alla saker som förvrängs av Jehovas vittnens motståndare. Jehovas vittnen har bara helt enkelt anammat det som verkar vara mest troligt. Jehovas vittnen är noggranna med att följa bibeln, och om korset inte har någon grund i bibeln, utan tvärtom kan ha med att det varit symboler hos avgudadyrkande folk långt innan kristenheten tog den till sig, så bör man vara vaksam.
Men du har rätt i också att romarna gjorde saker för att förlänga lidandet så att dom inte dog på en gång. Och du har rätt i att man skulle dö ganska snart av kvävning om man hängde fritt med armarna rakt upp, på grund av att lungorna trycks ihop. Det var någon som hade gjort en sådan undersökning för att bevisa att Jesus inte har kunnat hänga på en påle.
Problemet är bara att den undersökningen bekräftar att Jesus dog på en påle, fundera lite på varför dom skulle krossa benen på dom som hängde:
"Eftersom det var förberedelsedag och kropparna inte fick hänga kvar på korset under sabbaten – det var en stor sabbat – bad judarna Pilatus att de korsfästas benpipor skulle krossas och kropparna tas bort. Soldaterna kom därför och krossade benen på dem som var korsfästa tillsammans med Jesus, först på den ene och sedan på den andre. Men när de kom till Jesus och såg att han redan var död krossade de inte hans ben" (Joh 19:31-33 Bibel2000)
Det är tydligt att romarna krossade benen för dom skulle dö snabbare, Jesus var ju redan död, så det fanns ingen anledning att krossa benen på honom. När dom krossade benen så tappade dom det lilla stöd dom fick av spikarna på foten, och därmed kvävdes snabbt, helt enligt undersökningen. Om dom nu hade hängt med armarna utåt så hade det inte gjort någon större påverkan att krossa benen, effekten och tanken med att krossa benen var för att dom skulle kvävas på några minuter.
Har för mig att de flesta jv har en ganska fast ståndpunkt att Jesus dog på en påle, men som du säger det är inte det viktiga. Personligen ser jag inget fel i att använda en symbol i sin tillbedjan av vilken gud man nu tror på, men respekterar helt o fullt de som inte gör det såklart. Jag har ingen aning om korset användes i olika sammanhang innan kristendomen, mycket möjligt.
Jo jag har för mig att jag har sett den där undersökningen, ska kolla om den finns på youtube.