• Erfdgt

Vad heter jag?

Hej. Jag är en liten flicka som hunnit bli en månad gammal nu. Min mamma och pappa trodde att dom hade hittat ett namn till mig, men det passar inte riktigt. Frågan nu är - vad heter jag?

Ja, vad ska lillasyster heta? Alla förslag tas tacksamt emot :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-16 00:37

Tack för alla bra förslag!

Det blev en liten Tilda trots allt :)
  • Svar på tråden Vad heter jag?
  • Skepparen
    Erfdgt skrev 2014-03-14 03:00:04 följande:
    Saken är den att vi har så extremt svårt att komma överens. Gillar jag ett namn, så gillar inte maken det. Gillar han det, så tycker inte jag om det. Vi har googlat, frågat runt bland vänner och bekanta, läst almanackan, tidningar, böcker osv. Redan när första barnet föddes, för dryga 7år sedan, så hade vi bara ett namn vi tyckte om och under alla dessa år när det har varit tal om syskon, så hade vi varit överens om att syskonet lär bli namnlös :P
    Reducera listan genom att ni båda väljer tre namn som ni för in var och en på en egen lista. Sammanför listorna till sex namn. Var vuxna och se inte på "era" namn som "era egna" utan smaka på dem.
    Är ni inte vuxna nog att välja namn tillsammans så kan man ju undra hur det kommer att bli sedan... ;)
  • Erfdgt
    Skepparen skrev 2014-03-14 09:22:41 följande:
    Reducera listan genom att ni båda väljer tre namn som ni för in var och en på en egen lista. Sammanför listorna till sex namn. Var vuxna och se inte på "era" namn som "era egna" utan smaka på dem.

Är ni inte vuxna nog att välja namn tillsammans så kan man ju undra hur det kommer att bli sedan... ;)

Vi har gjort det, flera gånger. Och kanske kommer vi behöva kompromissa, men vi vill se om vi kan hitta något som känns lika bra som storasysters namn kändes när vi valde det. Än har vi tid på oss och behöver inte stressa.
  • Vaniljsåsen

Första namnet som ploppade upp för mig var Greta Så söt bebis Glad

• Hs egen

Åh jag ser en liten Klara! Och gud så söt hon är. Grattis!

believe
  • ASD03

Men lol!

Fast iofs. Fanny på engelska är lite kul ju och blir helt knasigt! Svårt med en internationalisering.

• ASD03

Dock så blir det ju Fannie på engelska vilket är rätt populärt. Exempelvis: Fannie Mae; det stora finansbolaget eller otaliga kvinnor. 

Alltid problem med kortare namn. Funderade direkt på vad Fanny var en förkortning/smeknamn av och det är ju ett smeknamn av Franceska. Varför vill ni ha ett kort namn? Alla längre namn har ju smeknamn. Är ju lite av en styrka att  kunna både ha ett mer formelt namn och ett smeknamn 

• Erfdgt
    ASD03 skrev 2014-03-14 15:43:44 följande:
    Varför vill ni ha ett kort namn? Alla längre namn har ju smeknamn. Är ju lite av en styrka att  kunna både ha ett mer formelt namn och ett smeknamn 
    Bra fråga, jag vet inte riktigt varför. Jag vill helst att barnet ska slippa förkortningar av namnet. Jag har aldrig varit förtjust i långa namn. Det kanske beror på att jag själv har ett längre namn och aldrig varit riktigt nöjd med det. Smeknamn kan man ju ha även om man inte har ett långt namn. Ibland blir ju smeknamn längre än själva namnet också. Jag känner då två Bo som kallas Bosse, en Maj som kallas Majsan, Marie som kallas Mia, Julia som kallas Jullan, Malin som kallas Mallan, Johan som kallas Jon, Tuva som kallas Tuvis osv.
Svar på tråden Vad heter jag?