Inlägg från: Erfdgt |Visa alla inlägg
  • Erfdgt

Vad heter jag?

fluu skrev 2014-03-12 19:53:35 följande:
    Om jag utgår från Stella som jag ser som ett lite kaxigt namn:

My
    My tycker jag också om :) Men inte maken tyvärr.
  • Erfdgt
    choklad skrev 2014-03-12 19:56:43 följande:
    Ser ut som en Sofia, tycker jag
    Sofia är vi rörande överens om att det inte blir, då vi båda två känner en Sofia som vi allt annat än tycker om :P
  • Erfdgt

Tack så hemskt mkt för alla förslag :) Vi har dock inte hittat rätt namn ännu...

• Erfdgt
    LillaJag06 skrev 2014-03-14 01:36:14 följande:
    Vad gillar ni för namn?
    Vi tycker om namnet Tuva, som vår äldsta dotter heter, men utöver det är det svårt.. Jag tror att vi tycker bättre om kortare svenska namn. Inte tex Kelly eller något annat som låter bättre på engelska. Vi är inte heller så förtjusta i väldigt moderna namn eller vad man nu ska säga, men tex namn där S har bytts ut mot Z och man stoppat in ett H.
  • Erfdgt

Nej, Nelly blir det inte. Och inte Freya (gillar dock Freja bättre) eller Fanny heller :P

• Erfdgt
    ASD03 skrev 2014-03-14 02:38:31 följande:

Kanske tid o droppa lite preferenser om inget fallit in i smaken än! Viktigt det här ju.

Längre och mer elegant eller kort och gott!?

Som jag skrev här ovan, så är vi nog mer för korta namn och gärna namn som är svenska. Alltså namn som inte låter bättre på engelska, som tex Kelly. Vi är inte heller förtjusta i alternativa stavningar, så som att byta ut S mot Z och liknande.

Jag trodde verkligen att vi skulle ha hittat ett namn vid det här laget. Vi hade visserligen hittat ett, men det passade inte. Jag trodde inte det skulle bli så svårt att hitta ett nytt.
  • Erfdgt
    Erfdgt skrev 2014-03-14 02:30:57 följande:
    Nej, Nelly blir det inte. Och inte Freya (gillar dock Freja bättre) eller Fanny heller :P
    Jag måste ta tillbaka det jag skrev om Fanny. Har smakat lite på det och det är inte alls tokigt tycker jag och nu när jag kikat på dottern här brevid, så skulle det kanske kunna vara en Fanny...
  • Erfdgt

Saken är den att vi har så extremt svårt att komma överens. Gillar jag ett namn, så gillar inte maken det. Gillar han det, så tycker inte jag om det. Vi har googlat, frågat runt bland vänner och bekanta, läst almanackan, tidningar, böcker osv. Redan när första barnet föddes, för dryga 7år sedan, så hade vi bara ett namn vi tyckte om och under alla dessa år när det har varit tal om syskon, så hade vi varit överens om att syskonet lär bli namnlös :P

• Erfdgt
    ASD03 skrev 2014-03-14 02:57:53 följande:
    haha va gött :D säg till om det blir det!
    Jag slår vad om att när maken vaknar och jag berättar att jag tycker Fanny känns ganska bra, så kommer han göra en grimas och säga "Nääääää...!".
  • Erfdgt
    ASD03 skrev 2014-03-14 03:03:20 följande:
    Viska Fanny i örat på honom medan han sover så att han tror att han kom på det själv!
    Det var ingen dum idé, ska nog ta och pröva det ;)
  • Erfdgt

Haha som jag misstänkte, maken tyckte inte riktigt att Fanny var passande. "Tänk om hon vill flytta och plugga eller jobba utomlands, tex England, hur kul är det att heta Fanny då?", det var hans reaktion :P

• Erfdgt
    Skepparen skrev 2014-03-14 09:22:41 följande:
    Reducera listan genom att ni båda väljer tre namn som ni för in var och en på en egen lista. Sammanför listorna till sex namn. Var vuxna och se inte på "era" namn som "era egna" utan smaka på dem.

Är ni inte vuxna nog att välja namn tillsammans så kan man ju undra hur det kommer att bli sedan... ;)

Vi har gjort det, flera gånger. Och kanske kommer vi behöva kompromissa, men vi vill se om vi kan hitta något som känns lika bra som storasysters namn kändes när vi valde det. Än har vi tid på oss och behöver inte stressa.
  • Erfdgt
    ASD03 skrev 2014-03-14 15:43:44 följande:
    Varför vill ni ha ett kort namn? Alla längre namn har ju smeknamn. Är ju lite av en styrka att  kunna både ha ett mer formelt namn och ett smeknamn 
    Bra fråga, jag vet inte riktigt varför. Jag vill helst att barnet ska slippa förkortningar av namnet. Jag har aldrig varit förtjust i långa namn. Det kanske beror på att jag själv har ett längre namn och aldrig varit riktigt nöjd med det. Smeknamn kan man ju ha även om man inte har ett långt namn. Ibland blir ju smeknamn längre än själva namnet också. Jag känner då två Bo som kallas Bosse, en Maj som kallas Majsan, Marie som kallas Mia, Julia som kallas Jullan, Malin som kallas Mallan, Johan som kallas Jon, Tuva som kallas Tuvis osv.
  • Erfdgt
    Tack för alla bra förslag!

Det blev en liten Tilda trots allt :)
  • Erfdgt

Ja, det blev bra, men vi är glada att vi ifrågasatte namnvalet. Nu vet vi med säkerhet att det inte finns något annat namn som skulle passat bättre :P

Svar på tråden Vad heter jag?