• Anonym (Trött)

Packning för umgänge

Det finns inte många rätt när det gäller kommunikationen mellan mig och exet. Han vägrar samarbetssamtal också för han tycker det är onödigt "vi pratar ju i telefonen ibland".
    Nu har jag iaf tröttnat på jättepackningen som ska med dottern varje gång. Barnvagn och kläder kan jag ta att jag ska skicka med, finns igen anledning för honom att köpa för att använda så lite. Jag har sagt att han får packa ner smutskläderna i väskan igen, märkte att jag inte såg till dem igen om han skulle ha kvar dem för att tvätta.
    Han anser att mitt ansvar inte stannar där, utan jag ska skicka med ALLT som kan tänkas behövas under helgen. Blöjor, välling, tandborste, alvedon, febertermometer, ALLT har han nämnt. Alvedon och termometer behövdes plötsligt en helg för ett tag sen och det blev ett jäkla liv när det inte fanns i packningen.
    Är det verkligen rimligt att jag ska skicka varje småsak? Får inte alltid tillbaka allt heller, vilket kan krångla till det för mig istället när jag står där utan alvedon.

Har googlat lite men hittar ingen bra lista över vad som ska packas och inte.
    Är det någon som vet en bra sida där det finns en lista att skriva ut?

• Svar på tråden Packning för umgänge
  • Anonym (Nej)

Nej det är inte rimligt. När mina barn är iväg så packar jag bara ner kläder, någon enstaka gång parodin, hostmedicin etc men då enbart för att förvissa mig om att det finns om behovet finns vid just de tillfällena. Det är väl inte så svårt för pappan att skaffa lite småsaker som behövs när barnet ska dit!? Blöjor, tandborste mm är väl ingenting som ska behöva hålla på att skickas fram och tillbaka.

• Litet My

Nä, termometer och sådant ska pappan stå för även förbrukningsvaror som mat, extra ombyte bör han också ha själv. Dyrare saker som vagn, vinteroverall och sådant hade jag skickat med. Helt ok enl vår familjerätt då pappan bara klagade på sonens kläder men ändå behöll dem så de inte kom tillbaka.

• Anonym (orka)

Att folk orkar, han men även du. Skicka med en febertermometer, ett paket Alvedon, ett paket blöjor och en tandborste. Skicka sedan ett mail där du skriver at han är välkommen att behålla dem hos sig (får honom att framstå som en idiot samt att du har det svart på vitt i framtiden). Införskaffa sedan ett eget paket Alvedon hemma hos dig och njut av våren. 

• Anonym (Cissi)

Om man läser lagen så står det inget annat än att du ska främja umgänget, dvs du ska lämna över barnet till honom och helst se till att barnet är positiv till att vara med pappan. Det finns inget lagkrav på att du ska skicka med vare sig kläder eller vagn.

Någon slags generell praxis är att boendeföräldern skickar med kläder men om det skapar problem (tex att umgängesföräldern behåller kläderna) så låter man bli att skicka kläder.

Alla förbrukningsvaror ska umgängesföräldern själv stå för. Det skulle bli absurt om du i framtiden skulle skicka med toapapper och färdiga matlådor hem till pappan!

• Anonym (Cissi)
    Anonym (orka) skrev 2014-03-11 23:11:20 följande:

Att folk orkar, han men även du. Skicka med en febertermometer, ett paket Alvedon, ett paket blöjor och en tandborste. Skicka sedan ett mail där du skriver at han är välkommen att behålla dem hos sig (får honom att framstå som en idiot samt att du har det svart på vitt i framtiden). Införskaffa sedan ett eget paket Alvedon hemma hos dig och njut av våren. 

Jag gjorde så till mina barns pappa efter något års tjafsande. Barnen fick själva plocka ihop tre ombyten var (så att han inte kunde klaga på att JAG hade valt fula kläder) som sedan fick flytta hem till pappan. Jag gav honom även en omgång badkläder, regnkläder och gummistövlar per barn. Sedan kom vi skriftligt överens om att barnen inte skulle ha någon packning med sig till honom varje helg.

Han tyckte att han vann stort över mig och äntligen fick sin vilja igenom. Men han hade inte tänkt på att barnen växer och att han blev tvungen att köpa nytt själv efter det.
  • Sticka
    Anonym (Cissi) skrev 2014-03-13 06:57:44 följande:
    Jag gjorde så till mina barns pappa efter något års tjafsande. Barnen fick själva plocka ihop tre ombyten var (så att han inte kunde klaga på att JAG hade valt fula kläder) som sedan fick flytta hem till pappan. Jag gav honom även en omgång badkläder, regnkläder och gummistövlar per barn. Sedan kom vi skriftligt överens om att barnen inte skulle ha någon packning med sig till honom varje helg.

Han tyckte att han vann stort över mig och äntligen fick sin vilja igenom. Men han hade inte tänkt på att barnen växer och att han blev tvungen att köpa nytt själv efter det.
    Haha, växer barn? Gud så opraktisk! Tungan ute 
  • Litet My

Anonym(Cissi): Det är smart, dock är det många som varken har råd eller lust att avvara 3 ombyten för att ge pappan en läxa

• Anonym (orka)

Ja ett annat alternativ är att man mailar och ber uf skriva en lista på vad denne vill att man ska skicka med. Det handlar om att ta tillbaka makten och bolla tillbaka. Gör uf en lista och sen glömt något så ligger ansvaret på denne. Det gäller att inte dansa med och svara på projektion. Lämna sen en lista på allt som skickats med och be uf pricka av så att allt finns med tillbaka vid överlämning. Alltså att inte vara probleminriktad utan jobba lösningsfokuserat.

"Bästa hämnden är att leva väl" 

Svar på tråden Packning för umgänge