Vonn skrev 2014-03-10 22:18:09 följande:
Vad händer om du inte försöker natta henne? Dvs låter henne greja på tills hon inte orkar längre? Kryper hon upp i famnen, hittar någon stans att lägga sig, bryter ihop? Kan vara intressant att veta. Min äldsta har aldrig varit någon rutinmänniska (är 6 år nu). Vi försökte precis som du ha samma rutiner för att alla sa att det var så viktigt. Vi kunde aldrig se någon som helst skillnad, jag känner väldigt väl igen mig på din läggningssituation. Jag tror inte att rutiner är lika viktigt för alla människor. Det kanske funkar bättre att somna bredvid mamma o pappa i soffan nån kväll och i sin säng en annan kväll. Jag tänker att det är bättre att ha trevligt i en timme och barnet somnar sen än att kämpa med gråt och frustration en timme innan hon somnar om resultatet är samma "somningstidpunkt."
jamen exakt! alla pratar om rutiner och viss, det är kanske viktigt att ha nàt slag av rutin men inte nàn armérutin. kanske man bara borde sluta stressa och helt enkelt göra det som funkar bäst! om hon blir för trött blir hon lätt hyperaktiv (en kväll dà mina föräldrar vart pà besök och hon varit uppe lite längre kröp hon sunt i lägenheten supersnabbt och vi bara skrattade, det var ju sà gulligt! tills jag skulle natta henne och insàg att hon var övertrött-inte kul!!!) sà det funkar inte, att hon hàller pà tills hon stupar. för hon hàller pà, hàller pà och hàller pà tills... tills ja, hon blir hysterisk helt enkelt. sà lättast är vel att lägga henne dà hon är lagomtrött men hur man ska fà henne att somna lättare...
nu har jag försökt ha henne i sin säng lite pà dagen ochsà och leka lite, just sà hon ska koppla sängen med nàt kul istället för den jobbiga kvällsnattningen.
jwrga skrev 2014-03-10 23:08:35 följande:
I perioder har det tagit uppåt timmen med bökande och vissa perioder har det gått på fem minuter. Nu i efterhand tror jag att vi ofta väntade för länge med att korta ner dagssömnen, för varje gång vi gjorde det så funkade läggningarna bättre igen.
Bäst för oss har annars funkat att natta på en 1.20 säng utan ben, och att inte låta honom krypa runt utan hålla en arm runt midjan. Inte som ett skruvstäd alltså utan så att han kan snurra runt och röra på sig men inte krypa iväg. Samt att vara lugn och tyst, det är sova som gäller och inget annat. Lycka till! Det är skitjobbigt när nattningarna krånglar!
ja det är jättejobbigt! har försökt ha henne i vàran säng först men hon är överallt. gàr inte att hàlla henne fast, även om det är av kärlek och inte hàrt alls, för har hon utrymme sà vill hon utnyttja det helt enkelt! altsà är det bäst att ha henne i sin egen säng men att försöka hitta nàt sätt som fàr henne att varva ner och somna liiiiite snabbare. svàrt!!
Bollen2 skrev 2014-03-10 20:01:02 följande:
Min 10-mån får välling i sovrummet o brukar bli lite trött av det tror jag. Brukar somna ganska lätt om man lägger han direkt när han druckit upp där i mörkret.
ja det ska vi pröva ikväll! annars brukar hon dricka sin vällig i soffan, fast jag försöker att inte ha pà tv:n och sà starka lampor. men kanske det vore värt att prova att ge vällingen i mört sovrum! bra tips. tack!
igàr kväll gick det endà ganska bra. (tog kanske "bara" 40 minuter...). jag var riktigt lugn och tyst (och lyssnade pà podcast i mina hörlurar sà jag inte skulle höra gnället sà mycket...) kanske kände hon att jag var lugnare? för hon var lugnare och det gick smidigare än vanligt.
àterkommer hur det gàr, kanske nàn läser detta sen som behöver tips! :)