svenskan tar över, hur behålla modersmålet
Vi är en tvåspråkig familj, jag pratar ett annat språk med barnen, min man pratar svenska. När barnen var mindre var det inga problem att vara konsekvent med det andra modersmålet, men nu har barnen kommit upp i skolåldern och har nästan helt gått över till svenska. Jag fortsätter prata på mitt språk, men barnen svarar på svenska.
Jag har tänkt att inte svara när de pratar på svenska, men jag lyckas inte med det. Jag förstår att de vill prata på svenska eftersom det de har gjort och upplevt under dagen har de gjort på svenska, det ligger närmast att berätta om dagens händelser på svenska. Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska kunna utveckla deras språk. De är ju inte intresserade av vad som helst längre. Det bästa vore att ha kompisar som pratar samma modersmål men det har vi inte.
Nu undrar jag hur ni andra har gjort för att utveckla modersmålet? Kräver ni att era barn svarar och pratar med er på ert modersmål? Som sagt gjorde jag det de första åren, men nu känns det allt svårare. Nästa år hoppas vi på modersmålsundervisning, det kanske bidrar litet.
Tacksam för alla funderingar och tips!